اقدامات رایگان تخصصی وکالت برای افراد بی بضاعت

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان گفت: افزون بر هزار پرونده طی سال گذشته بر اساس تشخیص دادگاه و نیاز متهم به وکلای عضو در این کانون به عنوان وکیل معاضدتی ارجاع و بدون دریافت حق الوکاله اقدامات تخصصی انجام شده است.

اقدامات رایگان تخصصی وکالت برای افراد بی بضاعتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان علی خواجوئی راد امروز در جمع اصحاب رسانه به مناسبت شصت و هفتیمن سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در جمع خبرنگاران افزود: اعتقاد مردم بر این است یک وکیل مستقل بهتر می‌تواند از منافع مردم دفاع کند و در واقع روز وکیل روز مردم و دفاع از حقوق مردم است.

او اظهار داشت: وکالت شغل و کسب و کار نیست بلکه خدمت حقوقی است که از قانون ناشی شده و در قانون اساسی دولت مکلف شده دسترسی مردم به وکالت را فراهم کند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان تاکید کرد: یک راه دستیابی مردم به وکیل تربیت وکیل است که این امر با اصول دادرسی عادلانه منطبق نیست.

او ادامه داد: کانون وکلا بدون استفاده از بودجه دولتی هر ساله مبادرت به برگزاری آزمون و وکلایی را به عنوان کارآموز تربیت و مبادرت به صدور پروانه می‌کند و ۱۸ ماه این افراد را آموزش تخصصی می‌دهد.

خواجوئی راد اظهار داشت: وکلا همزمان آموزش‌های ضمن خدمت را نیز فرا می‌گیرند و در کنار این اقدامات، چون نهادی عام المنفعه است در کنار وظیفه اصلی خود وظایف فرهنگی و اجتماعی را نیز انجام می‌دهد.

او به امضای تفاهم نامه با بهزیستی دادگستری و سایر دستگاه‌های اجرایی اشاره و تصریح کرد: ارائه خدمات مجانی توسط یک قشر متخصص که هیچ بودجه دولتی ندارد در هیچ نهادی غیر از کانون وکلا دیده نمی‌شود و‌ای نهاد تنها جامعه‌ای است که به لحاظ ماهیت مردم نهادی که دارد خدمات رایگان می‌دهد و این را برای خود مایه افتخار می‌داند.

رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان از اصحاب رسانه خواست کانون وکلا را به مردم معرفی کنند و اگر رسانه‌ها به عنوان چشم بیدار جامعه این مهم را تفهیم کنند با مشاروه حقوقی بسیاری از دعوای مطرح نخواهد شد.

اوافزود: رسانه‌ها با زبان مردم با مردم صحبت و آمادگی کانون‌ها در زمینه کمک به جامعه را تشریح کنند.

او تاکید کرد: وکالت فراهم کردن و دستیابی مردم به خدمات حقوقی است روز وکیل روز وکالت حقوق بشر و تضمین اصول دادرسی عادلانه است.
خواجوئی راد افزود: افرادی در پرونده‌های حقوقی توانایی گرفتن وکیل را ندارند باید این فرهنگ را نهادینه کنیم که مردم قبل از انجام هر معامله و قبل از بروز اختلاف با یک مشاور حقوقی و وکیل طرح موضوع کنند.

او ادامه داد: بسیاری از دعاوی که در دادگاه مطرح می‌شود اگر با وکلا مشاوره کنند بهترین قرارداد پیشنهاد و اختلاف بین طرفین دعوا حل و فصل می‌شود.

اوافزود: کانون وکلا برای مشورت و معاضدت آماده است و در یک جامعه آرمانی باید به جایی برسیم که مردم خودشان به وکیل مراجعه کنند.

خواجوئی راد اظهار کرد: وکالت در واقع فراهم کردن و دستیابی مردم به استفاده از خدمات حقوقی است و روز وکیل متعلق به مردم و تضمین اصول دادرسی عادلانه است.

موسسات حقوقی یک چالش بزرگ برای کانون وکلا محسوب می‌شود

نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان با بیان اینکه اساس مشکلات کشور در موازی کاری است گفت: این مسئله کار را برای نهاد‌های اصلی دشوار می‌کند.

علی فیروزمند نیز وظیفه اصلی کانون وکلا را خدمت رسانی به مردم عنوان و تصریح کرد: وکالت، تضمین حقوق شهروندی است و باید کانون، تمرکز را بر احقاق حقوق مردم بگذارد.

او ادامه داد: موسسات حقوقی چالش بزرگی برای کانون وکلا بود و راستای رفع این مشکل توانستیم رای دیوان عدالت اداری را بگیریم تا این موسسات زیرمجموعه کانون قرار بگیرند.

نایب رییس کانون وکلای کرمان تاکید کرد: افراد باید بدو مراجعه به وکلا از داشتن پروانه معتبر آن فرد مطمئن شوند.

او افزود: هنوز فعالیت موسسات حقوقی با مقررات کانون وکلاء تطبیق داده نشده و متاسفانه افراد به این موسسات مراجعه کرده و قرارداد می‌بندند و در زمان مشکل و مراجعه به ما دادسرای انتظامی نمی‌تواند بر آن نظارت کند، زیرا قرارداد با فردی منعقد شده که وکیل نیست و چندین سال است که این مسئله مطرح شده، اما ۱۰۰ درصد این موسسات زیرمجموعه کانون وکلاء قرار ندارند.

دادستان دادسرای انتظامی کانون وکلای استان کرمان نیز گفت: نظارت بر عملکرد وکلای دادگستری یکی از وظایف این کانون است و دادسرای انتظامی به شکایات واصله درباره عملکرد وکلا رسیدگی می‌کند.

وحید رضوانی افزود: مرجع و کمیسیون نظارتی در کانون وکلا فعال است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد حرفه‌ای وکلا نظارت دارد.

او با بیان اینکه ۶ وکیل طی سال جاری در استان کرمان مورد ابطال پروانه وکالت قرار گرفته اند.

عضو کانون وکلای استان کرمان نیز گفت: هیچ جامعه‌ای را سراغ ندارم که به اندازه کانون وکلا بیشترین رزمنده و ایثارگر را در خود جای داده باشد.

محمد عارفی افزود: کانون وکلا مکلف به جذب ۳۰ درصدی از خانواده شهدا است.

او با بیان این که عامه مردم دانش حقوقی ندارند تصریح کرد: یکی از وظایف وکلا ترجمه درخواست‌های مردمی به زبان حقوقی است.

اوتاکید کرد: چرا باید این ذهنیت باشد که وکیل از یک قاتل و متهمی دفاع می‌کند که اقدام به قتل و جرم کرده است.

او ادامه داد: در حالی که وکیل قصد دارد شرایطی را که فرد در آن اقدام به جرم کرده تشریح و از حق وی دفاع کند.

اوبا بیان اینکه هر وکیل در سال سه پرونده تسخیری انجام دهد گفت: وکلایی هستند که در سال ۱۵۰ پرونده تسخیری بدون دریافت وجه انجام داده است.

او تصریح کرد: باید واقعیت‌ها را باید به مردم بگوییم تا مردم بدانند وکیل مدافعی که از مردم دفاع می‌کند، اما از خود نمی‌تواند دفاع کند، زیرا حاکمیت در اختیار آن‌ها نیست.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارا سیاحی
۱۰:۵۱ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹
کیفری
آخرین اخبار