وزیر بهداشت تشریح کرد؛

اقدامات وزارت بهداشت برای مهار ویروس کرونا

نمکی گفت: اولین اقدام ما برای مقابله با ویروس کرونا بسیج همه همکاران در سطح کشور بود که در همان روز‌های اول انجام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سعید نمکی وزیر بهداشت درباره آخرین اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا گفت: به محض اطلاع از شیوع ویروس کرونای جدید در ووهان چین اقدامات خود را از همان لحظه آغازین انجام دادیم.

او افزود: اولین اقدام ما برای مقابله با ویروس کرونا بسیج همه همکاران در سطح کشور بود و بنده در همان روز‌های اول از معاون اول رئیس جمهور درخواستی مبنی بر دعوت اعضای مجلس و قطع پرواز‌ها از کشور چین داشتم تا در این خصوص تصمیم گیری شود.

نصب اسکنر ترمال سنجی در بسیاری از فرودگاه‌های کشور 

نمکی با بیان اینکه  آماده سازی تیم‌های جست و جوگر بهداشتی در ۳۶ مبدا ورودی کشور برای شناسایی موارد مشکوک دریایی، زمینی و هوایی انجام شده است؛ افزود: در بسیاری از فرودگاه‌های کشور اسکنر ترمال سنجی نصب شده است و با این کار افراد مشکوک را پس از شناسایی در بیمارستان‌ها بستری کرده و تحت نظر قرار دادیم و موراد منفی را اعلام کردیم.

او گفت: قبلا نیز اعلام شده بود که که اولین مورد مثبت پس از شناسایی را اطلاع رسانی خواهیم کرد، اما دقیقا ما با موج دوم آنفلوانزای اسپانرمار در کشور مواجه شدیم که بعد از سرما در کشور شیوع پیدا کرد و گزارش‌هایی از افراد مبتلا به این آنفلوانزا در شهر قم داده شد و سپس تمامی همکاران ما بعد از انجام تست‌ها نتایج مثبتی را از افراد مبتلا به این آنفلوانزا دادند.

نمکی اظهار کرد: پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت می‌گوید «اگر فردی به مکان آلوده به ویروس کرونا یعنی کشور چین سفر کرد و یا مواردی که تماس مستقیم، مثبت، موثر و اثبات شده با افراد آلوده به ویروس داشتند باید طبق ویروس کرونا با آن‌ها برخورد داشته باشیم».

وزیر بهداشت تصریح کرد: گزارش های دریافتی از  افراد مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم، حاکی از آن بود که آن‌ها به کشور چین یا کشور‌های آلوده سفر نکرده بودند و حتی به گفته خودشان با هیچ فرد آلوده‌ای هم در تماس نبودند و به همین دلیل همکاران وزارت بهداشت این افراد را در دو یا سه روز اول در پروتکل وزارت بهداشت تلقی نکردند.

نمکی افزود: فرآیند نمونه برداری از دو موردی که با نتایج مثبت در شهر قم بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت شدند، انجام شده بود و طبق آمار این افراد به شدت به نارسایی تنفسی و سینه پهلوی دو طرفه مبتلا شده بودند و هنگام فوت شدنشان نیرو‌های ما بلافاصله در آن مکان‌ها مستقر شدند.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ مبتلایان به بیماری‌های مزمن چگونه از خود در برابر کرونا محافظت کنند؟


وزیر بهداشت با بیان اینکه تمامی نیرو‌های ما در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بسیج شدند تا موارد مشکوک را ردیابی کنند، اداده داد: تردید نداریم که ریشه آلودگی در شهر قم به دلیل این که یک شهر مذهبی، زیارتی و گردشگری است از کشور چین به ایران رسیده و ماهیت این ویروس همان ویروسی است که نخستین بار در کشور چین کشف شد.

کرونا به مراتب کم تهاجم‌تر از ویروس آنفلوانزای h۱N۱  است

نمکی با اشاره به راه‌های ورود ویروس کرونا به کشور اظهار کرد: همکاران ما در حال بررسی راه‌های انتقالی ویروس کرونا به کشور هستند. موارد آلوده تا به امروز تقریبا همه با منشا شهرستان قم و با ماهیت ویروس کرونایی است که ما در ووهان چین برای اولین بار دیدیم.

او تصریح کرد: نکته مهم این است که ویروس کرونا علی رغم وحشتی که در ذهن مردم دارد و در جهان شکل گرفته است به مراتب کم تهاجم‌تر از ویروس آنفلوانزای h۱N۱  است که ما در پاییز به لطف خدا و با همت تیم بهداشت درمان و آموزش‌های داده شده به مردم مهار کردیم.

او افزود: کشندگی آنفلوانزای h۱N۱ از ویروس کرونا بیشتر بود و همچنین این ویروس از ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین و بخش‌های دیگر ایجاد کرد، ضعیف‌تر عمل می‌کند.

ویروس کرونا به شدت قابل سرایت است

ویروس کرونا؛ صحبت‌های وزیر بهداشت در خصوص اقدامات انجام شده برای ویروس کرونا

وزیر بهداشت با اشاره به قدرت انتقال ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا به شدت قابل سرایت است، ولی بیماری و مرگ آن به مراتب کمتر از سارس و آنفلوانزای h۱N۱ است.

او  درباره همزمانی ابتلا به ویروس آنفلوانزا با ویروس کرونا در کشور گفت: همسانی شیوع این دو ویروس، موجب شده است که فرآیند تشخیص برای همکاران کمی مشکل باشد و در عین حال موارد منفی زیادی دریافت می‌کنیم که دلیل آن این است که مجبوریم همه افراد را با پرتکل نگاه به کرونا بررسی کنیم در حالی که تمام دنیا برعکس این روش را ادامه می‌دهند.

وزیر بهداشت ضمن توصیه به مردم افزود: مردم نباید از وجود این ویروس ترسی به خود راه دهند چرا که تمامی تیم ما بسیج شده اند و خوشبختانه تعداد قابل توجهی از بستریان بیمارستان قم در حال ترخیص از بیمارستان یا بهبودی هستند.

او افزود: خوشبختانه وضعیت فرد اراکی مبتلا به ویروس کرونا روز به روز در حال بهبودی است و این نشان دهنده این نکته است که بر خلاف تصور مردم، کشندگی ویروس کرونا زیاد نیست. ما از شهر آلوده ووهان ۵۷ نفر از دانشجویان ایرانی را به داخل ایران آوردیم و پس از گذشت ۱۴ روز از قرنطینه صحیح و سالم به آغوش خانواده هایشان بازگشتند.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

او  با بیان اینکه مرگ و میر مبتلایان به ویروس کرونا همانند آنفلوانزا h۱N۱،  ادامه داد: این ویروس با شدت کمتر در افراد با سن بالا، افراد بیمار با زمینه‌های مزمن ریوی، دیابت و نقص ایمنی و آن دسته از افرادی که سابقه مصرف طولانی مدت دارو‌های نقص ایمنی را دارند بروز می‌کند و خوشبختانه تا به امروز هیچ کودک یا جوانی که به علت ویروس کرونا جان خود را از دست داده باشند، گزارش نشده است و ۴ فردی که به علت این ویروس از دنیا رفته اند یا افراد مسنی بودند و یا بیماری‌های زمینه‌ای گفته شده را داشته اند.

نمکی تصریح کرد: افراد بستری شده در بیمارستان‌ها بیماری‌های زمینه‌ای دارند و بر اساس این عامل به ویروس کرونا مبتلا شده اند و افرادی غیر از این عوامل به علت ویروس کرونا در بیمارستان‌ها بستری نیستند.

توصیه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

وزیر بهداشت ضمن توصیه به عدم برگزاری نشست‌ها تا حد امکان، ادامه داد: بهتر است افراد  شست و شوی دست ها، پرهیز از روبوسی، پرهیز از دست دادن و تردد کمتر در مراکزی که از نظر تجمع، ریسک ابتلا به ویروس را دارند، رعایت را به مردم توصیه کرد. همچنین افرادی که به سرماخوردگی مبتلا هستند باید از ماسک یا لوازم بهداشتی که مانع از انتقال ویروس به دیگران می شود، استفاده استفاده از قلیان‌های مشترک به دلیل آلودگی‌هایی که دارد و می‌تواند به دیگران منتقل شود حتما پرهیز شود.

نمکی با اشاره به اینکه  باید استفاده از خودکار مشترک در بانک‌ها و مراکز عمومی پرهیز شود، گفت: تحویل گوشی همراه به ادارات مرکزی، دادگستری‌ها و دادگاه‌ها در ازای گرفتن یک شماره و رد و بدل کردن این شماره‌ها بین افراد باعث می‌شود تا ویروس کرونا راحت‌تر منتقل شود و ما سیستمی را پیشنهاد کرده ایم تا بتوانیم این آلودگی‌ها را به حداقل برسانیم. همچنین رعایت موارد پیشگیرانه به علت اینکه کرونا بیماری است که دارو و واکسن ندارد، موثر‌ترین راه  برای جلوگیری از ابتلا به آن است.

سعی داریم کرونا را با کم‌ترین عارضه مدیریت کنیم

وزیر بهداشت درباره استفاده از ماسک گفت: ما هیچ توصیه‌ای به استفاده از ماسک‌ها نداریم، ولی متاسفانه افراد سودجو با روش‌های گول زننده ماسک‌هایی را با قیمت‌های بسیار سنگین به مردم می‌فروشند که چنین کاری صحیح نیست.

او افزود: در چند روز آینده ما قصد داریم ماسک‌هایی با قیمت بسیار پایین را به مردم کشور عرضه کنیم، اما توصیه بنده به افراد سرماخورده با علائم آنفلوانزا این است که حتما از ماسک استفاده کنند.

نمکی تصریح کرد: پرسنل بهداشت و درمانی لباس و ماسک‌های زیادی را برای کسانی که با مراکز آلوده در تماس هستند، فراهم کرده است. اقدامات لازم در همه استان‌ها برای بستری کردن بیماران احتمالی فراهم شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه همه امکانات را بسیج کردیم تا با هم، در کنار هم و با قدرت بیشتر به مدیریت این بیماری اقدام کنیم، ادامه داد: ستادی با دستور رئیس جمهور و حضور وزرا تشکیل شد تا همه با هم کمکی به این وضعیت کنند و نیرو‌های مسلح به شدت همراهی می‌کنند.

هیچ مورد مثبتی را از مردم پنهان نمی‌کنیم

نمکی درباره مهار ویروس کرونا در کشور گفت: سیر ویروس کرونا در جهان دارای یک پیک است که باید طی شود و ما هم سعی داریم تا این بیماری را با کم‌ترین عارضه برای مردم مدیریت کنیم. ما هم اکنون در حال شناسایی و مدیریت ویروس کرونا هستیم و مهار کردن آن کمی زود است.

او افزود: این قول را به مردم می دهیم که کرونا را همانند آنفلوانزای H۱N۱ مهار کنیم.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ ابلاغ بخشنامه ثبت آمار تولید و توزیع روزانه ماسک


وزیر بهداشت اظهار کرد: ما یکی از بهترین، هوشمند‌ترین و مقتدر‌ترین نظام‌های بهداشت درمانی منطقه را داریم. تفاوت‌های آمار ما و کشور‌ها این است که اگر آن‌ها آمار‌های بالایی را به گوش مردم می‌رسانند ما نمی‌خواهیم چیزی را از مردم پنهان کنیم و با آن‌ها شفاف صحبت می‌کنیم و هیچ مورد مثبتی را از مردم پنهان نمی‌کنیم.

نمکی تصریح کرد: هر بیمار بستری شده در تخت بیمارستان به کرونای جدید مبتلا نشده اند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها تنها به ویروس فصلی مبتلا شده اند. زمانی فرد به بیماری کرونا مبتلا شده است که از سه مرحله تستی_ تشخیضی گذشته باشد.
وزیر بهداشت اظهار کرد: پس از شناسایی ویروس کرونا در آخر مسئول فنی وزارت بهداشت باید آن را امضا کند تا جایی که این تشخیص مبتنی بر پرتکل‌هایی باشد که در دنیا تالیف شده و سازمان بهداشت جهانی هم این را قبول کند به همین علت ذهنیت کسانی که می‌گویند هر فرد بیمار به ویروس کرونا مبتلا شده کاملا غلط است و دوم اینکه ما به اندازه کافی کارشناسان مقتدر با تیم فنی و تخصصی، کیت‌های مخصوص شناسایی افراد مبتلا به کرونا را داریم که تا مردم را نگران نکنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
چگونه کسی که به کرونا مبتلا هستند ولی مغازه خود را تعطیل نمیکنه وافراد زیادی رفت وآمد دارند را معرفی کرد.یافت آباد میدان الغدیر جنب مسجدالغدیر لوازم تحریر باقری
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
زهرا
۲۰:۲۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
سلام من میخوام از وزیر بهداشت تشکر کنم چون میدونم از اول فریاد زد ولی کسی نشنید هنوزم نمیشنون و خیلی سخته به یک عده زبون نفهم بفهمونه این ویروس خطرناکه که ایشون تلاششون کرد .
Iran (Islamic Republic of)
$
۲۱:۱۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
میگن۴۰۳۰جوابگوی مردمه،۱۹۰هست.بیشتراز۱۰۰بارزنگ زدم.وصل نشده قطع میشه،کدوم ماسک کدوم موادشوینده،فقط میگن بشوریدتوخونه بمونید،باچی بشوریم؟توخونه بمونیم کرایه خونه،آب وبرق وگازوخوردوخوراک روازکجابیاریم؟بااین وضع مملکتی که برای ماگذاشتن،یک روزبرف بیاد،یک هفته بایدتوخاموشی مونداین وضعیت ماست بیان همه روببندن به گلوله راحت،اینامیتونن.ازشون برمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
آبرومون رفت چه مسئولانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
چه اقدامات موثری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
خدا نکنه تو این مملکت اتفاقی بیفته کسی نیست که مدیریت کنه خیلی از این آقایان خیال میکنند مدیریت فقط برای ریاست است و صحبت کردن می فرمایند در جاهای پر جمعیت شرکت نکنید چرا چند روزی مدارس و دانشگاهها را تعطیل نمی مکنید تا هوا گرمتر بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
اقای نمکی خیلی هنر کردن تازه که ویروس امده ایران لغو پروازهای چینی رو دادن بابا دمتون گرم چقدر کار شاقی کددین خسته نشدین که واقعا که یعنی واقعا لا این مدیریتتون من موندم وقتی له خاطر سرما اون مدرسه ها رو تعطیل میکنند چرا الان برای این اتعاق بد اینکارو انجام نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
امیدمون به خدا هست خدا به دادمون برسه وگرنه امیدی به مسولین نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
بابا برای مقابله با ای ویروس بدنتان را قوی کنیدچیزای گرمی بخورید مثل چای زنجیل و دارچین و غذاهای گرمی خولنجان آسیابش مقدار کم یا کشمش رو برنج بریزید) عسل و سیاه دانه صبح یک قاشق مربا خوری شب هم یک قاشق مربا خوری البته خانمهای حامله نخورن بهداشت فردی هم رعایت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۰۰:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
ماسک سی هزار تومنی از کرونا بدتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
آخه چه لزومی بود این ویروسو حتما باید انتقال بدیم کشور و بعد جلوش بسیج بشیم و مبارزه کنیم. خوب از اول یه کاری میکردید این همه چی خوارهای چینی وارد کشور نشن.
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
فقط دروغ میگی. ما کارمند مرکز بهداشتیم تو گیلان اقای رئیس دانشگاه 6 ماه کارانه کارمندان رو حذف کرده میگه نمیدم و در طی این چند سال هیچ گونه مزایایی که سایر ادارات دارن ندادن و الان هم هیچی ندارن. یه اسپری ضدعفونی سطوح تو اداره به ما ندادن میگن مال دندانپزشکاست. سیستم وزارت بهداشت فقط شده پزشک....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
چرا گیر دادین به قرنطینه قم
اراک اومده گیلان و گرگان و تهران اومده حالا گیر دادین به قم
اقای وزیر به قم ویژه رسیدگی کنید اگر فکر میکنید وضعیت بده امکانات صفره صفره
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
اصلا نگران نباشید

زمان همه چیز رو مشخص میکنه

ان شاءالله یک ماه دیگه میفهمید که الکی نگران بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
ای‌خداماجکارکنیم‌ازدست‌این‌ویروس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
من از وزارت بهداشت واقعا تشکر میکنم.دیروز یک گونی ماسک آوردن در خونه گفتن هرچی لازم داری بردار.من هم که روز قبل هرچی گشته بودم حتی یکدونه هم پیدا نکردم خیلی تشکر کردم و فقط سه تا به تعداد افراد خانواده برداشتم.چقد این مسئولین ما مهربونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
متاسفانه ازبس زمان سیل وزلزله آمارهاراتکذیب وبعدتاییدکردیدکه الان کسی باورنمی کنه واقعی باشه
Iran (Islamic Republic of)
وحید ملکی
۱۹:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
ماسک و اسپری الکل بین مردم توزیع کنید همه اهتکار کردن نمیفروشن
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۹:۰۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
چین با اون عظمت ش نمیتونه جلو کرونا رو بگیره
وای به حال ما که یه ماسک ساده تو داروخانه ها گیر نمیاد
چه بلایی سرمون میاد خدا میدونه
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
چی میگی بیخود جو میدی؟! سرت رو از اینستا بیار بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
هر كي تب داشت حق نداره از خونه خارج بشه والا اگه معلوم بشه با تب اومده بيرون بايد مجازات بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
تمام دانشگاهها و مدارس بايد تب سنج بخرن و قبل از ورود همه رو كنترل كنند و هر كي تب داشت راش ندن
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۸:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
واقعا واقعا واقعا چگونه وارد قم شده اصلا چطور واردایران شده ؟؟؟؟؟؟؟معلوم‌دیگه بخاطر بی مسئولیتی مسئولین عزیز وقتی که سفرهای چینی رو لغو نمیکنین معلومه که اونجور میشه حالا بیاین با جون مردم بازی نکنین درست پیگیری کنین همه چی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
هیچ کاری نکردید و نمی کنید اگه کمی فکر مردم بودید اول اطلاع رسانی می‌کردید دوما دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل می‌کردید سوما دولت ماسک و ژل صد عفونی رایگان میداد فقط حرف تا کی
Iran (Islamic Republic of)
همكار
۱۷:۱۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
با سلام و خسته نباشيد ما داريم در دادگستري موبايل ميگيريم و شماره ميدهيم و روزانه چند هزار نفر مراجعه ميكنند چرا ابلاغ نميكنيد گوشي نگيرند ما چه كار كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
شما فعلا از دستکش و ماسک استفاده کن حداقل کاریه که خودت میتونی انجام بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
بابا نکرانی نداره شما همیشه ماسک بزن دستکش هم بپوش توکلت هم بخدا باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
لا اله الا الله
چه تعریفی هم میکنه این همه آدم کرونا گرفتن
باید بگم که پنهون کردین و دیر گفتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
اگر اقدامی کرده بودین که اینطوری نمیشدددددددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
اگه اینطور که میگین بود این افرادی که باعث انتقال ویروس به مردم قم شده رو شناسایی میکردین!!!!! خیلی راحت وارد ایران شدن و مردم رو مبتلا کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
اصلا پرواز رو کنترل نکردن تو قم پر شده از هندی و پاکستانی والبته طلبه ی چینی چرا جلوشونو نمیگرن همش الکی بود که کنترل میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۳ اسفند ۱۳۹۸
آره خیلی خوب مدیریت میکنین یدونه ماسک پیدا نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
بابا ماسک مگه چیه خودت درست کن چند تکه پارچست دیگه البته پارچه نازک نباشه.
آخرین اخبار