چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات انرژی‌های نو

رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در حوزه انرژی‌های نو در سال جهش تولید در دستور کار است.

در گفتگو با آنا مطرح شد؛
تشریح مأموریت مرکز تحقیقات انرژی‌های نو در ۴ فاز/ پروژه‌های حوزه انرژی‌ با چاشنی جهش تولید اجرا می‌شود
سه شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۰۷
استان‌ها/ بوشهر
تشریح مأموریت مرکز تحقیقات انرژی‌های نو در 4 فاز/ پروژه‌های حوزه انرژی‌ با چاشنی جهش تولید اجرا می‌شود
گروه استان‌های خبرگزاری آنا، زمان زیادی از راه‌اندازی مرکز تحقیقات انرژی‌های نو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر نگذشته است، با توجه به اینکه این روزها در جامعه از انرژی‌های نو می‌شنویم و کشورهای توسعه‌یافته در این مسیر گام گذاشته‌اند، خبرنگار خبرگزاری آنا برای اطلاع از اهداف، مأموریت‌ها و فعالیت مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با مهدی نکیسا رئیس این مرکز به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌‌خوانیم.

 مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟

نکیسا: این مرکز تحقیقات از اول اسفند ۹۸ با هدف پژوهش‌محوری و تولید دانش در بخش علوم انرژی با تأکید بر انرژی‌های نو و تجدیدپذیر فعالیت خود را آغاز کرد. اکنون در مرکز تحقیقات انرژی‌های نو، سه طرح در حوزه انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر در حال پیگیری و انجام است و مهم‌ترین دستاورد این مرکز نوپا هم‌گرایی دانش محققان و استفاده از ظرفیت‌های موجود دانشگاه و استان در راستای اهداف مرکز است.

در سال جدید که در بیانات مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده است، این مرکز در نظر دارد با ورود به طرح‌ها و پروژه‌های مختلف مورد نیاز سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر علاوه بر درآمدزایی، جذب دانشجو و اشتغال آنان، گام‌های مؤثری در تولید علم و دانش در حوزه انرژی‌های نو بردارد.

چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات انرژی‌های نو را تشریح کنید؟

نکیسا: همانطور که می‌دانیم بخش اعظمی از انرژی تولیدشده در کشور از منابع فسیلی مانند نفت، گاز و زغال سنگ است که در آینده‌ای نه چندان دور پایان می‌یابند و با توجه به جایگاه محیط زیست و حفظ آن، منابع فسیلی دارای آلودگی بسزایی در محیط زیست است.

با توجه به‌وجود ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها، مزیت‌ها و موقعیت ممتاز استان بوشهر در زمینه استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی‌های خورشیدی، بادی و امواج دریا و شناسایی نیاز جامعه و صنعت به انرژی‌های پاک، تجدیدپذیر و در دسترس و ارزان‌قیمت بودن، هریک از توانمندی‌های موجود به‌نحوی می‌توانند پاسخگوی نیاز ادارات، جامعه و صنایع استان بوشهر باشند، به‌همین دلیل ضرورت راه‌اندازی مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی در استان مورد توجه قرار گرفت.

با وجود دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مرتبط با اهداف مرکز تحقیقات انرژی‌های نو در مراکز و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، ایجاد مرکز تحقیقات انرژی‌های نو در واحد دانشگاهی مرکز استان ضروری بود که با اقدامات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد بوشهر مجوز مرکز دریافت شد و این مرکز با رویکرد پژوهش‌محوری و تولید علم و پاسخ به نیاز جامعه، حفظ محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه‌ای از اول اسفند ۱۳۹۸ رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

 چه مأموریتی برای مرکز تحقیقات انرژی‌های نو تعریف شده است؟

نکیسا: مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی در استان بوشهر با تکیه بر ظرفیت‌ها و زیرساخت‌‌هایی که در قریب به چهار دهه در حوزه‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری مانند تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های متنوع، توانمند‌سازی نیروهای انسانی و امضای بیش از ۳۰ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی استان در راستای اجرای برنامه‌های تعریف شده دوساله خود که مشروح آن در زیر آمده فعال است:

فاز اول(۶ماه):

مطالعات اولیه و میدانی ظرفیت‌های استانی و شناخت نهادها و صنایع هدف مرکز تحقیقات انرژی‌های نو که شامل موارد زیر است:

مقدمات راه‌اندازی و تجهیز مرکز تحقیقات، طراحی و راه‌‌اندازی سایت مرکز تشکیل تیم‌هایی از استادان علاقه‌مند از مراکز و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان، تعیین و تصویب چارت سازمانی، تعیین شورای مرکزی و تعیین و تصویب اهداف، وظایف و مأموریت‌‌های مرکز تحقیقات انرژی‌های نو، انجام مطالعات میدانی در نهادها، ادارات، سازمان‌ها و صنایع استان، مشخص کردن ظرفیت‌های استان و توانایی مرکز تحقیقات در ارائه خدمات به نهادهای هدف، تعیین و تصویب ظرفیت‌های آموزشی و تحقیقاتی و اجرایی مرکز تحقیقات متناسب با نیازهای ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان.

فاز دوم (۶ماه):

تعامل‌ در قالب برگزاری جلسات‌ و امضای تفاهم‌نامه با ادارات، نهادها، سازمان‌‌ها و صنایع هدف مرکز تحقیقات انرژی‌های نو که شامل موارد زیر است:

انجام مکاتبات، برگزاری جلسات با روسا و مدیران کل و معاونین آموزشی و پژوهشی ادارات درباره طرح‌ها و برنامههای مرتبط با اهداف مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه، ارایه ظرفیت‌های خدماتی، طراحی، مشاوره فنی در ایجاد و توسعه به‌کارگیری ظرفیت‌های مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه، تنظیم و انعقاد تفاهم‌نامه با ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان متناسب با ظرفیت مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه.

فاز سوم(۶ماه):

عملیاتی کردن قرارداد‌ها بر اساس زیر‌ساخت‌های موجود در تفاهمنامه‌های منعقد شده که شامل موارد زیر است: رایزنی و تشکیل جلسات مکرر با نهادهای طرف تفاهم‌نامه در عملیاتی کردن آنها، برگزاری جلسات هدفمند در راستای بررسی نیازهای هر مجموعه طرف تفاهم‌نامه که منجر به عقد قرارداد شود، معرفی مجله‌های معتبر برای چاپ نتایج پژوهش اعضای فعال، پیگیری برای تداوم فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و اجرایی مرتبط با مرکز تحقیقات.

فاز چهارم(۶ماه):

پیگیری امور اجرایی، اداری و مالی طرح‌ها و پروژ‌‌ه‌های منعقد شده بر اساس قرارداد که شامل موارد زیر است:

عملیاتی‌کردن طرح‌ها و پروژه‌هایی که قرارداد آنها بر‌اساس ظرفیت تیم‌های پژوهشی موجود در مرکز تحقیقات منعقد شده است.

بررسی و نظارت دقیق بر زمانبندی و اتمام هر مرحله از پروژه به‌منظور حسن انجام کار و دریافت به‌موقع اقساط مربوط به هر فاز از پروژه تا اتمام آن، قدردانی از پژوهشگران برتر فعال مرکز، شناسایی صاحبنظران، دانش‌آموختگان و فعالان بخش انرژی استان، کشور و در صورت فراهم‌شدن شرایط خارج از کشور و دعوت به‌همکاری آنها با مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه.

 تاکنون چه فعالیت‌هایی در مرکز تحقیقات انرژی‌های نو صورت گرفته است؟

نکیسا: با توجه به زیرساخت ایجادشده در انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل کمیته امداد امام‌خمینی‌(ره) و پیگیری‌های انجام‌شده از سوی این مرکز تحقیقاتی، در حال پیگیری برای ساماندهی منازل خانوارهای زیر پوشش کمیته امداد با استفاده از سلول‌های خورشیدی هستیم، این مرکز طرح‌های مناسب درآمدزایی در راستای استفاده از انرژی باد برای تولید انرژی الکتریسیته دارد.

علاوه بر درج نام مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در نمایه Google scholar، بر اساس اهداف آموزشی و پژوهشی مرکز تحقیقات انرژی‌های نو و با همکاری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در حال برگزاری نخستین مسابقه غیرحضوری بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی  و با محورهای؛ صرفه‌جویی انرژی با استفاده از منابع خورشیدی و باد، انرژی‌های تجدید‌پذیر مانند سوخت بیودیزل و بیواتانول، خانه‌های هوشمند با محوریت انرژی و محیط زیست، شهر هوشمند با محوریت انرژی و محیط زیست، بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌‌های اداری، بهینه‌سازی مصرف انرژی در مراکز صنعتی و بهینه‌سازی مصرف آب در مصارف خانگی و کشاورزی در سطح ملی است.

 تعامل نهادها و مراکز مربوط به فعالیت مرکز تحقیقات انرژی‌های نو با دانشگاه چگونه بوده و آیا مرکز تحقیقاتی تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌ همکاری منعقد کرده است؟

نکیسا: دانشگاه آزاد اسلامی در استان بوشهر با انعقاد بیش از ۳۰ تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی، تحقیقاتی و فناوری با نهادها، ادارات، صنایع و دستگاه‌های اجرایی دارای تعامل سازنده، مفید و مؤثری است.

این مرکز تحقیقات براساس زیرساخت‌های ایجادشده و ظرفیت‌های استانی به‌طور جدی پیگیر عملیاتی کردن تفاهم‌نامه‌هاست. برخی از تفاهم‌نامه‌های منعقد شده موجود را می‌توان تفاهم‌نامه با اداره کل بنادر و دریانوردی، مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری استان بوشهر، شرکت شهرک‌های صنعتی استان، سازمان حفاظت محیط زیست و مؤسسه دریایی شهید محلاتی نام برد و امید است طبق برنامه‌ریزی انجام شده این مرکز بتواند تفاهم‌نامه‌های بیشتری در راستای اهداف خود داشته باشد.

 دستاورد ایجاد مرکز تحقیقات انرژی های نو از ابتدا تاکنون چه بوده است؟

نکیسا: با‌ توجه به‌ نوپابودن مرکز (آغاز کار یک ماهه مرکز از اول اسفند ۱۳۹۸) و مشکلات ناشی از شرایط بحران ورود ویروس کرونا به ‌کشور که به تعطیلی دانشگاه‌ها و فعالیت بسیار محدود سازمان‌ها و نهادها منجر شده است، این مرکز در حال مکاتبه و رایزنی با اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) برای فعال‌سازی طرح ساماندهی منازل خانوارهای زیر پوشش به‌وسیله سلول‌های خورشیدی و اداره کل فنی‌حرفه‌ای و مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری استان بوشهر در برگزاری دوره‌های آموزشی فنی تخصصی غیر‌حضوری است.

آنا: جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی استادان در مرکز تحقیقات انرژی‌های نو چگونه است؟

نکیسا: یکی از مزیت‌های استان بوشهر دایربودن دوره‌‌های کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکتری در رشته‌های مرتبط با اهداف و مأموریت‌های مرکز تحقیقات انرژی‌های نو است. براساس برنامه تعیین شده از سوی مرکز تحقیقات مقرر شد طرحی به حوزه معاونت علمی ارائه شود که همه پایان‌نامه‌ها و مقالات مرتبط با اهداف مرکز به نام مرکز تحقیقات انرژی‌های نو دانشگاه آزاد اسلامی به‌ثبت خواهد رسید.

آنا: فعالیت مرکز تحقیقات انرژی‌های نو را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌تواند به‌نحوی فعالیت کند که مانع لغو مجوز شود؟

نکیسا: با توجه به‌نوپا بودن این مرکز و برنامه‌ریزی انجام شده در جذب طرح‌ها و پروژه‌های مورد هدف، استفاده از ظرفیت استادان و کارکنان در واحد‌ها و مراکز دانشگاهی مورد انتظار است. با‌توجه به‌زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های طبیعی موجود در استان، امید است مرکز تحقیقات انرژی‌های نو بتواند به جایگاه قابل توجهی دست یابد.

منبع: آنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار