مرد آلمانی چگونه در تاریخ لیورپول ماند‌گار شد؟

در‌خصوص موفقیت لیورپول این روز‌ها صحبت‌های فراوانی مطرح است و از یورگن کلوپ به عنوان عنصر اصلی این موفقیت یاد می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم فوتبال لیورپول این روز‌ها در بهترین فرم خود در‌۳۰ سال گذشته به ثمر می‌برد. با اختلاف ۲۲ امتیازی از صدر جدول، آن‌ها از موقعیت مناسبی برای قهرمانی برخوردارند و با وجود شکست برابر اتلتیکو در لیگ قهرمانان اروپا، بازهم امید زیادی به صعود در دیدار برگشت دارند. در‌خصوص موفقیت لیورپول این روز‌ها صحبت‌های فراوانی مطرح است و از یورگن کلوپ به عنوان عنصر اصلی این موفقیت یاد می‌شود. حال ببینیم تفکرات مرد آلمانی و عوامل دیگر چگونه حال این روز‌های لک‌لک‌های مرسی‌ساید را اینقدر خوب کرده است؟

دستیاران
یورگن کلوپ یک سرمربی و لیدر محرک است. پیتر کرویتز تجزیه و تحلیل را انجام می‌دهد. اما پپ لیجندرس یک مربی است. وقتی قبل از فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۸ در کیف ناگهان زیکو بواک به عنوان دستیار سرمربی لیورپول کنار رفت، این نگرانی وجود داشت که بخش عظیمی از قدرت کلوپ از بین برود. اگرچه کلوپ کسی را که مغز متفکر خودش می‌دانست، پس از ۱۷ سال همکاری از دست داد، اما لیجندرس نه تنها جای خالی او را پر کرده، بلکه بهتر هم عمل کرده است. این مربی ۳۶ ساله شاید به دلیل مصدومیت مجبور شد در ۱۷‌سالگی فوتبال را کنار بگذارد، اما تجربه بی‌نظیری در مربیگری دارد و مدتی هم با پیشنهاد جدی منچستریونایتد رو‌به‌رو بود. سطح جزئیات او باورنکردنی است. حتی قبل از بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا فصل گذشته برابر بارسلونا، او می‌خواست یک بازی دوستانه با آژاکس یا تاتنهام را برنامه‌ریزی کند. لیورپول بعد از شکست بارسا و صعود به فینال لیگ قهرمانان، یک بازی دوستانه با تیم دوم بنفیکا پشت در‌های بسته برگزار کرد. آن‌ها در آن مسابقه که از چشم‌ها دور ماند، با نتیجه ۳ - صفر برنده شدند و در پایان هم جام قهرمانی لیگ قهرمانان را با شکست تاتنهام بالای سر بردند. به‌هر حال این فقط لیجندرس نیست و دیگر اعضای کادرفنی کلوپ هم توانایی‌های زیادی دارند. آن‌ها مونا نمر، متخصص تغذیه سابق باشگاه بایرن‌مونیخ و آندریاس کورنمایر را به‌عنوان مربی بدنساز در اختیار دارند. نتایج تلاش‌های اعضای کادرفنی لیورپول در این آمار مشخص می‌شود که آن‌ها فصل گذشته در تمامی مسابقات به طور متوسط ۶۸.۴ درصد تصاحب توپ را مقابل رقبا در اختیار داشتند. این نشان می‌دهد خرید‌های بزرگ لیورپول تحت هدایت کادرفنی قدرتمندی به چنین آمار و ارقامی دست یافته‌اند.

تغییر فرم
کلوپ از این تعبیر که او فوتبال حساب شده و خشک آلمانی‌ها را به نمایش می‌گذارد، متنفر است و در حالی که انتقاد‌های فراوانی از او وجود داشت، این سرمربی طی ۱۲ ماه گذشته در تغییر رویکرد خود موفق بوده است. قبلا این‌طور بود که لیورپول در بازی‌های بزرگ موفق عمل می‌کرد، اما برابر تیم‌های کوچکتر زمین‌گیر می‌شد. به تعداد گل‌های خورده لیورپول طی ۴ فصل اخیر نگاه کنید: ۲۲، ۳۸، ۴۲ و ۵۰. پیشرفت او خیلی زود خودش را نشان داد. برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان در سال ۲۰۱۸ آن‌ها طی ۱۹ دقیقه ۳ گل به منچسترسیتی زدند و در بازی مقابل رم هم تنها به ۱۳ دقیقه فرصت نیاز داشتند تا ۳ گل به ثمر برسانند. با افزودن فابینیو به خط میانی ترکیب لیورپول به یکپارچگی رسیده است. کلوپ در اواخر سال ۲۰۱۸ گفت: «شما فقط با فوتبال تهاجمی نمی‌توانید پیروز شوید، این امکان‌پذیر نیست، زیرا باز هستید و زمین هم خیلی بزرگ است.» ۹۷ امتیاز فصل گذشته و قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا برای کلوپ کافی نبود و او دوباره تفکراتش را تغییر داد. از نظر تاکتیکی، کلوپ فعال است، نه فقط واکنش‌پذیر؛ و او مطمئنا یک بعدی نیست. این فصل اندی رابرتسون و ترنت آرنولد از هافبک‌های این تیم موقعیت‌های بیشتری خلق کرده‌اند و این نشان می‌‎‌دهد کلوپ علاقه دارد تا تیمش هماهنگ در دفاع و حمله حضور داشته باشند.

رابطه با بازیکنان
من دوست آن‌ها خواهم بود، نه بهترین دوست آن‌ها. هیچ‌چیز سختی درباره ساختار لیورپول کلوپ وجود ندارد. انتظار و مسئولیت وجود دارد، بله، اما این با اعتماد همراه است. اگر یک بازیکن سرشار از انگیزه، تمرکز، آمادگی و اشتیاق باشد، من با آن‌ها سرسخت نیستم. ۲۴ ساعت قبل از بازی در جام حذفی مقابل اورتون، محمد صلاح و سادیو مانه مجاز به شرکت در مراسم اهدای جوایز بهترین بازیکن سال ۲۰۱۷ آفریقا بودند و به صلاح اجازه داده شد تا روز‌های قبل از بازی مهم و حیاتی با هادرسفیلد در فصل گذشته، با جت به نیویورک سفر کرده و حضور در جلد اصلی مجله تایم را جشن بگیرد. او، اما در بازگشت‌۹۰ دقیقه بازی کرد. در ماه نوامبر، ویرجیل فن‌دایک یک جلسه تمرینی را برای دیدار با خانواده سلطنتی هلند از دست داد. او آیا افت کرده؟ نه. او همیشه بهتر شده. اما این همه سرگرمی، بازی‌ها و مراسم جوایز نیست. کلوپ می‌تواند عصبانی شود. فن‌دایک گفت: «کلوپ دقیقا می‌داند چگونه می‌تواند بهترین نتیجه را از من بگیرد. با توجه به این‌که بسیار مهم است. وقتی تمام رسانه‌ها دوست دارند از عملکردم بنویسند و ستایش کنند کلوپ تنها با یک چشمک نشان می‌دهد که از من رضایت دارد و انتظار را پایین می‌آورد. وقتی برای دریافت جایزه بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شدم، کلوپ به همه گفت که از طرف کل تیم این جایزه را می‌گیرم. همه بازیکنان این موضوع را به خوبی می‌دانند. در همین حال رئیس (کلوپ) به من احترام و مسئولیت زیاد می‌دهد.»

هنر استفاده از شکست
شکست برای او یک رشد است. هیچ‌وقت بعد از شکست جهان کلوپ بهم نمی‌ریزد. کلوپ در مصاحبه اخیر خود با اسکای‌اسپورت گفته بود: «بسیاری از موارد به ذهنیت منتهی می‌شوند. شکست‌های بزرگ منجر به شکل‌گیری ذهنیت می‌شود. اگر می‌توانید یک ذهنیت را به دست آورید، پس بیایید بگوییم هرگز تسلیم نشوید، قبل از آن شما باید یک یا ۲ بار تسلیم شوید تا بفهمید که احساس تسلیم شدن چگونه است و سپس آن کار را انجام ندهید. این فرآیند یادگیری است.» کلوپ مقابل رئال‌مادرید یکی از بزرگ‌ترین مسابقات دوران سرمربیگری خود را با شکست پشت سر گذاشت، اما او در فصل بعدی به لیگ قهرمانان اروپا، سوپرکاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان دست پیدا کرده است. کلوپ نشان داده از هر شکست درس می‌گیرد و هیچ شکستی برای او پایان راه نیست.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار