طرز تهیه ماهی دوغی سیستان

پیشینه تهیه ماهی دوغی بسیار طولانی است و به هزاران سال قبل باز می‌گردد. همان طور که از اسم این غذا پیداست از ماهی و دوغ تشکل می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ماهی دوغی یا لنجو یکی از غذا‌های محلی سیستان و تقریبا معروف‌ترین غذای دریایی آنان است. غذا‌های محلی سیستان و بلوچستان پر از ناشناخته‌های اعجاب انگیز است. همه چیز از ترکیب مواد اولیه تا استفاده از چاشنی و روش‌های متفاوت پخت در این سرزمین منحصر به فرد است.

پیشینه تهیه ماهی دوغی بسیار طولانی است و به هزاران سال قبل باز می‌گردد. همان طور که از اسم این غذا پیداست از ماهی و دوغ تشکل می‌شود، البته گاهی اوقات آن را با شیر و کشک نیز تهیه می‌کنند.

ماهی دوغی تبلور یک فرهنگ غذایی غنی و در نتیجه تاثیر مستقیم معیشت بر خوراک مردم است. لنجو را با ماهی سفید سیستان که از هامون صید می‌شده است تهیه می‌کردند.

ادویه آچار سیستان نقش مهمی در طعم دهی به این غذا دارد. ماهی دیگی، ماهی دوغ بر، آبگوشت لنجو و ماهی شیرپز از اسامی دیگر این خورک است. ماهی دوغی روش تهیه آسانی دارد و قطعا تجربه‌ای جدید از طعم و مزه را برای شما رقم می‌زند.

مواد لازم

ماهی سفید ۱ عدد
دوغ محلی ۱/۵ لیتر
پیاز متوسط ۱ عدد
ادویه آچار ۱/۲ قاشق چایخوری
زردچوبه، نمک و فلفل به میزان لازم

مرحله اول:

ابتدا ماهی را کاملا پاک کنید و خوب بشوئید. ماهی باید به قطعات متوسط تقسیم شود. اگر ماهی سفید در دسترس نبود از ماهی کپور نیز می‌توان استفاده کرد. پیاز را خرد کنید و درون ظرفی مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا کمی طلایی شود.

مرحله دوم:

پس از تفت دادن پیاز، ادویه آچار و سایر ادویه‌ها را به آن اضافه کنید. دوغ را درون ظرف بریزید تا جوش بیاید. در این مدت دوغ را کاملا هم بزنید تا خراب نشود (در اصطلاح سیستانی پچ نشود). پس از جوش آمدن دوغ، ماهی قطعه قطعه شده را درون ظرف بگذارید و درب آن را ببندید تا آهسته با شعاله ملایم ماهی بپزد. میزان رقیق یا غلیظ بودن این غذا بستگی به ذائقه شما دارد. در اواخر طبخ درب ظرف را کمی باز بگذارید تا ماهی وا نرود.

نکات:

توجه داشته باشید زیاد پخته شدن و زیاد هم زدن ماهی باعث له شدن آن می‌شود.
بجای دوغ از ترکیب مخلوط کشک و آب نیز می‌توان استفاده کرد.
اضافه کردن مقداری گشنیز طعم این خوراک را لذت بخش‌تر می‌کند.

منبع: مجله فرهنگ غذا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.