ایجاد ۲۲ درمانگاه کرونا در تهران/ اعتقادی به تعطیلی مدارس نداریم

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: برای جلوگیری از تراکم بیماران در تهران از امروز ۲۲ مرکز به عنوان درمانگاه کرونا فعال می‌شوند.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره برخی اخبار مبنی بر کمبود تجهیزات پزشکی و لباس ایمنی و حفاظتی برای کادر درمان اظهار کرد: قرار نیست برای افراد در شرایط متفاوت از لحاظ ایمنی حفاظت یکسان در نظر گرفته شود، برای مثال ایمنی کادر درمانی در یک درمانگاه تخصصی از یک فرد در‌ آی‌سی‌یو بیمارستان با حفاظت و ایمنی از بیمار مبتلا به کووید ۱۹  یکسان نیست. نباید انتظار داشت که لباس‌های ایمنی ۱۰۰ هزار کادر درمانی یکسان باشد. سطح ایمنی بر اساس ریسک در هر بخش تعیین می‌شود

او افزود: اضطراب و وسواس می‌تواند توقع ایجاد کند اما ما بر اساس استاندار‌ها وسایل حفاظتی تامین کنیم، نه از روی اضطراب و وسواس؛ بنابر پروتکل‌های ملی سطح هشدار میزان ایمنی و تجهیزات لازم تامین می‌شود. تجهیزات تا ماه‌ها موجود است و در اختیار پرسنل قرار خواهد گرفت؛ قرار نیست در عرض یک هفته، همه تجهیزات را توزیع کنیم.

جهانپور در پاسخ به این سوال که افراد دارای علائم به کجا مراجعه کنند، گفت: از روز گذشته افراد با ۱۱۵ تماس می‌گرفتند که موج شلوغی روی خط ایجاد شد و دسترسی مردم را دچار مشکل کرده بود. در تلاشیم تا سامانه مجزایی برای پاسخگویی در زمینه کرونا راه اندازی کنیم که همزمان قادر به پاسخگویی به ده ها نفر باشد و ظرف روزهای آینده این اقدامات بالفعل خواهد شد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: برای تسهیل کار به ویژه در تهران و جلوگیری از تراکم بیماران از امروز ۲۲ مرکز به عنوان درمانگاه کرونا فعال و آدرس مراکز اطلاع رسانی خواهد شد همچنین مکان این درمانگاه ها روی اپلیکیشن‌های مسیریابی در دسترس خواهد بود و پزشکان در این مراکز شهر حال و علائم را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز با اورژانس به بیمارستان‌های معین اعزام خواهد شد افزون بر این با توجه به اینکه افراد ممکن است دغدغه و اضطراب داشته باشند این کار مسیر را برای تشخیص تسهیل خواهد کرد و از مشکلات شهروندان تهرانی خواهد کاشت.

در صورت نیاز تعداد آزمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد

او در پاسخ به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره تعداد ازمایشگاه‌های تست ویروس کرونا گفت: بیش از یک ماه و نیم قبل یک آزمایشگاه مرجع برای تست کرونا تعیین شده بود و اکنون تعداد آزمایشگاه‌های کرونا به ۳ مورد رسیده است. آزمایشگاه‌ها ظرفیت محدودی دارند، یک آزمایشگاه در تهران و ۴ مورد در سایر استان‌ها فعال خواهند بود و در صورت نیاز تعداد آزمایشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

جهانپور درباره تامین کیت آزمایشگاهی کرونا گفت: کیت تشخیص تعداد کرونا از ماه‌ها قبل در دسترس بود و چهارمین محموله کیت آزمایشگاهی جمعه از انبار این سازمان در دبی وارد کشور و تحویل انستیتو پاستور داده شد که تولید ۲ کشور اروپایی است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که آمادگی دارد تا درصورت نیاز کیت و وسایل حفاظتی در اختیار ما قرار دهد.


بیشتر بخوانید:  گیلان؛ دومین استان از لحاظ درگیری بیماری کرونا


تعطیلی مدارس در انتشار بیماری، تاثیری ندارد

جهانپور درباره تعطیلی مدارس پس از بروز کرونا بیان کرد: از نظر کمیته فنی وزارت بهداشت، تعطیلی مدارس در پیشگیری، کاهش شیوع و انتشار بیماری تاثیری ندارد . ما همچنان معتقدیم که تعطیلی مدارس نمی‌تواند در کاهش شیوع و محدودیت انتشار تاثیرگذار باشد،  بعضی کارشناسان اعتقاد دارند که تعطیلی مدارس و مهدکودک ها ممکن است تردد خانوارها را افزایش دهد.

او افزود: شواهد نشان داده است که تعطیلی روزهای اخیر منجر به رفت و آمد بین شهری بسیاری از خانوارها شده است و می‌تواند ‌خطر ابتلا به بیماری و شیوع را افزایش دهد، بر همین اساس ما تاکنون ابلاغیه یا توصیه‌ای مبنی بر تعطیلی مدارس نداریم.

جهانپور ادامه داد: موضوع تعطیلی مدارس با تعطیلی کلاس های آموزشی دانشگاه ها، سینماها، سالن های تئاترها و برگزاری مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاگر تفاوت دارد و همچنان تعطیلی تجمعات، همایش ها، اردوهای دانشجویی، سفرهای سیاحتی و زیارتی همچنان و حداقل تا پایان هفته جاری به قوت خود باقی است. البته پنجشنبه و جمعه مجدد ارزیابی ریسک می‌کنیم و ممکن است این تعطیلی ها تمدید شود.

او با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس در دستور کار نیست، گفت: توصیه ای در این زمینه نداریم و اگر در جایی هم این تعطیلی اتفاق افتاده از مراجع دیگری بوده است، حتی شاید در برخی جاها به تعطیلی مدارس انتقاد هم داشته باشیم.

تهران و قم قرنطینه می‌شوند؟

جهانپور درباره احتمال قرنطینه تهران و قم، گفت: وزارت بهداشت اعتقادی به قرنطینه ندارد، قرنطینه یک شیوه کارآمد و مدرن در حوزه مدیریت و پیشگیری از بیماری‌هایی مثل ویروس کرونا نیست. در این زمینه سازمان بهداشت جهانی هم توصیه ای ندارد، آنچه که در ووهان هم اتفاق افتاد، یک استثناء بود. به علاوه اینکه ساختار اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی ما کاملا با ووهان و چین متفاوت است و این موضوع قابل تعمیم به ایران نیست و نمی‌توان نسخه مشترکی برای ما و چین پیچید. طرح موضوع قرنطینه تهران به هیچ وجه صحت ندارد و در دستور کار هم نیست و همه اینها شایعه است، حتی اگر روزی قرار باشد قرنطینه صورت گیرد، قم در اولویت خواهد بود اما برای قم‌ هم بحث قرنطینه مطرح نیست.

او افزود: ما محدودیت در ترددهای داخل شهری و بین شهری و کاهش مراودات را دنبال می‌کنیم و توصیه ما این است که تا حد امکان مردم از سفرهای درون شهری و بین شهری پرهیز کنند، در خانه ماندن برای بسیاری از افراد به ویژه افراد پرخطر مثل بیماران خاص، افراد دارای سن بالای ۶۰ سال توصیه می‌شود، اما قصد نداریم که شهر را به یک زندان بزرگ تبدیل کنیم، در عین‌حال فعلا ارزیابی ریسک هم ضرورت این اقدام را نشان نمی‌دهد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره تعطیلی کادر اداری دانشگاه‌ها تاکید کرد: ما توصیه ای برای تعطیلی کادر اداری و هیئت علمی نداریم و فقط تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ۱۰ استان در حد کلاس های آموزشی مدنظر بود، در عین حال به طور خاص این تعطیلی در دانشگاه های علوم پزشکی شامل دانشجویان ترم هفت و هشت پرستاری و انترن ها نمی‌شود بلکه تعطیلی فقط برای کلاس های آموزشی است.

جهانپور درباره بستن مرزها به روی ایران اظهار کرد: زمانی که کرونا ویروس در چین شیوع پیدا کرد ما نیز درخواست لغو پروازها را کردیم . بسیاری از کشورهایی که پروازهای ایران را متوقف کرده‌اند نظام بهداشتی پایین تری از ایران دارند و حتی نظام بیماریابی آنها درست نیست؛ امیدواریم به عدد صفر مورد ابتلا در کشورشان دل خوش نباشند. با اطمینان می‌گوییم در بسیاری از این کشورها تعداد مبتلایان چهار رقمی و قربانیان آنها ۲ رقمی است و برخی ادعاها در این کشورها جنبه سیاسی دارد، بزرگترین هنر نظام سلامت ایران ارائه شفاف بلافاصله ایران است و اجازه ندیدم حاشیه از جنس سیاست و اقتصاد برای سلامت تعیین تکلیف کند.


بیشتر بخوانید:  نباید موضوع کرونا را سیاسی کنیم


به دنبال پنهان کاری و عددسازی نیستیم

او اظهار کرد: شمار مبتلایان به کرونا بیش از عددهای اعلامی است چرا که بسیاری از مبتلایان به بیماری علامتی ندارند و بسیاری گرفتار علائم خفیف می‌شوند و بهبود پیدا می‌کنند و حتی نیاز به پزشک ندارد. شماری بهبود پیدا کرده اند و ما آنها را به عنوان مبتلایان کووید- ۱۹ نمی‌شناسیم. ما تنها افراد دارای علائم حاد را بستری و ثبت کرده ایم و به دنبال پنهان کاری عددسازی هم نیستیم.

جهانپور با اشاره به سن مبتلایان به ویروس کرونا در پاسخ به  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: بین مبتلایان، هیچ تشخیص قطعی کودک و نوجوان مبتلا به ویروس کرونا جدید نداریم و مبتلایان قطعی از جوان تا سالمند هستند و اغلب فوتی‌ها مسن بوده‌اند و بالای ۶۰ سال سن داشته اند یا به بیماری زمینه ای مبتلا بوده اند. مردم باید توجه داشته باشند که تزریق کورتون بسیار خطرناک است خطر مرگ و میر را بالا می‌برد و یکی از موارد مهم در رعایت نکات بهداشتی است و موارد فوتی ثبتی برخی کورتون تزریق کرده بودند.

او در پاسخ به سوالی در مورد اخباری مبنب بر بهبودی مبتلایان به کرونا گفت: وقتی از آمار تشخیص قطعی صحبت می‌کنیم به این معنی نیست، کل افرادی را که در کشور به کرونا مبتلا شده‌اند عددهای اعلام شده است بلکه ممکن است برخی افراد به این بیماری مبتلا شده و علائم خفیف یا متوسطی داشته باشند و مراجعه‌ای هم به پزشک و مراکز بهداشتی و درمانی نداشته باشند و حتی ممکن است دوران بیماری را هم سپری کرده و بهبود پیدا کرده باشند.

جهانپور ادامه داد: وقتی از بهبود قرد مبتلا به بیماری حرف می‌زنیم، منظور ما مواردی است که علائم حاد و شدید داشته‌اند و تشخیص بیماری آنها قطعی شده بود و اکنون روند بهبود را طی می کنند و برخی هم بهبود یافته‌اند.

بهبودی قطعی سه بیمار مبتلا به کرونا

سخنگوی قرارگاه مقابله با کرونا با اشاره به بهبودی قطعی سه بیمار مبتلا به کرونا گفت: در این زمینه سه گزارش مستند وجود دارد که یکی مربوط به یکی از همکارانمان در اراک است که در روند بهبودی قرار دارد و از بخش مراقبت‌های ویژه خارج شده و در بخش عادی قرار دارد. در عین حال دو مورد هم در بیمارستانی در تهران داشتیم که حالشان رو به بهبودی رفته و از بخش مراقبت‌های ویژه به بخش‌های عادی منتقل شدند و امروز صبح با بهبودی کامل مرخص شدند که این موضوع نوید بخش است.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های موجود آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا حداکثر حدود سه درصد است، گفت رفتار ویروس کرونا در کشور ما نباید خیلی متفاوت با سایر مناطق باشد، به هر حال بهبود این سه مورد مبتلا به کرونا بسیار نوید بخش بوده و طبق گزارش‌های موجود آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری حداکثر حدود سه درصد است، رفتار این ویروس نباید خیلی متفاوت با سایر مناطق باشد.

آغاز رژیم دارویی با ۵ دارو برای مبتلایان کرونا

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات دنیا درباره این بیماری، در هفته‌های اخیر گزارش داده شده بود که یک رژیم دارویی شامل ۵ دارو برای مبتلایان آغاز شده که البته الان زود است که بخواهیم درباره اثربخشی آن قضاوت کنیم؛ اما با توجه به گزارشات موردی که داریم حداقل ظرف دو سه روز اخیر که این رژیم دارویی آغاز شده به نظر می‌آید اقدامات درمانی و حمایتی انجام شده در کل وضعیت بیماران رو به بهبودی بوده و همکاران وضعیت بهتری گزارش کرده‌اند. بنابراین به نظر می‌آید در حوزه درمان این بیماری چشم‌انداز مثبتی خواهیم داشت.

او با بیان اینکه  ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود، گفت:  در هیچ جای دنیا چنین توصیه‌ای وجود ندارد اما برای کادر درمان ماسک حتما توصیه می‌شود البته به دنبال نگرانی‌هایی که در جامعه ایجاد شده تقاضای کاذب و شاید بی موردی ظرف دو سه روز برای ماسک ایجاد شد و شاید به اندازه مصرف چند سال کشور مواد ضد عفونی کننده و ماسک مورد تقاضا قرار گرفت؛ البته افرادی با عنوان فرصت‌طلب و سودجو که همیشه هستند تا از این موقعیت‌ها در جهت منافع نامشروع سوء استفاده کنند اقدام به احتکار کرده بودند که البته این اصل ماجرا نبود و بیشتر مربوط به تقاضای بالای ماسک بوده است.

تحویل ماسک درب منازل قمی‌ها

جهانپور ادامه داد: بر اساس سیاست وزارت بهداشت ماسک از این پس، وارد شبکه توزیع وزارت بهداشت شد و تمام ماسک تولیدی کشور از طریق وزارت بهداشت خریداری می‌شود و به صورت عادلانه و با مکانیسمی مشخص با اولویت شهر قم توزیع خواهد شد که البته در حال حاضر پکیج‌های آن وارد شهر قم شده و توزیع خواهد شد و در جایی که لازم باشد توسط نیروهای بهداشت به درب منازل تحویل داده می‌شود.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: بنابراین این اقدام در قم آغاز شده و در شهرهای دیگر به فراخور زمان و مکان مناسب و به نحو مقتضی در قالب ارائه ماسک یا کیت‌های حفاظتی که شامل ماسک محتوای آموزشی و محلول ضدعفونی کننده هستند به مردم ارائه می‌شود و عملا خرید و فروش ماسک ممنوع شد، تمام ماسک تولیدی و وارداتی کشور را وزارت بهداشت خریداری و توزیع خواهد کرد، این موارد به نحو مقتضی در زمان و مکان مناسب توزیع خواهد شد، مجددا تاکید می‌کنم اولویت شهر قم است تا این موارد را به درب منازل مردم تحویل دهیم چرا که قم کانون ورود بیماری به کشور بوده و تعداد مبتلایان در آنجا بیشتر است و ارزیابی خطر، نشان می‌دهد ممکن است در قم ریسک خطر بالاتر باشد.

وی گفت: در سایر شهرها به فراخور شرایط و در زمان مناسب این اقلام توزیع خواهد شد. وزارت صمت هم تولید حداکثری ماسک را در دستو کار قرار داده است.

 تاکنون هیچ مسئولی به ویروس کرونا مبتلا نشده است

جهانپور درباره ابتلای برخی مسئولان از جمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به ویروس کرونا  در پاسخ به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: تاکنون هیچ مورد ابتلای قطعی از هیچ یک از مسوولان تا این لحظه گزارش نشده است. البته موارد مشکوک زیاد است. در صورتی که مسوولان یک شهر، شهرداری، شورا و دانشگاه موارد مشکوک داشته باشند، مانند سایر مردم تریاژ شده و در صورت نیاز ایزوله شده و نمونه آزمایشگاهی از آنها گرفته می‌شود. همچنین اگر نیاز به انجام تست باشد مانند سایر مردم از آنها تست گرفته می‌شود و در صورت تایید ابتلا به کرونا تحت درمان قرار می‌گیرند.
وی افزود: تا این لحظه هیچ مورد قطعی کرونا در مسوولان و مدیران گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه استان های دیگر هم به صورت شعاعی از قم شاهد بروز موارد بیماری بوده‌اند، گفت: هر شهر و استانی ممکن است مواردی از کروناویروس را داشته باشد. اخبار ما صرفا بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی است. آمار ما بعد از ارائه در کشور، تحویل سازمان بهداشت جهانی می‌شود.

وی تاکید کرد: آرامستان‌ها مکلفند فوتی‌ها را تحت نظر واحد بهداشت محیط منطقه و تحت نظر کارشناس بهداشت محیط دفن بهداشتی و بر اساس پروتکل مشخص انجام دهند. مراکز بهداشت بر این موضوع نظارت دارند وگرنه خلاف کرده‌اند و اقدام خلاف این روند جرم‌ بوده و می‌تواند مورد پیگرد قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
خدایی پلی کلینیک های تامین اجتماعی رو تعطیل کنین آخه مردم بخاطر داروی رایگان یعده اصلا هیچیشون نیست واسه تفریح میرن یه دارویی بگیرن من رفتم پیش دکتر گلو درد شدید داشتم بعد به خانمه گفتم چرا بچت رو آوردی بیرون مریض میشه گفت دیگه مدرسه تعطیله گفتم بیارمش یه دارویی هم بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر
۰۰:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۸
اگه بچه ی خودش هم داخل مدارس معمولی درس میخوند اینو میگفت ؟؟؟؟؟ یعنی کل مدارس پاک پاکن آره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
تو اعتقاد به تعطیلی مدارس نداشته باش !
من که بچه ام رو نمیفرستم مدرسه ... فوقش یه سال عقب میافته دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۰۶ اسفند ۱۳۹۸
پس معلوم شد كي جلوي قرنطينه قم رو تو همون روزاي اول گرفت و باعث پخش ويروس تو مملكت شد
آخرین اخبار