کمک‌های مردمی و مدیریت مردمی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میاندورود گفت: غالب درآمد امامزادگان و بقاع متبرکه از محل کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

محمود فیاض بخش رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندورود در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، درباره مصارف درآمد‌های امامزادگان، گفت: درآمد این اماکن غالباً از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه نقش برجسته‌ای در سازماندهی و نظارت بر این درآمد‌ها و مصارف آن‌ها داشته است.

او افزود:این درآمد‌ها برابر مقررات صرف عمران و آبادانی، هزینه‌های جاری، مراسمات و فعالیت‌های فرهنگی خود آن بقعه می‌شود و در جای دیگر هزینه نمی‌شود.

فیاض بخش با اشاره به سوالات متداول مردم و شبهه‌افکنی برخی افراد درباره نحوه صرف درآمد امامزاده‌ها گفت: کلیه امورات مالی اعم از درآمد هزینه کرد امامزادگان و بقاع متبرکه در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه ثبت و ضبط می‌شود و قابلیت رصد، پیگیری و گزارشگیری را دارد.

او با بیان اینکه بدون درخواست کتبی هیات امناء که ممهور به مهر و امضای هیات امناء می‌باشد ریالی از حساب امامزاده خارج نمی‌شود، افزود:پس از وصول درخواست و تایید اسناد هزینه، مبالغ به حساب صاحب فاکتور یا همان ذینفع واریز می‌گردد.

فیاض بخش با اشاره به فرآیند بازگشایی ضریح یا صندوق نذورات در امامزادگان نیز گفت: وجوهی که از غبارروبی ضریح یا صندوق امامزادگان به دست می‌آید بایستی با حضور هیات امنا ونماینده اوقاف و امور خیریه بلافاصله صورتجلسه و به حساب امامزاده واریز می‌شود تا برای امور جاری بقاع متبرکه صرف شود.

او افزود: کمک‌های مردمی همیشه به صورت نقدی نیست، بلکه کالا‌هایی همچون مصالح ساختمانی نیز به بقاع متبرکه اهداء می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میاندورود گفت: سازمان‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور، اداره تحقیق و حسابرسی سازمان اوقاف و امور خیریه و سازمان‌های نظارتی دیگر بر عملکرد اوقاف در هزینه کرد عوائد بقاع متبرکه نظارت دارند.

او بر شفاف سازی اوقاف در فرآیند عملیات مالی تاکید کرد و افزود: هر کسی که درخواست کند گزارش هزینه کرد و درآمد‌ها به او ارائه می‌شود.

فیاض بخش گفت: قبل از ایجاد این سامانه تمامی درآمد‌ها و هزینه کرد‌ها در دفاتر کل در ادارات اوقاف ثبت و ضبط می‌شد و البته سازمان اوقاف در امور امامزادگان و بقاع متبرکه نظارت داشته و همه فعالیت‌ها توسط مردم در قالب هیئت امناء مدیریت می‌شود.

او در پایان با بیان اینکه کلیه امورات مربوط به امامزادگان و بقاع متبرکه برابر قانون با نظارت و جلب نظر اوقاف صورت می‌پذیرد افزود: شهرستان میاندورود دارای ۲۸ امامزاده و بقعه متبرکه از جمله امامزاده عبدالله (ع) بزمین آباد، امامزاده سید حمزه (ع) اسرم، امامزاده عبدالله (ع) جامخانه، امامزاده جعفر (ع) دارابکلا، امامزاده محمد (ع) زید سفلی، امامزاده عبدالعظیم (ع) لالیم است.
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.