کد خبر: ۷۲۸۹۵۷۸
گروه : قزوین » قزوین
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر : ۷۲۸۹۵۷۸
گروه : قزوین » قزوین

استرس خود را در روز‌های کرونایی با تغذیه‌ای صحیح کنترل کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مواد غذایی از چند راه مختلف باعث کاهش استرس می‌شوند، به عنوان مثال در شرایط استرس میزان احتیاج بدن به ویتامین‌های A, B, C و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و روی افزایش می‌یابد که با مصرف برخی از مواد غذایی می‌توان به نیاز‌های بدن پاسخ داد برای مثال جو می‌تواند باعث افزایش سروتونین و در نتیجه کنترل افکار منفی شود.

مونا تاچه بند‌ها کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان البرز گفت: برخی مواد غذایی می‌توانند باعث مهار کورتیزول آدرنالین و مهار هورمون‌های استرس شوند به علاوه رژیم غذایی سالم می‌تواند با تاثیرش روی استرس باعث افزایش سیستم ایمنی و کاهش فشار خون شود.

او افزود:کربوهیدرات پیچیده مانند انواع سبوس باعث افزایش ترشح سروتونین از مغز می‌شود، اما بهترین انتخاب غلات کامل، نان و پاستا سبوس دار، غلات صبحانه مانند جو و جو دو سر است.

این کارشناس تغذیه همچنین توصیه کرد در این روز‌ها از مصرف نوشابه‌ها، کیک، آب نبات و سایر ترکیبات شیرین خودداری شود.

تاچه بند‌ها گفت: میوه‌هایی شامل مرکبات، بروکلی، اسفناج و سیر از جمله تقویت کننده‌های سیستم ایمنی هستند در مقابل غذا‌های فرآوری شده مانند فست فود‌ها و غذا‌های پر کالری سیستم ایمنی را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازند.

او توصیه کرد: مصرف مرکبات را فراموش نکنید، این مواد با دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین c، می‌توانند سطح هورمون‌های استرس را کاهش داده و باعث افزایش سیستم ایمنی شوند.

این کارشناس تغذیه گفت: کاهش سطح منیزیم می‌تواند باعث سردرد، خستگی و استرس شود. یک لیوان اسفناج می‌تواند باعث افزایش سطح منیزیوم شود.

او افزود: نوشیدن چای سیاه تازه دم می‌تواند با تاثیر بر هورمون کورتیزول در بهبودی شرایط استرس زا کمک کند.

تاچه بند‌ها گفت: پسته و سایر آجیل‌ها و دانه‌ها منابع خوبی از چربی‌های سالم هستند، مصرف روزانه یک مشت از پسته، گردو یا بادام ممکن است به پایین آوردن کلسترول، کاهش احتمال ابتلا به دیابت و کنترل استرس، کمک کند.

او با بیان اینکه آووکادو نیز یکی از بهترین میوه جات در کاهش هورمون‌های استرس است، گفت: بادام نیز سرشار از ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی و ویتامین‌های گروه B، برای کنترل دوره‌های استرس یا افسردگی، می‌باشد. مصرف روزانه یک چهارم لیوان می‌تواند مفید باشد.

تاچه بند‌ها افزود: جویدن سبزیجات خام مانند جویدن کرفس یا هویج به سبب صدای کرانچی بودن آن‌ها می‌تواند به کاهش استرس کمک کنند.

او اضافه کرد: کربوهیدرات‌ها در هنگام خواب می‌تواند باعث آزاد شدن سروتونین از مغز شود و به بهتر خوابیدن کمک می‌کند. از آنجا که وعده‌های غذایی سنگین قبل از خواب می‌تواند باعث ریفلاکس شود، یک میان وعده سبک می‌تواند مفید باشد.

این کارشناس تغذیه گفت: یکی دیگر از کاهش دهنده‌های استرس قبل از خواب، یک لیوان شیر گرم است، اما شیر حتما کم چرب باشد، ضمنا از مصرف ماست پروبیوتیک و دوغ کفیر غافل نشوید.

او افزود: یکی از بهترین راهکار‌های کنترل استرس، ورزش است روزانه در منزل بیست دقیقه راه بروید.

انتهای پیام/ک

سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سوالات کرونا-پایین خبر دسکتاپ
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر