شربت کاشکیلو نوشیدنی بهاری شهداد

شربت کاشکیلو محصول بهاری شهداد که این روز‌ها طرفداران زیادی دارد اسانسی که از قسمت دور ریختنی درخت خرما به دست می آید و طی فرآیندی به شربتی گوارا تبدیل می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فصل بهار است و عطروبوی شکوفه‌های پیچیده درشهر هرانسانی را مدهوش زیبایی طبیعت می‌کند.

اینجا شهداد منطقه‌ای کویری وگرمسیر که دارای محصولات فراوانی ازجمله مرکبات، خرما، گلرنگ، سدر، حنا وهم چنین شربت خاص این منطقه به نام کاشکیلو را نباید از یاد برد.

کاشکیلو محصولی است خوش عطر وبو که از غلاف گل نخل ماده خرما و به ویژه از نمونه خرما پرکو و کروت بدست می‌آید.

شربت کاشکیلو نوشیدنی بهاری شهداد

در شهر‌های دیگر کاشکیلو به نام طارونه نیز معروف است.

برای تهیه اسانس کاشکیلو غلاف‌های گل نخل  را چیده و در دیگ جوشانده، بخار آن را به مایع تبدیل کرده وبه عنوان یک نوشیدنی مصرف می‌کنند، بیشتر شهدادی‌ها بااین نوشیدنی خاص از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

شربت کاشکیلو نوشیدنی بهاری شهداد

محسن دهقانی رئیس جهادکشاورزی شهداد درخصوص اسانس کاشکیلو گفت: فرایند اسانس گیری کاشکیلو در اواسط اسفند ماه آغاز و تا اواخر فرودین ماه ادامه دارد.

او افزود: ازهر یک کیلو کاشکیلو یک لیتر اسانس کاشکیلو به دست می‌آید.

شربت کاشکیلو نوشیدنی بهاری شهداد

دهقانی بااشاره به قدمت تاریخی این محصول بیان کرد: اسانس کاشکیلو به اسانس سلاطین نیز شهرت دارد، زیرا که در گذشته سلاطین بانوشیدن شربت کاشکیلو تصمیمات حکومتی خود را می‌گرفتند.

رئیس جهاد کشاورزی شهداد تصریح کرد: باتوجه به معرفی این محصول بازار داخلی پر طرفداری دارد وجای دارد روی صادرات آن تلاش بیشتری صورت گیرد.

مریم رامشک پی اچ دی داروسازی سنتی وعضوهیئت علمی دانشکده طب سنتی از خواص این محصول گفت: این شربت مسکن ومقوی اعصاب، آرامش بخش، برطرف کننده افسردگی، خواب آور، مفید برای بیماری روماتیسم ودرد مفاصل، مقوی قلب، مقوی معده، برطرف کننده اسهال رطوبتی و زخم امعاء.

اوبااشاره به طریقه‌ی مصرف این محصول افزود: اسانس کاشکیلو را روزی سه مرتبه به میزان یک قاشق غذا خوری دریک سوم فنجان آب بعد از هروعده غذا استفاده کنید.

شربت کاشکیلو نوشیدنی بهاری شهداد

رامشک بیان کرد: درصورت استفاده از داروی شیمیایی به مدت ۲ ساعت قبل از دارو میل کنید.

او بااشاره به اینکه اگر اسانس کاشکیلو بدون هیچ افزودنی استفاده شود موثرتر است تصریح کرد: درغیر این صورت باعسل یاشکر مخلوط کرده و به صورت شربت خوشمزه ومقوی استفاده کنید.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی ازموارد منع مصرف واحتیاطات گفت:
۱ منع مصرف در زمان بارداری وشیردهی
۲ افرادی که فشارخون دارند بامشورت پزشک استفاده نمایند.
۳ افرادی که تپش قلب دارند نباید از اسانس کاشکیلو استفاده نمایند.

اسانس کاشکیلو نوشیدنی خوش عطروبوی  منطقه شهداد که دراین فصل بیشتر مورد استقبال قرارمی گیرد اما برای افرادی که بیمار هستند بدون مشورت باپزشک توصیه نمی‌شود.

گزارش از زهرا پورحسینی

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار