تا هفته نخست فروردین ۹۹؛

خروجی سد‌های کرخه و دز ثابت می‌ماند

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: خروجی سد‌های استان بین ۲۲۰ تا ۶۵۰ مترمکعب در ثانیه است و تا هفته نخست فروردین ۹۹ این میزان خروجی ثابت می‌ماند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، داریوش بهارلویی مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: خروجی سد‌های کرخه و دز در روز‌های اخیر افزایش نیافته و میزان خروجی از این سد‌ها تا هفته نخست فروردین ماه ثابت خواهد بود.

او افزود: خروجی این سد‌ها بر اساس تاب‌آوری رودخانه‌ها برنامه ریزی شده و در حال حاضر خروجی سد کرخه ۴۳۰ مترمکعب در ثانیه و خروجی سد دز بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ مترمکعب در ثانیه و سد گتوند (حوضه کارون) ۲۲۰ تا ۲۴۰ مترمکعب در ثانیه است.

بهارلویی بیان داشت: هم اکنون تاب‌آوری (ظرفیت نگهداشت سیل) در رودخانه دز عبور دبی ۷۰۰ مترمکعب در ثانیه و در کرخه ۴۵۰ مترمکعب در ثانیه است، به این معنی که با عبور این جریان از رودخانه مشکلی برای مناطق پایین دست بوجود نمی‌آید و خطر آبگرفتگی روستا‌ها و اراضی کشاورزی را تهدید نمی‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی متوسط، ادامه داد: بر اساس این پیش‌بینی، خروجی سد‌های دز و کرخه فعلا تغییری نخواهد داشت و تا هفته نخست فروردین ماه ثابت خواهد ماند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: خروجی سد‌ها بر اساس پیش بینی بارش و میزان سیلاب‌های ورودی تنظیم می‌شود، بنابراین میزان آب خروجی سد‌ها در هفته دوم فروردین طبق این شاخص‌ها تعیین خواهد شد.

او با بیان اینکه پیش‌بینی وقوع سیلاب ممکن نیست، اذعان داشت: در هفته دوم فروردین احتمال افزایش خروجی سد‌ها بر اساس پیش بینی‌های بارش و سیلاب‌های وارد شده به مخازن وجود دارد که تلاش می‌شود این افزایش در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها باشد.

داریوش بهارلویی ظرفیت خالی سد‌های استان برای کنترل سیلاب را در حال حاضر ۶.۷ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: حجم خالی مخزن سد کرخه ۱.۲۸ میلیارد مترمکعب، سد دز ۸۱۰ میلیون مترمکعب، سد‌های زنجیره‌ای کارون ۳.۵ میلیارد مترمکعب، سد مارون ۷۱۶ میلیون مترمکعب، سد جره ۸۱ میلیون مترمکعب و سد سیمره (بالادست کرخه) ۳۱۹ میلیون مترمکعب است.

تاب‌آوری رودخانه‌های خوزستان کاهش یافته است

سید ابراهیم حسینی مدیر دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: خروجی سد‌های دز و کرخه در حد تاب‌آوری رودخانه‌ها بوده و آبگرفتگی در روستا‌ها و یا اراضی کشاورزی اتفاق نیفتاده است.

او درباره تصاویری که از آبگرفتگی در پایین دست رودخانه کرخه منتشر شده، افزود: این تصاویر مربوط به روستا‌هایی در دشت آزادگان و هویزه است که به دلیل نصب ایستگاه پمپاژ در رودخانه و یا سطح پایین اسکله، با بالا آمدن آب، دچار آبگرفتگی شده‌اند.

حسینی با اشاره به ترمیم نشدن سیل بند‌ها در برخی مناطق پایین دست حوضه کرخه و دز اظهار کرد: روند ترمیم سیل‌بند‌ها در برخی نقاط بحرانی و پایین دست رودخانه‌های دز و کرخه بهبود یافته، به طور نمونه در منطقه شعیبیه شهرستان شوشتر کار به خوبی در حال انجام است و در منطقه آهودشت شهرستان شوش نیز عملیات ترمیم آغاز شده، اما در منطقه بامدژ شهرستان اهواز در پایین دست رودخانه دز و شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه در پایین دست کرخه، کار آنچنانی بر روی سیل بند‌ها صورت نگرفته و شرایط آن‌ها همچنان نگران کننده است.

این مقام مسئول بیان داشت: حداقل تاب‌آوری در رودخانه دز باید به عبور دبی یک هزار تا یک هزار و ۱۰۰ مترمکعب در ثانیه و در کرخه بر اساس مطالعات به ۷۰۰ مترمکعب درثانیه افزایش یابد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار