پیام نهفته در کاشت نهال به دست رهبر انقلاب

فعال و پژوهشگر محیط‌زیست گفت: رهبر معظم انقلاب با کاشت دو نهال در روز درختکاری نشان دادند که حفظ منابع طبیعی و حرمت درخت چقدر لازم است و ما در هر شرایطی باید حواس‌مان به طبیعت باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همه‌جا پر از خبر‌های بد شده است. همه مضطرب و نگرانند، برخی اتفاقات و مناسک فراموش شده و مردم در خانه‌ها مانده و در هراس از کرونا روز‌ها را سر می‌کنند.

در همین وانفسا، اما اتفاقات خوب و خاصی هم درجریان است، یکی از همین‌ها ماجرای کاشت دو نهال توسط رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری و منابع طبیعی است. نه خیلی در این ارتباط در یکی، دو روز گذشته سخنی گفته شد و نه موضوعات مهم‌تر و اساسی‌تر اجازه داد رهبری خیلی در این‌باره حرفی بزنند، اما اصل فعل و انجام درختکاری توسط رهبر انقلاب آن هم در این شرایط پیام‌های گوناگونی دارد که عدم پرداخت به آن فقط نوشتن از کرونا و سیاهی‌هایش، اجحاف بزرگی است.

در همین رابطه با محمد درویش، فعال و پژوهشگر محیط‌زیست گفتگو کردیم و او در این‌باره گفت: «این کاری که روز گذشته مقام معظم رهبری انجام دادند کار بسیار ارزشمندی بود. یعنی در شرایطی که همه نگران کرونا هستند و همه توجه‌ها معطوف به این مساله است ایشان با این حرکت‌شان نشان دادند که حفظ منابع طبیعی و حرمت درخت چقدر لازم است و ما در هر شرایطی باید حواس‌مان به طبیعت باشد.

سال‌هاست اکولوژیست‌ها هشدار می‌دهند که بشر نباید کاری بکند که خفاش‌ها از زیستگاه‌های خودشان خارج شوند، به دلیل اینکه خفاش‌ها با خودشان ویروس‌هایی را حمل می‌کنند که برایشان ضرر ندارد، اما می‌تواند در تماس با دیگر موجودات زنده خطرناک باشد.

ما به بهانه توسعه گردشگری در غارها، به بهانه فعالیت‌های معدنی بسیاری از زیستگاه‌های خفاش‌ها را در طول دو دهه اخیر نابود کردیم. فقط در ایالات متحده آمریکا نابودی خفاش‌ها سبب شد چهارمیلیارد دلار به محصولات کشاورزی آمریکا خسارت بخورد. چرا؟ چون هر خفاشی می‌تواند در روز جمعیت ۶ هزار را تنظیم کند.

خفاش‌ها موجوداتی هستند که به زادآوری طبیعی بعضی گون‌های مقاوم در مناطق بیابانی ازجمله کاکتوس‌ها کمک می‌کنند و اگر خفاش‌ها نباشند کاکتوس‌ها نمی‌توانند زادآوری طبیعی کنند و این یعنی بیابان‌زایی گسترش پیدا می‌کند و ریزگرد‌ها بیشتر خواهد شد.

وقتی ما به قوانین طبیعت احترام نگذاریم، وقتی درک نکنیم که هرکدام از این موجودات حرمتی دارند و حکمتی در خلق‌شان است آن وقت ضربه سخت‌تری می‌خوریم. مقام معظم رهبری الان با این کارشان می‌گویند که ما باید تلاش کنیم تا طبیعت و حرمتش را در هر شرایطی به آن بازگردانیم. اگر رویشگاه‌های جنگلی ما دوباره به شرایط طبیعی خود برگردند، اگر درختان و موجودات دیگر حرمت داشته باشند و ما به بهانه نیاز‌های کوتاه‌مدت اقتصادی‌مان به خودمان حق ندهیم که هر دخل و تصرفی را در طبیعت بکنیم، آن وقت دیگر احتمال مواجهه‌مان با خطرات غیرقابل پیش‌بینی مثل کرونا کمتر می‌شود.

من امیدوارم سال آینده سالی باشد که مجموعه حاکمیت و نظام جمهوری اسلامی به اقتدار دستگاه‌های متولی منابع طبیعی و محیط‌زیستش بیشتر بیندیشد و تلاش کنیم که هرگز پای طرحی را امضا نکنیم که منجر به خراش بیشتر به طبیعت یا نابودی زیستگاه یک جاندار شود. در طول چند دهه گذشته که ما شاهد افزایش سیل‌ها در شمال کشور بودیم که خود این افزایش سیل‌ها سبب افزایش فرسایش خاک، نابودی صدهاهزار هکتار از اراضی کشاورزی و خسارت به هموطنان‌مان شده است، الان به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهم‌ترین دلایلش جنگل‌تراشی بوده که در بالادست اتفاق افتاده است.

این جنگل‌تراشی از موقعی شروع شد که ما ببر هیرکانی یا ببر مازندران را از دست دادیم و آن وقت هرکسی به خودش اجازه داد با یک تبر، با یک اره‌برقی به دل جنگل برود، دام‌هایش را ببرد، آنجا ویلا بسازد و... حواس‌مان نبود که با نابودی این جنگل‌ها آن وقت خسارت جبران‌ناپذیرتری به کشور و مردم مناطق وارد می‌شود.

امیدوارم بتوانیم از ماجرای غم‌انگیز کرونا که همه دنیا را به استیصال رسانده و نشان داده است که چقدر بشر مغرور هزاره سوم اتفاقا همچنان آسیب‌پذیر است درس بگیریم و با درک قوانین طبیعت و حرمت نهادن به همه مخلوقات پروردگار آینده ایمن‌تری را برای همه انسان‌ها در همه جای کره‌زمین و ازجمله ایران به ارمغان بیاوریم.»

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار