۲ محور طوفانی در سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: محورهای ارتباطی زاهدان - بم و ایرانشهر - بم که بر اثر وزش باد شدید همراه با گرد و غبار صبح امروزبسته شده بود، بازگشایی شدند.

۲ محور طوفانی سیستان و بلوچستان بازگشایی شدعباسعلی ارجمندی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت:  محورها ارتباطی زاهدان - بم و ایرانشهر - بم حدود ساعت ۱۰ صبح امروز بر اثر وزش باد شدید همراه با گرد و غبار بسته شده بود که هم اینک با فروکش کردن توفان بازگشایی شد.

اوادامه داد: با بهتر شدن وضعیت دید افقی بعد از ۲ ساعت، امکان تردد وسائط نقلیه در این راه‌ها فراهم شد.

استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی‌های مداوم ۲۰ ساله و وزش بادهای موسمی ۱۲۰ روزه سیستان که در چند سال اخیر به ۱۸۰ روز افزایش یافته و بادهای مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار زیاد در شمال استان روبروست که بعضا سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می شود.

بادهای موسمی مونسون که به فصل مونسون دریایی مشهور است از اوایل تیر تا شهریور در جنوب سیستان و بلوچستان سواحل بندر چابهار و کنارک و دریای عمان می وزد.

به گفته مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان؛ جریان هوای برخاسته از شبه قاره هند، محیطی با فشار کم را ایجاد می کند. این هوا نخست منبسط شده و سپس سرد می شود، آنگاه رطوبتی با خود حمل می کند که به ابر و سرانجام باران تبدیل می شود.

سیستان و بلوچستان نیز به دلیل همجواری با اقیانوس هند هر ساله در ماه های ذکر شده از این پدیده متاثر می شود.

این شرایط در برخی از روزهای تیر و مرداد به حدی شدت می یابد که علاوه بر بنادر جنوبی استان، شهرهای مرکزی سیستان و بلوچستان را نیز متاثر از این پدیده جوی می کند.

تلاطم دریای عمان، افزایش موج، افزایش رطوبت هوا، باران های موسمی، وزش تندبادها از مشخصات پدیده مونسون در سیستان و بلوچستان است.

باران های موسمی تابستانی آسیا، برای حدود سه ماه تقریبا همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان، از روزهای پایانی خرداد آغاز شد و در روزهای آغازین مهرماه به پایان می رسد و این باران ها برای هر سال متفاوت از سال های دیگر است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار