بُزدلی اروپایی

سکوت کَر کننده فرانسه در قبال طرح ننگین معامله قرن

روزنامه لوپوئن در گزارشی نوشت واکنش نه چندان مطلوب فرانسه به طرح معامله قرن آمریکا، انتقادات بسیاری را در پی داشته است.

سکوت کَر کننده فرانسه در قبال طرح ننگین معامله قرنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه لوپوئن چاپ پاریس در مطلبی نوشت بسیاری از دیپلمات‌های فرانسوی از سکوت فرانسه در برابر طرح  (به اصطلاح) صلح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خاورمیانه (معامله قرن) انتقاد می‌کنند.

به نوشته این روزنامه، طرح ترامپ برای خاورمیانه همچنان بازیگران سنتی جنگ اسرائیل و فلسطین را درگیر کرده است. این سند ۱۸۰ صفحه‌ای که راه را برای الحاق فوری شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و دره راهبردی اردن به اسرائیل بازکرده است و همچنین از بیان شرایط کشور آینده فلسطین طفره رفته است که باید خلع سلاح شود، متحدان آمریکا از جمله فرانسه را در شرایط بدی قرار داده است.

روز ۲۹ ژانویه وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به اعلام این طرح با انتشار بیانیه‌ای از تلاش‌های دونالد ترامپ تقدیر و اعلام کرد با دقت طرح (به اصطلاح) صلحی را که وی ارائه کرده است، بررسی خواهد کرد. وزارت امور خارجه فرانسه تاکید کرد راه حل دو کشوری منطبق با قوانین و پارامتر‌های بین المللی برای استقرار صلح واقعی و پایدار در خاورمیانه ضرورت دارد.

یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید این بیانیه با یادآوری پارامتر‌های لازم برای صلح به خوبی و با زبان دیپلماتیک توضیح می‌دهد که با طرح ترامپ موافق نیست. اما با شناخت از گرایشات دونالد ترامپ که گاهی متحدان خود را متهم می‌کند، ما با انتقاد مستقیم از وی به این آتش دامن نخواهیم زد.

با این حال این بیانیه که بیانیه‌های رسمی دیگری را به دنبال داشت که در آن‌ها بر تمایل فرانسه به راه حل دو کشوری تاکید شده بود، انتقادات بسیاری را در جامعه دیپلماتیک فرانسه به دنبال داشت. «دونی بوشار» دیپلمات سابق فرانسه و کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید: زمانی که گفته می‌شود از این طرح استقبال می‌کنیم به معنی پذیرش مثبت آن طرح است. این بیانیه در برابر عمل آمریکا بسیار گشاده رویانه است. این در حالیست که این یک طرح صلح نیست بلکه طرح الحاق است. این کاملا با قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد مغایرت دارد و بیان کردن چنین شرایطی برای ایجاد یک کشور فلسطین در واقع رد کردن آن محسوب می‌شود.

دونی بوشار که عضو گروهی متشکل از وزرای سابق، دانشگاهیان و دیگر دیپلمات‌ها موسوم به «باشگاه بیست» است این بیانیه را «بزدلی اروپایی» می‌نامد. در بروکسل جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلاش کرد یک پاسخ اروپایی مشترک برای این اقدام کاخ سفید بیابد. اما وی با مخالفت بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از جمله مجارستان روبه رو شد که در نهایت مانع از آن شد که بیانیه‌ای به نام اتحادیه اروپا تصویب شود.

در این گزارش آمده است: سال‌ها زمان برد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خود را به کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان، مجارستان، جمهوری چک و اسلوواکی نزدیک کند تا حمایت آنان را به دست آورد و به این ترتیب در اتحادیه اروپا در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین اختلاف ایجاد کند. در شرایطی که اتحاد همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای رد طرح ترامپ غیرممکن بود، مسئول سیاست خارجی اروپا لحن خود را در برابر واشنگتن و تل آویو تشدید کرد. جوزپ بورل در بیانیه‌ای که روز ۴ فوریه منتشر شد اعلام کرد اتحادیه اروپا به ویژه در مورد اظهارات مربوط به چشم انداز الحاق دره اردن و دیگر بخش‌های کرانه باختری نگران است. وی هشدار داد اجرایی شدن این الحاق بدون اعتراض نخواهد بود.

«هیوگ لووات» پژوهشگر شورای روابط خارجی اروپا در امور مراکش و خاورمیانه می‌گوید حتی با وجود برخی تلاش‌های فردی مانند اقدام جوزپ بورل، اتحادیه اروپا در اجرای اصول و اهداف سیاست خارجی خود شکست خورد. وی افزود زمانی که یک کشور (آمریکا) همه اقدامات را مسدود می‌کند، زمانی که نمی‌خواهیم دونالد ترامپ را ناراحت کنیم یا زمانی که فشار‌های شدیدی از سوی آمریکا- اسرائیل بر کشور‌های عضور اتحادیه اروپا اعمال می‌شود، دستیابی به اجماع دشوار خواهد بود.

یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید این بی‌منطقی است که فرانسه را برای تشدید نکردن لحن خود در برابر طرح ترامپ سرزنش کنیم در حالی که دیگر کشور‌ها نیز واکنش مشابهی داشتند.

امانوئل مکرون از زمانی که ریاست جمهوری فرانسه را در سال ۲۰۱۷ به دست گرفت تلاش می‌کند صدای فرانسه را در عرصه سیاست خارجی به گوش سایرین برساند. رئیس جمهور فرانسه با ادعای توانایی گفتگو با همه بازیگران جهان، گفتگو با روسیه را از سر گرفت و میانجیگری با ایران را آغاز کرد که تا این لحظه نتایج ملموسی نداشت. اما در مورد مسئله حساس اسرائیل و فلسطین، رئیس جمهور فرانسه بسیار محتاطانه عمل کرد. برخلاف فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سابق فرانسه که در ژانویه سال ۲۰۱۷ نشست صلح پاریس را برگزار کرد که از سوی اسرائیل تحریم شده بود، امانوئل مکرون در پناهگاه خود مانده است و قصد ندارد در یک پرونده خطرناک به لحاظ دیپلماتیک ورود کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
فکنم مکرون // تا معامله را دیده // زبونش بند اومده // قبول دارید ؟؟
آخرین اخبار