بررسی تخلفات صورت گرفته در انتخابات دو و میدانی

انتخابات فدراسیون دو و میدانی در حالی با انتخاب افشین داوری برگزار شد که تخلفات صورت گرفته در این انتخابات مورد بررسی قرار گفت.

به گزارش خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون دو و میدانی در حالی روز دوشنبه با انتخاب افشین داوری به عنوان رئیس فدراسیون دو و میدانی برگزار شد که کیهانی رئیس سابق فدراسیون دو و میدانی و یکی از کاندیدا‌ها اعلام کردند مجمع دو و میدانی غیرقانونی بوده است چرا که ۲/۳ سوم اعضای مجمع غایب بودند و  یکسری از اعضا هم با نامه مدیرکل استان‌ها در مجمع حضور یافتند و این تخلف محسوب می‌شود. یکی از آرای اعضای مجمع هم با فاکس ارسال شده است.  

به هر حال موضوع تخلفات مجمع فدراسیون دو و میدانی در برنامه تلویزیونی رکورد مورد بررسی قرار گرفت و افشین داوری رئیس جدید فدراسیون دو و میدانی، مجید کیهانی رئیس سابق فدراسیون دو و میدانی و شروین اسبقیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در این باره توضیحاتی ارائه کردند.

بررسی تخلفات صورت گرفته در انتخابات دو و میدانی

داوری: صحبت درباره تخلفات انتخابات دو و میدانی در حوزه اختیارات من نیست 

افشین داوری رئیس جدید فدراسیون دو و میدانی درباره حاشیه‌ها و تخلفات صورت گرفته در مجمع انتخاباتی دو و میدانی اظهار کرد: در ابتدا از کیهانی رئیس فدراسیون قبلی دو و میدانی به خاطر زحماتی که در طول ۴ سال فعالیت خود در این فدراسیون کشیدند تشکر و قدردانی می‌کنم. من نمی‌توانم درباره تخلفات صورت گرفته در مجمع دو و میدانی صحبت کنم، چون این موضوع در حوزه اختیارات من نیست و کاندید بودم.   علی نژاد رئیس مجمع انتخاباتی فدراسیون دو و میدانی هم در جلسه حضور داشت و صحبت‌های قانع کننده‌ای را براساس مفاد قانونی ارائه کرد و نتیجه صحت این جلسه  را می‌رساند.

او ادامه داد: نمایندگان استان‌های ورزشی و ورزشکاران زیادی در مجمع انتخاباتی آرای خود را دادند و جامعه دو و میدانی  خوشنود هستند که این انتخابات برگزار شد تا بتوانیم برنامه‌های خود را اجرا کنیم.  

داوری درباره برنامه‌های خود در فدراسیون دو و میدانی بیان کرد: ما در ۳ بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه‌های خود را برای دو و میدانی هدفگذاری کردیم. برنامه کوتاه مدت ما شامل مسابقات المپیک توکیو است و در دوره گذشته ما ۱۰ سهمیه المپیک در دو و میدانی داشتیم که در زمان مدیریت من در فدراسیون رخ داد و منجر به کسب مدال نقره از سوی حدادی شد. به هر حال امسال هم حدادی و تفتیان تاکنون سهمیه المپیک توکیو بدست آوردند و ورزشکارانی  هم هستند که شانس کسب ورودی را دارند. مهدی پیرجهان در دوی ۴۰۰ متر با مانع شانس کسب سهمیه المپیک دارد که او به همراه دادروان مربی خود در اردوی کیش به سر می‌برد. این احتمال وجود دارد که بهنام شیری و حسین رسولی پرتابگران کشورمان هم ورودی المپیک بدست آوردند وجود دارد. همچنین شاهین مهردلان هم رکورد آسیا را شکسته است و او هم خیلی نزدیک است تا سهمیه را بگیرد. ابتدا ما در بخش کوتاه مدت باید ورزشکاران شانس کسب سهیمه المپیک را پشتیبانی کنیم و  بعد از آن به سراغ ورزشکارانی می‌رویم  که آن‌ها نیز امیدوار هستند که ورودی المپیک کسب کنند که شامل خانم فرزانه فصیحی می‌شود. ما قصد داریم برنامه‌های این ورزشکاران را اجرایی کنیم.  

او بیان کرد: برنامه‌های کوتاه مدت ما هم شامل بازی‌های آسیایی می‌شود که تعدای ورزشکاران ما برای حضور  در این بازی‌ها توانایی دارند. ما ارزنده، برادران صمیمی و ۳ ورزشکار برتر رکوردار زیر ۶ متر داشتیم که توانایی لازم را داشتند و آن‌ها به خاطر اختلاف سلیقه با مدیران قبلی سرنوشتشان تغییر یافته است و امیدوار هستیم که جامعه دو و میدانی را با یک همدلی همراه کنیم. سرنوشت دو  و میدانی در اختیار تک تک روسای هیئت‌ها هست که امیدوارم به ما کمک کنند تا با یک همدلی و هماهنگی بتوانیم المپیک را به سرانجام برسانیم و بعد از آن به برای بازی‌های آسیایی برنامه ریزی کنیم. به هر حال برنامه بلند مدت خود را در آینده انجام می‌دهیم.

بررسی تخلفات صورت گرفته در انتخابات دو و میدانی 

اسبقیان: انتخابات دو و میدانی با شرایط خاص خود برگزار شد 

شروین اسبقیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی درباره تخلفات مجمع انتخاباتی  دو و میدانی اظهار کرد:  من شناخت خوبی از علی نژاد معاون توسعه قهرمانی دارم که مدیر موفق و مقرراتی است و اجازه به حوزه‌های خود نمی‌دهد که کار غیرقانونی انجام بدهند. مستندات برگزاری انتخابات دو و میدانی از سوی علی نژاد مورد بررسی قرار گرفت و بعد او اجازه برگزاری انتخابات داد.  

اسبقیان درباره اینکه ۲/۳ اعضای  مجمع فدارسیون دو و میدانی در جلسه انتخاباتی دو و میدانی نبودند و چرا طبق ماده ۱۳ آئین نامه انتخاباتی رای گیری به صورت مخفی، کتبی و حضوری انجام نشد و نماینده سیستان و بلوچستان به صورت فکس رای خود را ارسال کرده است، گفت: آئین نامه از سوی وزیر ورزش و جوانان ابلاغ می‌شود و قانون نیست و شرایط خاص کشور هم مشخص است. وزیر ورزش و جوانان  می‌تواند دستوراتی را براساس شرایط خاص کشور بدهد. به هر حال  اگر روسای هیئت‌ها کسالت  و مشکلی داشته باشند مطابق با شرایط کشور می‌توانند دور کاری کنند. من امضای رئیس هیئت ورزشی استان سیستان و بلوچستان را به همراه رای اش را دیدم و علی نژاد رئیس مجمع دو و میدانی هم با توجه به شرایط کشور این رای را قبول کرد.  

او درباره اینکه با توجه به شرایط کشور بهتر نبود که مجمع انتخاباتی برگزار نشود، گفت: تاریخ انتخابات دو و میدانی از قبل مشخص شده بود و شرایط ویژه‌ای دو و میدانی در زمان باقی مانده تا المپیک دارد. به هر حال ثبات مدیریتی در این فدراسیون المپیکی اهمیت داشت تاوضعیت  رئیس این فدراسیون تعیین تکلیف شود. در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی عرف است که اگر روسای هیئت‌ها نتوانند در مجامع حضور یابند رای شان را ارسال کنند که روسای هیئت‌های دو و میدانی رای خود را فرستادند و مهر و امضایشان هم موجود است. شرایط ویژه‌ای که داشتیم و قهرمانان ارزنده دو و میدانی هم نظرشان این بود که به هر صورت این انتخابات برگزار شود.  

اسبقیان درباره اینکه علی نژاد به وزیر ورزش و جوانان قول داد که انتخابات دو و میدانی برگزار شود و شهبازی نماینده داوران در مجمع حضور نیافت و فیروزی جایگزینش شد، گفت: شهبازی از داوران استان اردبیل است و او در شب قبل از انتخابات اعلام کرد که به همراه رئیس هیئت استان در مجمع حضور می‌یابم، اما او بیان کرد که پلیس راه زنجان راه را بسته است و من نمی‌توانم در مجمع حضور یابم. البته با بررسی‌هایی صورت گرفته، مدیرکل ورزش استان زنجان این موضوع را تایید نکرد. اگر موضوع حضور نیافتن شهبازی نماینده داوران در مجمع دو ومیدانی تایید شود در آن صورت باید یک جایگزین برای او انتخاب شود که این کار هم صورت گرفت و فیروزی جایگزینش در مجمع شد.

او درباره اینکه گفته می‌شود با برخی از روسای هیئت‌های استان‌ها هماهنگی شده بود که به مجمع نیایند تا انتخابات برگزار نشود، گفت: به هر حال این موضوع از طریق دستگاه‌های نظارتی بررسی می‌شود و نتیجه آن اعلام می‌شود. به هر حال حضور نداشتن ۱۴ رئیس هیئت استان‌های ورزشی شائبه برانگیز است. همچنین من درخواست کتبی برخی از روسای هیئت‌ها مبنی بر تعویق انتخابات را ندیدم، اما روسای هیئت‌ها در صورتی که نمی‌توانستند در مجمع حضور یابند در نهایت نایب رئیس و نماینده خود را می‌توانستند به مجمع بفرستند و آن‌هایی که در این شرایط خاص و ویژه تشریف آوردند به نوعی ایثار کردند.  

مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها ورزشی ادامه داد: آیین نامه را وزیر ورزش ابلاغ کرده و در شرایط خاص وزیر ورزش می‌تواند در این شرایط تصمیم خاص را بگیرد. علی نژاد با هماهنگی وزیر ورزش تصمیم گرفته که رای را ارسال کنند. در حال حاضر  شرایط  بحرانی است و مقام وزارت می‌تواند این اجازه را بدهد که رای بدهند.دوستان از شرایط خاص کشور می‌گذرند و  ما باید متوجه این شرایط باشیم.  

شروین اسبقیان  در پایان گفت: وزارت ورزش به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی حمایت نکرده است. علی نژاد هم تاکید کرده بودند که در انتخابات بی نظر است و اگر یک نفر خلاف این را سراغ دارد به ما اعلام کند.

بررسی تخلفات صورت گرفته در انتخابات دو و میدانی

کیهانی:  ۷ مورد تخلف در انتخابات دو و میدانی وجود دارد  

مجید کیهانی کاندیدای مجمع انتخاباتی دو  و میدانی درباره ۶ مورد تخلف این انتخابات گفت: در ابتدا باید بگویم که برایم این موضوع مسجل است که وزارت ورزش هیچ گونه جهت گیری برای حمایت از کاندیدای خاص نداشته است و این نقطه قوت وزارتخانه در این مقطع بوده است. سلطانی فر، صالحی امیری و  علی نژاد طرفداری خاصی از کاندیدای خاص را نداشتند و این یکی از نکات قوت انتخابات دو و میدانی بوده است.  
کیهانی درباره اینکه در روز انتخابات گفته بود که این انتخابات مهندسی شده است، بیان کرد: من به عنوان یکی از کاندیدا‌ها این موضوع را رد می‌کنم و واژه مهندسی را به خاطر تخلفات صورت گرفته در روز انتخابات مطرح کردم. به هر حال آنچه باعث ایجاد شائبه در انتخابات دو و میدانی شد عدول آئین نامه‌ای در برگزاری انتخابات بود.  

او درباره اظهارات اسبقیان مبنی بر اینکه آئین نامه وزارت ورزش قانون نیست که باید اجرا شود، گفت: اگر قرار باشد ما در هر مقطعی نقطه نظرات خود را ارائه بدهیم دیگر نیازی به آئین نامه نیست. آئین نامه  انتخابات منتج به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی است و اساسنامه مسیر پیش روی فدراسیون‌ها را مشخص می‌کند. در روز انتخابات دو و میدانی اصرار بود که به هر صورتی انتخابات برگزار شود و ۶ مورد تخلف محرز در آئین نامه رخ داد. برگزار نشدن انتخابات در ساعت مقرر هم باید به تخلفات اضافه کنیم. طبق برنامه قرار بود که انتخابات دو و میدانی ساعت ۱۰ صبح برگزار شود که بعد از یک ساعت مجمع به حد نصاب ۲/۳ نرسید و متاسفانه مجمع لغو نشد و بعد از گذشت یک ساعت و ۱۵ دقیقه مجمع انتخاباتی برگزار شد.  

کیهانی بیان کرد: دومین مورد تخلف این بود که  در روز برگزاری مجمع ۲۲ نفر از روسای هیات‌های استان‌ها که عضو مجمع هستند در مجمع حضور پیدا نکردند و نمایندگانی برای آذربایجان شرقی، غربی، بوشهر و خراسان آمدند و جایگزین روسا شدند بدون اینکه اسناد و نامه‌های آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. نماینده آذربایجان غربی عضو هیات رئیسه نبودند و از اهالی کشتی است و نامه او هم از دبیر است.

کیهانی خاطرنشان کرد: در مورد نماینده استان بوشهر هم او عضو هیئت رئیسه دوومیدانی نبودند و نامه‌ای هم به امضا رئیس هیئت  نداشته است. در مورد نماینده خراسان جنوبی هم دبیر هیئت  دوومیدانی این استان با نامه‌ای که خودشان تهیه کرده‌اند که نمی‌دانم امضا رئیس هیات را دارد یا نه، اما رئیس این هیئت  اعلام کرده است که نه در مجمع حضور داشته و نه نامه‌ای به کسی داده است.

کیهانی در مورد شکایت به نهاد‌های نظارتی گفت: موارد و تخلفات را به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده‌ام تا بتوانیم از حق اعضای مجمع دفاع کنیم.

او  در مورد اتهامی که به او در مورد هماهنگی با روسای هیئت  برای نیامدن به مجمع وارد شده گفت: اگر این‌طور باشد که رای این ۲۸ نفر من باشم که من باید رئیس می‌شدم. مگر می‌شود که من با دست خودم به طرفدارانم بگویم به مجمع نیایند تا رئیس نشوم؟ اصلاً این‌طور نیست.

به هر حال صادقیان رئیس هیئت دو و میدانی آذربایجان شرقی و چایچی رئیس هیئت دو و میدانی خراسان جنوبی هم اعلام کردند که در این مجمع انتخاباتی حضور نداشتند و نماینده ای هم معرفی نکردند. 


بیشتر بخوانید: افشین داوری رئیس فدراسیون دوومیدانی شد


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار