اهمیت مصرف سویا در کنترل وزن

سویا حاوی مقدار زیادی پروتئین است و تمام آمینواسید‌های ضروری مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: پروتئین سویا یکی از پروتئین‌های اصلی تشکیل دهنده رژیم افراد گیاهخوار یا افرادی که به لبنیات آلرژی دارند است. از پودر پروتئین سویا برای تولید شیر خشک نوزادان، جانشین‌های گوشت و شیر سویا استفاده می‌شود.

او ادامه اد: سویا به دلیل تاثیراتی که در پیشگیری از اختلالات متابولیک مانند هیپرلیپیدمی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت دارد، یک ماده غذایی بهبود دهنده سلامت در نظر گرفته می‌شود. این اثرات مفید سویا به دلیل ترکیبات تشکیل دهنده آن مانند چربی غیر اشباع، فیبر، پروتئین و ایزوفلاوون‌ها است.

فاطمه نوری پور تصریح کرد: ایزوفلاوون‌ها ترکیباتی هستند که در محافظت علیه بیماری‌های وابسته به سن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، استئوپروز، سرطان‌های وابسته به هورمون و زوال عقلی نقش دارند، همچنین پودر پروتئین سویا در تشکیل عضله در ورزشکاران نقش دارد.

کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: مطالعات زیادی دیده شده است که پروتئین سویا در کنترل وزن و پیشگیری از چاقی تاثیرگذار است، این اثرات سویا ممکن است به دلیل تاثیر آن بر تنظیم حس سیری و دریافت غذایی، کاهش جذب و تعدیل متابولیسم چربی، افزایش مصرف انرژی بوسیله بدن و مهار تولید چربی باشد.

او افزود: مصرف سویا ممکن است باعث پیشگیری از افزایش چربی شکمی در زنان یائسه نیز شود، البته تایید قطعی این نتایج نیاز به مطالعات بیشتر دارد. قابل توجه است که مانند هر ماده غذایی دیگری باید از زیاده روی در مصرف سویا خودداری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار