کالری زیاد سیستم ایمنی را تضعیف می کند

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان گفت: در دوران درخانه ماندن بیشتر افراد به خوردن کیک ،شیرینی و غذاهای چرب روی آورده اند ،دریافت کالری بیشتر باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

سحر فلاحی کارشناس ارشد تغزیه و رژیم درمانی وکارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: با توجه به اینکه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا برای حفظ سلامتی، باید در خانه بمانیم، نقش مادر در خانواده برای حفظ سلامتی اعضای خانه بسیار قابل توجه است.

او افزود: مادر با تهیه غذای مناسب و فراهم آوردن شرایط لازم برای افراد خانواده، پررنگ‌ترین نقش برای حفظ سلامتی ویا رواج بیماری در خانه دارد.

فلاحی با اشاره به اینکه در این ایام شاهد روی آوردن بیشترمادر به تهیه انواع کیک وشیرینی و غذا‌ها هستیم، بیان داشت: نباید تصور شود که در خانه ماندن را باید با خوردنی‌ها سپری کرد.

کارشناس ارشد تغزیه و رژیم درمانی، عنوان کرد: اگرچه در این دوران بدلیل داشتن وقت آزادتر به تهیه بیشتر کیک وشیرینی و... روی آورده شده است، ولی این موضوع نباید باعث دریافت کالری بیشتر افراد خانواده و درنتیجه تضعیف سیستم ایمنی بدن شود.

او افزود: مصرف انواع شیرینی ها، نمکی جات وغذا‌های چرب، در تضعیف سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیر گذارند و اگر ایمنی بدن پایین باشد ابتلا به هر نوع بیماری در اولویت قرار می گیرد.

او افزود: اگر چه غذا خوردن یک لذت خوب و دلنشین است، اما باید در این دوران خانه ماندن، سعی شود از غذا‌های سالم استفاده شود چراکه سلامتی در گرو گروه‌های غذایی سالم است.

فلاحی با بیان اینکه غذای سالم باید ۲ ویژگی داشته باشد، ۱. متنوع باشد،۲. متعادل باشد، تصریح کرد: بدنی سالم است که روزانه ۵ گروه اصلی (نان وغلات، شیرولبنیات، میوه وسبزیجات و گروه گوشت ها) را بدون تفریط واستفاده بیش از حد، استفاده کند.

کارشناس ارشد تغزیه ورژیم درمانی توصیه کرد: خانواده‌ها دقت داشته باشند که تغذیه خیلی بیشتر از تحرک باعث ایجاد اضافه وزن وچاقی می‌شود.

او با بیان اینکه توجه به دریافت غذای مصرفی بسیار حائز اهمیت است، گفت: چنانچه دریافت غذایی سالم را رعایت کنیم در کنار آن تحرک وفعالیت بدنی نه تنها کمک دهنده برای حفظ سلامتی است بلکه باعث ایجاد نشاط وسرحالی می شود.

او عنوان کرد: در این روز‌ها که درخانه ماندن بزرگترین راه برای حفظ سلامتی است وباتوجه به شرایط موجود، که کودکان ونوجوانان در خانه هستند توجه به تحرک و دریافت غذایی آن‌ها در طول روز بسیار قابل توجه باید واقع شود.

او گفت: خانواده‌ها توجه داشته باشند که، بچه‌ها در هنگام تماشای تلویزیون ویا در هنگام استفاده از فضای مجازی، از تنقلات، آجیل ها، سرو غذا و... استفاده نکنند.

فلاحی تصریح کرد: برای جبران کم تحرکی افراد خانواده، طناب زدن، نرمش، قدم زدن، ورزش‌های ایروبیک، ورزش‌هایی که با کش انجام می‌شود، با توجه به این که در این روز‌ها فعالیت‌های بیرون از منزل نمی‌توان داشت، بسیار سودمند هستند.

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمان، افزود: اکنون که در خانه هستید آرامش خود را حفظ کنید، استرس وتشویش خود را مدیریت کنید چراکه ترس از ابتلا به این بیماری خودش کمک دهنده به پایین آوردن ایمنی بدن است.

او تاکید کرد: توجه به شایعات فضا‌های مجازی نداشته باشد، به عنوان مثال، استفاده از سیر وغذا‌ها با طبع گرم و استفاده از روغن بنفشه و... این‌ها پایه واساس علمی ندارند وسعی نکنید با روی آوردن به تهیه واستفاده از این خوراکی‌ها هم باعث کم یاب وافزایش قیمت یک سری مواد غذایی خاص ودر نتیجه ایجاد مشکل شوید.

او با تاکید به، معقول وبه اندازه استفاده کردن از مواد غذایی، افزود: روی آوردن به یک سری مواد غذایی خاص، نه تنها مثمر سمر نخواهد بود بلکه باعث مشکلاتی دیگر نظیر تغییر طبع بدن و... می‌شود.

فلاحی بیان داشت: توجه داشته باشید که میوه را حتما بافیبر وبافت میوه استفاده کنید وفقط اکتفا به آب گرفتن میوه‌ها نداشته باشید چراکه باعث می‌شود بیشتر مواد مغزی آن، کمتر دریافت شود.

او توصیه کرد: برای پشت سر گذاشتن این بحران پیش آمده، اکنون که باید در خانه بمانیم از خوردن به عنوان سرگرمی استفاده نشود، فعالیت‌های خانگی زیادتر باشد، وخانواد‌ها اگر امکانش را دارند با بازی‌های دست جمعی مانند والیبال، باعث نشاط در خانه شوند وبا سعی در رفع کم تحرکی، اضافه وزن وچاقی را از اعضای خانواده دور کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۴:۱۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
بنظر بنده هیچ دارو و هیچ نسخه ای نمیتونه به سلامت ما کمک کنه مگر یک چیز و اونم خنده هست.به حرف من نخندید ولی نه بخندید چراکه خنده تمام مکانیسم های بدن رو به صورت نرمال در میاره و برعکسش غصه و استرس با ترشح کورتیزول و دیگر فاکتور ها بدن رو به سمت فروپاشی میبره .خنده باید از لحاظ علمی بررسی بشه تا اونموقع به فوایدش پی ببرین
آخرین اخبار