تاجیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایجاد ثبات در مرز‌ها حق دولت سوریه است/ بازگشت به مذاکرات آستانه تنها راه پیش روی ترکیه است

کارشناس روابط بین‌الملل و اروپا: حق دولت سوریه است که ثبات و استقلال را در مرز‌های سرزمینی خود برقرار کند.

ایجاد ثبات در مرز‌ها حق دولت سوریه است/ بازگشت به مذاکرات آستانه تنها راه پیش روی ترکیه استنصرالله تاجیک کارشناس روابط بین‌الملل و اروپا  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این سوال که چه عاملی باعث شد تا روند برقراری صلح به تنش میان دمشق و آنکارا برسد، اظهار کرد: موضوع ادلب از چند منظر مهم است؛ موقعیت جغرافیایی این منطقه که حائل بین سوریه و ترکیه است، ادعای ترکیه درباره این برخی از نقاط این منطقه و جمع شدن تمام مسائل حل نشده سوریه در این منطقه برخی از این منظر‌ها است.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان این که در روند برقراری صلح میان روسیه و آمریکا که دو کشور ترکیه و سوریه هم نقش مهمی در آن داشتند چند بار تنش‌های منطقه کاهش مشخص شد، ادامه داد: با این موضوع تمامی نیرو‌هایی که قرار بود در آینده توسط آمریکا و ترکیه مورد استفاده قرار گیرند به منطقه ادلب کوچ کردند.

او با اشاره به این که برای ثبات در سوریه دو منطقه ادلب و شرق رود فرات که محل حضور نیرو‌هایی آمریکایی حضور دارند بسیار مهم هستند، گفت: اگر سمت دو طرف اقدام درست در منطقه ادلب صورت گیرد می‌توان شاهد هیچگونه تنشی نبود، اما با روند فعلی که سوری‌ها با کمک روسیه در حال پاکسازی منطقه هستند در صورت عدم کنترل تنش جنگ بین ترکیه و سوریه رخ خواهد داد.

این کارشناس مسائل اروپا افزود: البته پیشروی نیرو‌های سوریه با توجه به حمایت روسیه بسیار خوب بوده است و مسائلی که از سمت طرف ترک مطرح می‌شود وجاهت قانونی ندارد و مهم‌ترین موضوع آوارگان هستند که مجامع بین‌المللی باید فرایندی را ایجاد کنند تا این مردم بدون کمترین هزینه به خانه خود بازگردند.

تاجیک درباره نقش مجامع بین‌المللی به خصوص ایران و روسیه در کاهش تنش‌ها میان دو کشور گفت: از نظر من بهترین حالت بازگشت به مذاکرات صلح آستانه است، این روند خوب پیش رفت و حتی از منظر سیاسی به کمیته قانون اساسی رسید.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان این که بهتر است مسائل سیاسی از مسائل سرزمینی جدا شود، عنوان کرد: من کاری به نوع عملیات ندارم، اما این را حق سوریه می‌دانم که ثبات و استقلال را در مرز‌های سرزمینی خود برقرار کند، ما باید کمک کنیم تا دولت سوریه بر حاکمیت سرزمینی حاکم باشد و از مرز‌های خود قانونی بدون این که برای همسایگان مشکلی ایجاد کند محافظت شود که اگر این گونه شود دغدغه ترکیه بر دو موضوع آوارگان و عبور نیرو‌های مخالف آنکارا حل می‌شود.

او درباره آینده مذاکرات آستانه و بازگشت مجدد ترکیه بیان کرد: این کشور چاره‌ای ندارد چرا که از نظر نظامی دست برتر را ندارد، این که تانک به صحنه نبرد ببریم یک موضوع است و این که ببینیم از یک جنگ چه دستاوردی بدست خواهد آمد موضوعی دیگر است.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان این که از یک هفته گذشته ترکیه با روسیه، فرانسه و چند کشور اروپایی در این مورد مذاکره کرده است، ادامه داد: دامن زدن به تنش با توجه به حمایتی که روسیه از عملیات پاکسازی ارتش سوریه می‌کند سیاست موفقی برای ترکیه نخواهد بود.

تاجیک با بیان این که زیرساخت‌های مهم ادلب از بین رفته و مجامع بین‌المللی باید کمک کنند تا این مسائل حل شود، خاطر نشان کرد: ما فرصت ایجاد راه‌کار جدید را نداریم، فرایندی به وجود آمده که تا حدی موثر بوده است، به اعتقاد من بازگشت به مذاکرات آستانه بهترین راه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار