یک متخصص بیماری‌های عفونی:

کرونا در ایران؛ قلیان کشیدن ۱۰۰ درصد باعث انتقال می‌شود

دکتر محرز گفت: قلیان کشیدن باعث انتقال بسیاری از ویروس‌ها می‌شود و ۱۰۰ درصد باعث انتقال ویروس کرونا هم می‌شود.

دکتربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما به بررسی ویروس کرونا پرداخت.

محرز با اشاره به اینکه این ویروس به تازگی در کشور اپیدمی شده و مدت کوتاهی از اپیدمی آن گذشته است و نمی‌توانیم درباره آن قضاوتی داشته باشیم، گفت: اینکه گفته می‌شود این بیماری بر طبع گرم تاثیر ندارد و بر طبع سرد تاثیرگذار است یا اینکه در هوای گرم از بین می‌رود و در هوای سرد شایع‌تر است، در علم هیچ چیزی در این خصوص نیامده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در حال حاضر این بیماری وارد کشور ما شده است و ما باید مسائل بهداشتی را رعایت کنیم؛ در ابتدا باید خودمان را حفظ کنیم و بعد دیگران را مبتلا نکنیم، لذا اگر بیمار هستیم، حتماً در منزل بمانیم، چراکه هم خودمان زودتر خوب می‌شویم و هم دیگران را مبتلا نمی‌کنیم.

او تاکید کرد: شست‌وشوی دست‌ها و در صورت یکدیگر سرفه و عطسه نکنیم، در دستمال سرفه کنیم و بعد، آن را دور بیندازیم.

محرز خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری شست‌وشوی مداوم دست‌هاست، قبل از اینکه چیزی بخورید یا دستتان را به چشمانتان بمالید؛ باید بشویید و هرچه بیشتر دست بشویید، سالم‌تر هستید.

او ادامه داد: مطمئناً در فضای بسته که جمعیت زیاد است، بیماری بیشتر انتقال پیدا می‌کند و باید از حضور در تجمعات زیاد خودداری کنیم.

محرز با اشاره به اینکه این بیماری به تازگی در کشور ما آمده است و باید سعی کنیم با رعایت مسائل بهداشت فردی و عدم وحشت با آن مقابله کنیم، گفت: تعداد بسیار زیادی از افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، می‌توانند بدون علائم باشند، اینکه گفته می‌شود بچه‌های زیر ۱۰ سال مبتلا نمی‌شوند، قطعاً اینگونه نیست بلکه آن‌ها مبتلا می‌شوند، ولی حتماً علامتی ندارند.

او با اشاره به اینکه قلیان کشیدن باعث انتقال بسیاری از ویروس‌ها می‌شود، اظهار داشت: درخصوص بیماری کرونا هم قلیان کشیدن ۱۰۰ درصد باعث انتقال می‌شود و به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که مردم از قلیان استفاده کنند. توزیع ماسک مجانی به نظر من اشتباه است، چراکه اصلاً مردم نباید ماسک بزنند و لازم نیست و فقط فردی که بیمار است باید از ماسک استفاده کند، اما در مکان‌های پرازدحام مانند مترو به دلیل اینکه ما نکات مربوط به سرفه و عطسه را بلد نیستیم یا رعایت نمی‌کنیم و در صورت هم سرفه می‌کنیم، توصیه می‌کنیم در این مکان‌ها از ماسک‌های جراحی معمولی استفاده شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.