آماده‌باش ۶۲ پایگاه اورژانس جاده‌ای کردستان در شب "چهارشنبه سوری"

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از آماده باش ۶۲ پایگاه اورژانس شهری جاده‌ای جهت ارائه خدمات فوریتی به مصدومین درشب چهارشنبه آخرسال خبرداد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مصطفی فرامرزی  با اشاره به اینکه همواره برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و عید نوروز در سال‌های قبل منجر به وقوع حوادث و جراحات ناگواری شده، گفت: اغلب این حوادث در گروه سنی دانش آموزان رخ داده و بعضا جراحات و ضایعات جسمی شدیدی از قبیل نقص عضو و معلولیت ایجاد کرده است.

او افزود: امیدوارم مردم به دلیل نگرانی از شیوع کروناویروس امسال از برگزاری مراسم مربوط به چهارشنبه سوری در استان خودداری کنند.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مهم‌ترین راه پیشگیری از حوادث و حساس سازی مردم را آموزش دانست و بیان کرد: سال گذشته بیش از ۸ هزار نفر از هم استانی‌ها در مورد چگونگی برخورد با مصدومین با استفاده از تجهیزات و امکانات پیشرفته آموزش دیدند که منجر به کاهش میزان نرخ بروز حوادث نسبت به سال ۹۶ شد.

فرامرزی با اشاره به اینکه براساس آمار‌ها و شواهد ۱۵ درصد از حوادث سال ۹۶ مربوط به مناطق روستایی بود، عنوان کرد: حوادث رخ داده به ترتیب مربوط به جراحات چشم ها، دست و سوختگی بوده است.

او با اشاره به نظارت بیشتر خانواده از فرزندان، ذکر کرد: سهل انگاری و غفلت در این مواقع می‌تواند منجر به رخداد حوادث و آسیب‌های ناگوار از قبیل از دست دادن چشم، دست و سقط جنین در مادران باردار، کاهش شنوایی و پاره شدن پرده گوش شود.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تصریح کرد: در صورت بروز حوادثی که منجر به سوختگی شود به هیچ وجه نباید تاول‌ها را دستکاری کرد و فقط در موارد سطحی می‌توان محل را با آب سرد شست و شو داد و در حوادث چشمی نیز با گذاشتن پارچه تمیز روی چشم حادثه دیده فورا با ۱۱۵ تماس و از حرکت دادن چشم‌ها خودداری شود.

فرامرزی از مردم فهیم کردستان درخواست کرد خط‌های ۱۱۵ را بی جهت مشغول نکنند و همواره با شنیدن صدای آژیر آمبولانس ها، حداکثر همکاری را به عمل آورند چرا که آژیر کشیدن آمبولانس مربوط به کمک رسانی به یک هم نوع بیمار یا مصدوم است که باید سریع‌تر به مراکز درمانی اعزام شوند.

او با بیان اینکه ۶۲ پایگاه اورژانس شهری جاده‌ای آماده ارائه خدمات فوریتی به مصدومین و نیز بیماران احتمالی کروناویروس هستند، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شراط بحرانی و با وجود شیوع کرونا ویروس هر گونه ازدحام و تجمعی برای مردم خطرناک بوده و باید سعی شود از برگزاری مراسم مربوط به چهارشنبه سوری و عید نوروز پیشگیری کرد چرا که جدای از امکان رخداد حوادث و آسیب ها، سرایت پذیری کرونا ویروس و بحران پیش رو را تشدید می‌کند.

مدیر اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به استقرار ایستگاه‌هایی در مبادی شهر‌های بیجار، قروه، کامیاران و سقز برای تشخیص و شناسائی موارد مشکوک مبتلا به کروناویروس اشاره کرد و افزود: افراد در صورت داشتن علائم کووید ۱۹، به مراکز درمانی معین ارجاع داده می‌شوند.

فرامرزی در پایان یادآورشد: تمام پرسنل ها، امکانات و تجهیزات پیشرفته از قبیل اورژانس هوایی، موتورلانس و آمبولانس‌های اسپرینتر فوریت‌های پزشکی دانشگاه برای ارائه خدمات احتمالی به مصدومین و بیماران بسیج شده اند.

انتهای پیام/م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.