خیال مردم راحت؛ فروشگاه‌ها باز هستند

فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های موادغذایی تحت هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شوند و تنها احتمال دارد که برخی از سوپرمارکت‌ها در دو روز اول نوروز ۹۹ تعطیل باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ستاد تنظیم بازار در جلسه‌ای که صبح روز گذشته داشت به این جمع‌بندی رسید که فروشگاه‌ها، نانوایی‌ها و میادین میوه و تره بار تعطیل نشوند و در تمام این روز‌ها به مردم خدمت‌رسانی کنند.

عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی این خبر را داد که بار‌ها تأکید کرد: ایران از نظر ذخایر کالا‌های اساسی هیچ مشکلی ندارد و اگر وارداتی هم انجام نشود، حداقل تا یک سال آینده با کمبودی مواجه نخواهیم شد.

او ادامه داد: برخلاف برخی از اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه واردات کالا به ایران صورت نمی‌گیرد، باید بگویم که برعکس واردات کالا مانند ماه و سال‌های گذشته است و شیوع ویروس کرونا باعث نشده که جریان واردات کالا‌های اساسی به کشور تحت تأثیر قرار گیرد.

۹۰ درصد خودکفایی
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران در خیلی از کالا‌های اساسی به خودکفایی رسیده و نیاز به واردات بشدت کاهش یافته است، به گونه‌ای که ۹۰ درصد کالا‌های اساسی تولید داخل است و ۱۰ درصد باقی مانده به‌صورت منظم وارد کشور می‌شود، هر چند که به‌جهت ذخایر وضعیت خوبی داریم.

او خاطرنشان کرد: مردم نگران کالا‌های اساسی نباشند و با خیال راحت خرید کنند. هر میزان که تقاضا در بازار وجود داشته باشد فروشگاه‌ها تأمین خواهند کرد.

۷ مرکز بدون تعطیلی
قبادی می‌گوید: طبق مذاکراتی که در ستاد تنظیم بازار صورت گرفته، قرار شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای، نانوایی‌ها، حمل‌ونقل مسافر و بار درون شهری، بخش‌های لجستیک، عرضه‌کنندگان مواد شوینده، داروخانه‌ها و عرضه‌کنندگان تجهیزات پزشکی بدون تعطیلی و محدودیت فعالیت کنند، اما قرار است با اعلام استانداری برخی از مجموعه‌ها، چون آرایشگاه‌ها، پارچه فروشان، طلافروش‌ها و صنوفی که به فعالیت آن‌ها نیاز مبرم نیست، به‌صورت موقت فعالیت‌شان متوقف شود.

فعالیت‌های خدماتی ۲۴ ساعته
او گفت: ما در تلاش هستیم تا برخی از مجموعه‌ها که مردم به خدماتشان نیاز دارند به‌صورت ۲۴ ساعته فعالیت کنند تا هیچ مرکز خریدی شلوغ نشود، در این میان از مردم می‌خواهیم سراغ خرید‌های اینترنتی بروند. این امر کمک می‌کند تا تعداد مراجعان به فروشگاه‌ها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. فروشگاه‌های اینترنتی سعی کردند اکثر محصولات خود را در وب سایت خود عرضه کنند تا مردم راحت خرید‌های خود را دنبال کنند.

کمبود در گوشت، مرغ و آرد نداریم
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برخی از شایعات مبنی بر کمبود گوشت مرغ، گوشت قرمز و آرد نیز گفت: به هیچ عنوان در کالا‌های یاد شده با کمبود مواجه نیستیم و تمام این کالا‌ها ضمن ذخیره‌سازی مناسب به‌صورت متناوب در تمام فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شود. از سویی توزیع آرد به نانوایی‌ها به‌صورت متناوب است و تمام نانوایی‌ها آرد دارند.

با خیال راحت خرید کنید
او ادامه داد: کشور به جهت عرضه گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوب، روغن و لبنیات شرایط خوبی دارد و ما نیز با تکیه بر تولید داخلی می‌گوییم مردم با خیال راحت خرید کنند و مطمئن باشند که کمبودی را در هیچ‌کدام از کالا‌ها تجربه نخواهند کرد.

نانوایی‌ها آرد دارند

اما در کوچه و بازار برخی از شایعات سبب شده که برخی از مردم خرید احتکارگونه داشته باشند. لیلا از کسانی است که به چشم کسانی که در صف نان ایستادند خرید احتکارگونه می‌کند. او ۲۰ عدد نان تافتون خریده است. به او می‌گویم که چرا این همه نان خریدی؟ می‌گوید: شنیدم که نانوایی‌ها آردشان رو به اتمام است و اگر چنین شود بهتر است که نان در فریزر داشته باشیم. کسانی که در صف بودند و صحبت‌های لیلا را شنیدند تصور کردند، که این خبر صحت دارد و آن‌ها نیز باید حجم خریدشان را بالا ببرند. اما شاطر نانوایی سریع واکنش نشان داد و گفت این همه بسته آرد! کجا تمام شود!

با گفته این شاطر خیلی از کسانی که در نانوایی ایستاده بودند، نفس راحت کشیدند.

خبر‌های دروغین و برخی از شایعات باعث شده برخی از مردم بخصوص آن‌هایی که دستشان به دهنشان می‌رسد برای خرید ولع داشته باشند. آن‌ها برای چند ماه خرید می‌کنند و باز هم نگران هستند که مبادا انبارشان خالی شود. در این میان فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مردم اطمینان می‌دهند که به غیر از تزریق روزانه انواع کالا‌ها در فروشگاه، انبارشان پر است و واقعاً نیازی به احتکار نیست.

تعطیلی فعالیت‌های غیرضرور و تفریحی
در این میان حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از جلسه ستاد تنظیم بازار طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که تولیدکنندگان و جامعه صنفی کشور در کنار کادر درمانی ایثارگر، به بهترین شکل امر تولید و توزیع و لجستیک کالا‌های مورد نیاز مردم را پیش خواهند برد؛ بنابراین انتشار شایعاتی مبنی بر قرنطینه تهران بشدت تکذیب شده و ستاد تنظیم بازار نیز، در ابلاغیه‌ای سراسری به تمامی استانداران کشور، اعلام کرده که هیچ فعالیتی از جنس تأمین اقلام مایحتاج ضروری مورد نیاز مردم، متوقف نخواهد شد. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آنچه که دستخوش تعطیلی است، فعالیت‌های غیرضروری و تفریحی مردم است که در شرایط کنونی باید متوقف شود؛ بنابراین به هیچ عنوان، اصل کار و تولید کشور تحت‌الشعاع قرار نخواهد گرفت و در تمامی ساعات شبانه‌روز و بخصوص ایام نوروز سال ۹۹ با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.

گزیده

فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها تعطیل نمی‌شوند
تمام کالا‌های اساسی موجود است
واردات کالا‌های اساسی بدون مشکل ادامه دارد
مردم با خیال راحت خرید کنند
مردم خرید‌ها را اینترنتی انجام دهند
فعالیت‌های غیرضروری تعطیل می‌شود
عرضه گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوب، روغن و لبنیات شرایط خوبی دارد

منبع: ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار