باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روزی که جهان به کتاب کودک توجه می‌کند

روز جهانی کتاب کودک، ۲ آوریل برابر با ۱۴ فروردین به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده‌ است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جهانی کتاب کودک ۲ آوریل برابر با ۱۴ فروردین به افتخار زادروز هانس کریستین اندرسن، نویسنده داستان‌های کودکان نامگذاری شده است. دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان هر ساله مراسم باشکوهی را به مناسبت بزرگداشت مقام کتاب کودک و ادبیات کودک و نوجوان در کشور‌های جهان برگزار می‌کند.

یلا لپمن، پایه گذار کتابخانه بین المللی مونیخ و دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان، در سال ۱۹۶۷ میلادی. پیشنهاد داد روزی به نام روز جهانی کتاب کودک تعیین شود و بدین وسیله فعالیت‌های دفتر بین المللی کتاب برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان افزایش یابد. این پیشنهاد پذیرفته شد و روز دوم آوریل که مصادف با سالروز تولد هانس کریستیان اندرسن است به عنوان روز جهانی کتاب کودک انتخاب شد.

روز جهانی کتاب کودک فرصت مناسبی جهت آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است. متأسفانه ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری چندانی نمی‌کنیم. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه می‌باشد. در این مسیر، توجه به ماندگاری تربیت در کودکان و جاودانگی هر آنچه در کودکی در ذهن انسان نقش می‌بندد بسیار مهم است. همان گونه که در روایتی از امام علی (ع) آمده است: «العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر؛ آموختن تخیل کودکان در کودکی مانند نقش زدن بر سنگ است که ماندگار می‌ماند.»

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کودک به عنوان نیاز ضروری کودک، ارضای تخیل کودکانه در ادبیات کودکان، توسعه واقع گرایی در ادبیات کودک، پرداختن به ادبیات دینی و تربیتی، حل مشکل فرهنگی کتابخوانی و ارتقاء جایگاه کتاب کودک برخی پیشنهاداتی است که برای گسترش فرهنگ کتابخوانی کودکان میتوان از آن بهره برد.

به نظر می‌رسد پرداختن به موضوعات پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهمیت خاص خود را داشته باشد تا آنجا که همه به خوبی می‌دانند اساس رفتار‌های دوره بزرگسالی در کودکی پی‌ریزی می‌شود. با توجه به اینکه بزرگسالان نقش زیادی در تاثیرپذیری فرهنگ کتابخوانی ندارند، برای ترویج کتابخوانی بهترین راه، توجه به کودکان است، زیرا کودکان در دوران تربیت‌پذیری هستند. بجاست که برای نویسندگان کتاب کودکان ارزش زیادی قائل شویم و از پدیدآوردگان کتاب‌های با ارزش با معیار‌های ایرانی و اسلامی خودمان قدرشناسی کنیم و رسانه ملی در تحقق این امر می‌تواند نقش سنگ بنا را داشته باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار