کرونا صادرات گوجه بمی ها را تحت شعاع قرار داد

مدیر جهاد کشاورزی بم گفت: در شهرستان بم ۱۵ هکتار سطح زیر کشت گلخانه از نوع هیدروپونیک و چیزی بالغ بر ۴ هزار تن برداشت گوجه از گلخانه‌های وجود دارد که متاسفانه به دلیل ویروس کرونا ممنوعیت صادرات اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، چند روزی به دلیل ویروس کرونا صادرات محصول گلخانه داران شرق استان کرمان به مشکل بر خورده و صادرات محصول آن‌ها دیگر انجام نمی شود و از مرز برگشت خورده است.

در صحبت  با چند نفر از گلخانداران شرق استان از صادر نشدن محصول گوجه فرنگی خود و  بسته شدن مرز بخاطر ویروس کرونا خبر می دادند و تمام محصول آن‌ها از نوع گوجه  برای صادرات به کشور‌های آسیای میانه قطر دبی و پاکستان برگشت خورده است.

کشاورزان و گلخانه داران  از فروش محصول خود  گلایه داشتند و گفتند محصول گوجه فرنگی آن‌ها مخصوص صادرات کشت شده  و این در حالی است که مصرف داخلی گوجه هم اکنون هر کیلو ۲ هزار تومان است و گوجه صادراتی آن‌ها هر کیلو بالای ۱۰ هزار تومان خریدار داشت و بازار داخلی توان مصرف این نوع گوجه را ندارد.

گلخانه داران می گویند هر کیلو گوجه صادراتی در زمان کشت داشت و برداشت ۴ هزار تومان و ۲ هزارتومن هزینه بسته بندی آن در مجموع هر کیلو گوجه صادراتی ۶ هزارتومان هزینه دارد و این در حالی است که قیمت گوجه معمولی در بازار داخلی ۲ هزار تومن است و کسی خریدار گوجه صادرلتی در کشور نیست و اگر دولت بخواهد برای مصرف داخلی فکری کند باید به صورت تضمینی محصول ما را خریداری کند.

گلخانه داران گفتند برای ایجاد هر هکتار ۳/۵میلیارد تومن هزینه کرده اند و اگر محصول آن‌ها صادر نشود با مشکل و اقساط وام بانک‌ها رو به رو می شوند.

اماندادی یکی از گلخانداران گفت: تن گوجه صادراتی برای صادرات فرستادم از لب مرز بر کشت خورده است و هم اکنون در سردخانه گذاشتم و در سردخانه هم بیش از یک هفته نمی توان این گوجه را نگهداری کرد.

 معقول مدیر جهاد کشاورزی بم گفت:  ما در شهرستان بم ۱۵ هکتار سطح زیر کشت گلخانه از نوع هیدروپونیک داریم و چیزی بالغ بر ۴ هزار تن برداشت گوجه از گلخانه‌های شهرستان بم داریم که متاسفانه به دلیل ویروس کرونا ممنوعیت صادرات شده است و امیدواریم به زودی مشکل حل شود .

معقول گفت : به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم و امیدوار هستیم این مشکل صادرات به زودی حل شود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: صادرات ، کرونا ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار