یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۵۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی

عباسی گفت: در این دولت ضریب مکانیزاسیون با رشد ۵۰ درصدی از ۱.۲ اسب بخار به بیش از ۱.۸ اسب بخار رسیده است.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت توزیع ماشین آلات و مکانیزاسیون کشاورزی اظهار کرد: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حوزه ماشین‌های کشاورزی با نوسانات قیمت مواجه بودیم که بنابر پیگیری و همواری بخشی از کارخانه‌های تولیدی نوسانات قیمت نسبت به سایر کالا‌ها کمتر بود.

وی افزود: طی سال گذشته و امسال بیش از یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان از محل خط اعتباری مکانیزاسیون جذب اعتبار داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد داشته است.

عباسی ادامه داد: افزایش قیمت ماشین‌های کشاورزی در تعدادی از ماشین‌ها موجب شد در فرآیند مراحل جذب خط اعتباری دچار نوسان شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امسال به طور متوسط حدود ۱۵ هزار دستگاه تراکتور جذب داشتیم، بیان کرد: ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه مانده تعهدات تراکتورسازی مربوط به سال قبل بود.

به گفته وی، امسال بیش از ۳۵۰ دستگاه کمباین برداشت غلات جذب شد که با وجود فضای مثبت در حوزه مکانیزاسیون برنج به نظر می‌رسد که طی یک تا ۲ سال آینده بیش از ۹۰ درصد اراضی شالیزار‌ها کاملا مکانیزه عملیات صورت پذیرد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار دستگاه پلاک‌گذاری در کشور صورت گرفته است، اظهار کرد: فرآیند پلاک‌گذاری نشان می‌دهد که تا پایان سال بتوانیم مابقی تراکتور و کمباین‌های کشور را پلاک‌گذاری کنیم.

این مقام مسئول افزود: با وجود پلاک گذاری تراکتور‌ها به دنبال کارت سوخت بودیم که بدین منظور در فضای کارت بانکی، کارت سوخت را فعال کردیم و امیدواریم که تمامی تراکتور‌هایی که صاحب پلاک شدند، کارت سوختشان فعال خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد با بیان اینکه طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در تامین فناوری‌های نوین با مشکلاتی روبرو شدیم، گفت: با توجه به تامین فناوری نوین از خارج با مشکلاتی روبرو شدیم که خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان به کمک ما آمدند.

 توسعه و کاربری پهپاد‌ها در عملیات سم پاشی

وی از توسعه و کاربری پهپادهای کشاورزی طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ گفت: در این مدت ۱۲۰ تا ۱۵۰ دستگاه از پهپاد‌ها در اختیار کشاورزان قرار گرفت که از طریق آن عملیات سم پاشی و سایر عملیات انجام می‌شود.

به گفته عباسی، در حوزه پهپاد‌ها می‌توانیم شرکت‌های دانش بنیان را به سمت و سوی تولید داخل سوق دهیم که بدین منظور برخی شرکت‌ها ۵۰ درصد پهباد‌ها را بومی سازی و تولید داخل کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حوزه استانداردسازی اتفاقات مثبتی رخ داده است، گفت: در حوزه استانداردسازی لوازم و تجهیزات آبیاری، ماشین و ادوات کشاورزی مبتنی بر استاندارد‌های ملی و بین المللی است.

عباسی با اشاره به اینکه تحریم‌های اخیر در توسعه مکانیزاسیون کشاورزی تاثیری نداشته است، بیان کرد: علی رغم تمامی تحریم‌ها طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ با تکیه بر صنعت داخل توانستیم اکثر نیاز صنعت داخل را تامین کنیم.

این مقام مسئول از رشد بیش از ۵۰ درصدی ضریب مکانیزاسیون خبر داد و گفت: در دولت تدبیر و امید ضریب مکانیزاسیون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت به طوریکه از ۱.۲ اسب بخار در هکتار به بیش از ۱.۸ اسب بخار در هکتار رسید.

به گفته عباسی، حضور تکنولوژی در مزارع منجر به افزایش تولید در بخش کشاورزی شده است که خوشبختانه طی سال‌های قبل شاهد حضور پررنگ مکانیزاسیون در فرآیند تولید محصولات کشاورزی بودیم.

او درباره تاثیر شرایط تحریم بر خوداتکایی تولید داخل گفت: در طول سال‌های قبل، اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور خودباوری ما را بیشتر کرده است که هم اکنون با برنامه ریزی مناسب درصدد هستیم تا ۱۰ الی ۱۵ درصد نیاز کشور را از تولید داخل تامین کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سنوات گذشته اعمال تحریم‌های ظالمانه خود باوری ما را افزایش داده است، تصریح کرد:  با توجه به آنکه اعمال تحریم های ظالمانه در سنوات گذشته خودباوری ما را بیشتر کرده است، از این رو در شرایط کنونی، وضع تحریم‌های جدید ما را به سمت و سوی خوداتکایی بیشتر در تولیدات داخل پیش خواهد برد، اما در برخی فناوری‌ها که به صورت نمونه‌ای وارد می‌شود، واردات مقرون به صرفه‌تر است چرا که به سبب تعداد معدود این فناوری ها، تولید داخل الزامی ندارد.

عباسی با اشاره اینکه قیمت ماشین آلات کشاورزی نسبت به دیگر بخش‌ها کمترین نوسان را در بازار تجربه کرده است، بیان کرد: با توجه به آن که ۹۵ درصد نیاز کشور متکی بر تولید داخل است، از این رو نوسان چندانی در حوزه ماشین آلات کشاورزی همانند دیگر بخش‌ها نداریم و آمار‌ها نشان می‌دهد تنها به واسطه افزایش اجزاء، قطعات و مواد اولیه قیمت ماشین‌های پر مصرف بخش کشاورزی با نوساناتی در بازار روبه رو شدند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پایان با تاکید بر تامین ارز مورد نیاز برای حوزه ماشین آلات کشاورزی گفت: اگر چه در تولید ماشین آلات کشاورزی خودکفا هستیم، اما برای تامین بخشی از قطعات و ابزار‌آلات به خارج وابسته هستیم که در صورت تامین ارز می‌توان افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت ماشین آلات را به حداقل رساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار