تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: ضدعفونی کردن محیط و قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی در همه مکان‌ها باید مد نظر قرار گیرد و این موضوع منافاتی با قداست یک مکان ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب در یک برنامه تلویزیونی، پیرامون شیوع ویروس کرونا و لزوم توجه به مسائل بهداشتی و توصیه های پزشکی برای ریشه کنی آن گفت: اماکن مقدّسه مانند مساجد و بقاع متبرّکه، بی تردید محل اقامه نماز و انجام عبادت و دعا و توسل و پناهگاه مردم به خصوص در ابتلائات جسمی و روحی و موجب امید و آرامش است، امّا مع الاسف بعضی این اصل اساسی را به معنای بی توجّهی نسبت به سنّت های الهی و قواعد جاری در طبیعت تلقّی می کنند؛ یکی از این قواعد آنست که تمام اماکن این کره خاکی امکان دارد در اثر علل و عواملی آسیب دیده و آلودگی پیدا کنند و این آحاد انسان ها هستند که به حکم عقل و شرع باید از آن پیشگیری کنند یا درصدد علاج برآیند که محیط زیست آنها سالم بماند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: مساجد هم از این مکان‌ها محسوب می‌شود که به لحاظ شرافت بیت‌الله (خانه خدا) نامیده شده است، در عین حال از قاعده مستثنی نیست، یعنی امکان دارد به علل مختلف آلوده و یا حتّی با اصابه نجاست به آن نجس شود و لذا در فقه، فصلی مربوط به حرمت تنجیس و نجس کردن مسجد و وجوب تطهیر و پاک کردن آن داریم.

آیت‌الله دستغیب با تصریح اینکه اگر کسی بگوید مسجد چون مکان مقدس محسوب می‌شود، اساساً نجس نمی شود، یا اگر واقعاً مسجد است نباید نجس شود، تفکر غلطی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: خداوند به دو پیامبر بزرگ خود، ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) خطاب می کند؛ "خانه مرا تطهیر کنید برای طواف کنندگان و معتکفین و رکوع و سجود کنندگان".

این مقام روحانی با یادآوری اینکه در مورد بقاع متبرکه و حرم ها هم چنین است که با یک شستشوی ساده طاهر و تمیز شده و آلودگی هم گاهی به وسیله نجاسات و اشیاء ناپاک یا زمانی به وسیله عواملی مانند میکروب و ویروس ایجاد می‌شود، تاکید کرد: اگر آلودگی مُسری بوده و موجب بیماری باشد، به حکم عقل و شرع باید با تمام توان و همه امکانات برای زدودن آن تلاش کرد و یکی از راهکارهای این امر ضدّعفونی کردن محیط و قرنطینه و سایر نکات بهداشتی است که در همه مکان ها باید رعایت شود؛ این موضوع منافاتی با قداست مکان یا محل نماز و عبادت و دعا و توسل ندارد.

مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز با بیان اینکه متأسفانه بعضی افراد دیندار از روی جهالت و افراد بی دین و معاندین از روی غرض ورزی این حقایق منطقی را نادیده گرفته و تحریف می کنند؛ خاطرنشان کرد: باید توجه داشت بعضی از محدودیت ها، با انجام نماز و دعا و توسل منافاتی ندارد. البته نمازجماعت با همه فضیلت اگر باعث لطمه جانی باشد، باید ترک شده و فرادا خوانده شود؛ از طرفی آداب زیارت، بوسیدن ضریح و در دیوار نیست، هرچند در مواقع عادی، مطلوب و نشانه محبّت و مودّت است.

آیت‌الله دستغیب تاکید کرد: از عموم مردم متدین و صبور انتظار می رود با حفظ آرامش، با عوامل ستاد ملی مبارزه با کرونا در مهار و ریشه کن شدن کامل این ویروس، همکاری و مساعدت داشته باشند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با قدردانی از تلاش بی وقفه و فداکاری کم نظیر کادر درمانی، اعم از پزشکان و پرستاران، از تشریک مساعی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی فارس با کارکنان و خدام آستان مقدس حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و دیگر امامزادگان(ع)، تشکر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.