مهم‌ترین اخبار سیاست خارجی در خرداد ۱۳۹۸؛

از سقوط پهباد آمریکایی تا دور دوم کاهش تعهدات برجامی ایران

در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار سیاست خارجی در خرداد ۱۳۹۸ را خواهید خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار سیاست خارجی در خرداد ۱۳۹۸ را خواهید خواند.

ظریف: تجاوزگری تازه آمریکا را به سازمان ملل می‌بریم/ ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید

در پی ساقط شدن یک هواپیمای جاسوسی و بدون سرنشین آمریکایی در آب‌های خلیج فارس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پستی در صفحه توییتر خود به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن تأکید بر اینکه تجاوزگری تازه آمریکا را به سازمان ملل متحد می‌بریم، اعلام کرد: دنبال جنگ نیستیم، اما غیورانه از خود دفاع می‌کنیم.

ظریف در توییتر نوشت:

«ایالات متحده علیه ایران تروریسم اقتصادی به راه انداخته، علیه ما اقدامات پنهانی انجام داده و اکنون به قلمرو ما دست درازی کرده است.

ما به دنبال جنگ نیستیم، ولی غیورانه از آسمان، زمین و آب‌های خود دفاع خواهیم کرد.

ما این تجاوزگری جدید را به ملل متحد خواهیم برد و نشان خواهیم داد که ایالات متحده درباره آب‌های بین‌المللی دروغ می‌گوید.»

طط


مرز هوایی ما خط قرمز است / به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیروز در حاشیه اجلاس مقامات عالی امنیتی ۱۲۰ کشور جهان در روسیه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ما بار‌ها تاکید کرده‌ایم که با همه قوا از خطوط هوایی کشورمان و مرز‌های آبی سرزمین خود دفاع می‌کنیم.

او افزود: اف‌ای آر (مرز هوایی) ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.


سفیر ایران در دمشق: از تهدیدای آمریکا هراس نداریم

جواد ترک آبادی، کشورمان در دمشق در جریان جشن رونمایی از کتاب «ایران هسته‌ای» که در مقر رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه برگزار شد در گفتگو با روزنامه الوطن گفت: مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باعث شد تا معاهدات و توافقات بین‌المللی اعتبار و جایگاه خود را از دست بدهند. ایران دولت آمریکا و سیاست‌ها و خطی مشی ترامپ را شکست خورده می‌داند.

او همچنین بابیان اینکه هرآنچه در برجام در رابطه با آن توافق شد باید اجرایی شود تاکید کرد: بر اساس توافق هسته‌ای ایران حق دارد از حقوق خود دفاع کند، ایران از تهدیدات آمریکا هراسی ندارد و پیش از این نیز ایران تهدید به تحریم شده بود، اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت، زیرا رشد و پیشرفت ایران تداوم داشت.

طط


برای استیفای حقوق خود، تعهداتمان را کم می‌کنیم

بهروز کمالوندی درخصوص کاهش تعهدات برجامی ایران و نزدیک شدن به پایان مهلت دوماهه ایران به شرکای توافق هسته‌ای گفت: مهلت دوماهه ایران به طرف‌های باقی مانده در برجام قابل تمدید نیست و بر اساس برنامه زمان بندی شده گام دوم برداشته شد و در ادامه نیز زمانبندی‌ها به شکل دقیق دنبال می‌شود.

او همچنین افزود: بر اساس قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» اقدام ما وابسته به نحوه اجرای تعهدات سایر اعضای برجام است و نمی‌شود ما تعهدات خود را انجام دهیم و آن‌ها در عمل کاری نکنند.


مهلت ۶۰ روزه به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود/ هنوز اقدام ملموسی از اروپایی‌ها ندیده‌ایم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران چندی پس از ملاقات با «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تشریح آخرین مواضع اروپا و کشورمان در قبال برجام پرداخت.

سید عباس عراقچی بعد از دیدار دوجانبه با «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این ملاقات خاطر نشان کرد: اشمید معاون موگرینی و هماهنگ کننده مذاکرات برجام به تهران آمد.

او ادامه داد: این سفر در ادامه رایزنی‌های مفصلی است که کشور‌های باقی مانده در برجام و ایران به صورت دو و چند جانبه در تهران، پایتخت‌های اروپایی، مسکو و پکن انجام شد. حدود ۳۵ روز از اقدام ایران برای کاهش تعهدات خود می‌گذرد، شاهد رفت و آمد‌های بسیار زیاد دیپلماتیک در همه جهات بودیم.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه افزود:امروز اشمید برای ادامه رایزنی‌ها به تهران آمد، هم برای ارائه گزارشات اقداماتی که تاکنون داشته و موضوعاتی که در ادامه دنبال خواهند کرد و جلسه خوبی بود.

طط


متن بیانیه پایانی چهارمین دور گفتگو‌های جامع ایران و سوئیس منتشر شد

 متن بیانیه پایانی چهارمین دور گفت وگو‌های جامع سیاسی جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

چهارمین دور گفت وگو‌های جامع سیاسی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و پاسکال بریسویل، قائم مقام وزیر امور خارجه کنفدراسیون سوئیس در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در برن پایتخت سوئیس برگزار شد.

هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران را نمایندگانی از قوه قضائیه همراهی می‌کردند.

مقامات دو کشور از دستاورد‌های حاصل از همکاری‌های به عمل آمده طی سه سال گذشته در چارچوب نقشه راه که در سال ۱۳۹۵ توسط دو کشور به تصویب رسید، ابراز رضایت نموده و بر ضرورت تسریع در فرآیند اجرای کامل نقشه راه تاکید کردند.

در همین چارچوب، مبادله تجربیات و اطلاعات در زمینه مسائل حقوق بشری و نظام حقوقی، میان هیئت‌های قضایی دو کشور صورت گرفت. هیئت ایرانی خاطرنشان ساخت که تحریم‌های زورمدارانه یکجانبه اقتصادی نقض آشکار حقوق بشر است.

دو هیئت آخرین تحولات مربوط به برجام را مورد بررسی قرار داده و بر ضرورت اجرای کامل تعهدات توسط تمامی طرف‌ها تاکید کردند. دو هیئت همچنین به تبادل نظر در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین المللی پرداخته وعلاقمندی خود را نسبت به ادامه گفتگو‌های دو جانبه با هدف تقویت صلح و امنیت فراگیر و همه جانبه ابراز داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
حقوق سربازان را افزایش دهید ۱۵ درصد افزایش میشه ۳۰ هزارتومن، یعنی فکر میکنید این ۳۰ تومن چه تاثیری داره یا حقوق های سربازهارا به ۲ ملیون افزایش دهید یا قانون سربازی را حذف کنید یا مدت سربازی را به ۵ ماه کاهش دهید نمیشه که مردم دو سال از عمرشان را طلف کنن بعدم بیان دومباله کار بگردن و پیدا نکنن کلا آیندشون به فنا میره، ، چرا آینده جوانان مردم واستون مهم نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
یه بمب هسته ای بسازید تا آمریکایی ها بسوزن، نمیشه که آشه نخورده و دهنه سوخته
آخرین اخبار