مشارکت مردمی شاه کلید حفاظت از منابع طبیعی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مشارکت مردمی شاه کلید حفاظت ازعرصه‌های منابع طبیعی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، رسول جلیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی که که با حضور کلیه اعضای ستاد در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: برای حفاظت هرچه بیشتر از مواهب طبیعی باید بیش از گذشته مشارکت مردم را جلب کرد و فرهنگ سازی و آموزش مناسب به تمام اقشار جامعه را در دستور کار قرار داد.
 
جلیلی افزود: توسعه پایدار در گرو حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست است چرا که منابع طبیعی و محیط زیست به عنوان بستر اصلی همه فعالیت‌های زیستی و اقتصادی از تنوع و گستردگی زیادی برخوردار هستند و با تداوم فرسایش خاک سالانه خسارات زیادی به عرصه‌های منابع طبیعی و بخش کشاورزی استان وارد می‌شود.
 
رییس ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری استان تاکید کرد: جلب اعتماد عمومی، به حساسیت هر چه بیشتر مردم و حفظ همه جانبه عرصه‌ها می‌انجامد.
 
وی در ادامه با اشاره به شعار هفته منابع طبیعی امسال که با عنوان نهالکاری همگانی، برای ایرانی سرسبز نامگذاری شده است، به عناوین روز شمار این هفته اشاره کرد و گفت: برنامه‌های هفته منابع طبیعی امسال از ۱۵ اسفند آغاز شده و در ۲۲ اسفند ماه که همزمان با روز شهدا است خاتمه می‌یابد.
 
جلیلی اضافه کرد: در روز ۲۲ اسفند که در سالنامه رسمی کشور به روز شهدا نامگذاری شده است، تحت عنوان شعار محوری منابع طبیعی، انقلاب اسلامی، زنده و پویا؛ به منظور گرامیداشت یاد و خاطره سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی نهال غرس خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه بارندگی در هفته‌های اخیر موجب افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه شده و تاثیر مثبتی بر روند افزایش سطح دریاچه داشته است، افزود: امیدواریم تا پایان سال جاری با افزایش بارندگی‌ها، علاوه بر افزایش ذخیره آب‌های زیر زمینی، تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه نیز بیش از روند فعلی تثبیت و افزایش یابد.
 
جلیلی گفت: کنترل و جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از جاری شدن سیل از نتایج مفید اجرای طرح‌های آبخیزداری بویژه با مشارکت مردم است.
 
این مسئول بر ضرورت پژوهش و آسیب شناسی در حوزه تخریب منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: باید علل تخریب عرصه‌های ملی که بخش عمده آن ریشه در مسائل اقتصادی دارد، شناسایی و مرتفع شود.
 
جلیلی ادامه داد: آذربایجان غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.
 
انتهای پیام / ن م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.