آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تعطیلی مدارس قم بر اثر ورود کرونا تا کمبود معلم در مدارس ابتدایی

آموزش و پرورش در هفته گذشته درباره مسائلی چون تمهیدات مدارس برای مقابله با کرونا و کمبود معلم در مدارس ابتدایی سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با اخباری درباره «مدارس قم شنبه تعطیل است»، «آخرین وضعیت استخدام آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی» و «توزیع پیک نوروزی در مدارس ممنوع است» سپری شد.

مدارس قم شنبه تعطیل است/ تشریح وضعیت تعطیلی مدارس برای انتخابات

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره تمهیدات ویژه برای ویروس کرونا بیان کرد: در تعامل پیوسته با وزارت بهداشت هستیم و با آقای دکتر نمکی هم صحبت کردیم، از پروتکل‌های وزارت بهداشت تبعیت می‌کنیم.

او ادامه داد: اگر لازم باشد محدودیت یا تعطیلی داشته باشیم آن را می‌پذیریم حتی اگر نیاز باشد تجهیزاتی را برای ضدعفونی در مدارس قرار می‌دهیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس قم بیان کرد: مدارس در قم شنبه تعطیل است و متناسب با تشخیص وزارت بهداشت و ضرورت، کار را استمرار و طبق اعلام وزارت بهداشت این کار انجام می‌دهیم.

حاجی میرزایی درباره وضعیت تعطیلی مدارس با توجه به برگزاری انتخابات بیان کرد: در مدارسی که پایگاه انتخاباتی باشند و شمارش آرا به طول بیانجامد مدارس تعطیل می‌شوند و این موضوع برای همه مدارس نیست و تشخیص بر عهده مناطق است اما درباره قم تمام مدارس تا روز شنبه تعطیل است و تعطیلی تا ۱۶ اسفند صحت ندارد اما اگر بعد از روز شنبه لازم باشد، باز هم تعطیلی را ادامه می‌دهیم.

توزیع پیک نوروزی در مدارس ممنوع است

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی بیان کرد:‌ به عنوان معاون آموزش ابتدایی با پدیده ای به نام homeschooling کاملا مخالف هستیم چراکه مدرسه صرفا محلی برای آموزش نیست و فرصت دوستیابی و تعامل هم در مدارس داریم بنابراین از خانواده ها خواهش می‌کنیم که مراقب این دعوت‌ها باشند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به آمار دانش آموزان اتباع خارجی گفت: کل دانش آموزان اتباع ۳۴۵ هزار و ۴۵ نفر است که ۰/۱۱ افزایش نسبت به سال قبل داشته است .

حکیم زاده گفت: کلاس‌های دوره دبستان رشد ۳/۲ درصدی داشته است و امسال ۳۵۲ هزار و ۹۴۸ کلاس در دوره دبستان داریم. تعداد کل معلمان ابتدایی ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم است که نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم.

او  با تاکید بر حذف پیک نوروزی گفت: به هیچ وجه پیک نوروزی نداریم و با توجه به دستاوردهای خوبی که در کتابخوانی و نوشتن داستان در سال گذشته داشتیم؛ این روال همچنان برقرار است.

تمهیدات ویژه آموزش و پرورش برای مقابله با کرونا در مدارس

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره تمهیدات این معاونت برای مقابله با ابتلا به بیماری کرونا در میان دانش آموزان اظهار کرد: دستورالعمل مربوط به مقابله با کرونا را پیش از این در سایت معاونت تربیت بدنی قرار داده بودیم همچنین به استان‌های سراسر کشور در قالب بخشنامه‌ای این دستورالعمل ابلاغ شد.
 
او ادامه داد: با توجه به اینکه این بیماری در سطح دنیا در حال انتشار است هفته گذشته جلسه ویدئو کنفرانسی با حضور دکتر رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور معاونان تربیت بدنی استان‌های مختلف و رئیس اداره سلامت ادارات کل آموزش و پرورش حضور داشتند تا دستور العمل‌های تکمیلی در مورد مقابله با این بیماری تبیین شود.
 
 
محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۶۲ درصد معلمان را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: زنان را اولین، بهترین و مهم ترین معلم می‌دانم و هیچ گاه با بازنشستگی ندارند و همواره این نقش را ایفا می کنند.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: همه اندیشمندان علوم تربیتی معتقدند اصلی ترین دوران تربیتی هر فرد دوران کودکی و نوجوانی است و آموزش در این برهه زمان تاثیر بیشتری دارد.

او ادامه داد: در مراسم افتتاحیه مدارس دریافتم که نقش زنان در حمایت از مدارس و تشویق دیگران بسیار مهم است و امروز از بانوان استمداد می‌طلبم تا کار مدرسه سازی با کمک آنها رونق بیشتری بگیرد.

با اشاره به اینکه به دنبال رواج فرهنگ مدرسه سازی هستیم، گفت: جامعه ما بیش از مدرسه سازی به این فرهنگ نیاز دارد و اگر هر ایرانی روزی هزار تومان پول کنار بگذارد سالانه بیش از ۳۰هزار میلیارد تومان پس انداز برای رفع مشکلات مالی کشور داریم.

ثبت نام آزمون ورودی مدارس سمپاد آغاز شد

براساس اطلاعیه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ثبت نام آزمون ورودی مدارس سمپاد پایه هفتم و دهم مدارس تیزهوشان از طریق سایت azmoon.medu.ir از امروز (۲۶ بهمن) آغاز و تا روز ۳ اسفند ادامه خواهد داشت.

داشتن تابعیت ایرانی، کسب مقیاس «خیلی خوب» در تمام دروس نوبت دوم پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و کسب مقیاس خیلی خوب در تمامی دروس در نوبت اول پایه ششم در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ برای ثبت نام پایه هفتم، داشتن حداقل معدل کل سالانه ۱۹ در پایه هشتم خرداد سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷برای ثبت نام آزمون ورودی پایه دهم از جمله ضوابط ثبت نام در آزمون است.

آخرین وضعیت استخدام آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره جواب منفی شورای نگهبان به استفساریه درباره استخدام آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی، بیان کرد: برای آموزشیاران مشکل جدی وجود ندارد؛ زیرا آزمون می‌گیریم و بخش عمده آن‌ها می‌توانند شرکت کنند و بعد از قبولی و طی کردن دوره یکساله پذیرفته شوند.

او با اشاره به اینکه در هفته‌های آینده آزمون این گروه برگزار می‌شود، گفت: به تازگی پرونده‌ها تکمیل شده و زمان بندی برای آزمون داریم.

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت مربیان پیش دبستانی بیان کرد: همه گروه‌های قبل از سال ۹۱ استخدام می‌شوند، اما قانون به ما اجازه استخدام گروه‌های بعد از سال ۹۱ و کسانی که حقوق از آموزش و پرورش نگرفتند را نداده است. به آن‌ها پیشنهاد می‌کنم از طریق مسیر قانونی آزمون استخدامی وارد عمل شوند.

ماجرای دور زدن قانون طی برگزاری آزمون‌های ارتقای معلمان در طرح رتبه‌بندی

براساس آیین‌نامه اجرایی طرح رتبه‌بندی، فرهنگیان در پنج گروه قرار می‌گیرند و به ازای این تقسیم بندی افزایشی هم در حقوق آن‌ها اعمال می‌شود و هرچه رتبه بالاتر باشد، میزان دریافتی افزایش می‌یابد، اما موضوع اصلی همین سازوکار برگزاری آزمون برای ارتقای رتبه است و بی‌شک هیچ امتحانی بدون شک و شبهه نیست چه دانش آموز سر جلسه باشد و چه معلم.

کافی است سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید و از تبلیغات برای کمک به کسب نمره بهتر در آزمون رتبه بندی مطلع شوید، کمکی که اغلب در قالب تقلب و دور زدن ضوابط قانونی است؛ انگار تجربه فروش سوالات امتحانات نهایی و دیگر روش‌های برگزاری آزمون ناسالم برای دانش‌آموزان به آزمون‌های معلمان هم تسری پیدا کرده است و حالا باید دید این بار آموزش و پرورشی‌ها چه واکنشی، انکار یا اصلاح در سازوکار ارتقای رتبه فرهنگیان را در پیش می‌گیرد؟

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: مشکلی در برگزاری امتحان نداریم و آن را در صحت کامل برگزار می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.