آغاز توزیع تخم نوغان وارداتی در دومین استان تولید کننده پیله کرم ابریشم

توزیع تخم نوغان وارداتی در خراسان رضوی به عنوان دومین استان تولید کننده پیله کرم ابریشم آغاز شد.

فرید سرجمعی، مدیر مرکز توسعه نوغانداری استان‌های خراسان در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: نوغان‌های وارداتی به ازای هرجعبه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در مراکز تائید شده آغاز شد. این قیمت فروش به نوغانداران در بیست سال گذشته ثابت بوده است.

او ادامه داد: توزیع تخم نوغان داخلی از پنجم فروردین ماه آغاز شده است و قیمت فروش آن نیز مشابه نوغان‌های وارداتی است.

مدیر مرکز توسعه نوغانداری استان‌های خراسان گفت: امسال برای توزیع بیش از ۱۷ هزار جعبه تخم نوغان در استان‌های خراسان برنامه ریزی شده است در حالیکه پارسال ۱۴ هزار و ۲۰۰ جعبه بین نوغانداران این استان‌ها توزیع شد.

سرجمعی ادامه داد: شرکت تعاونی ابریشم کشان بایگ عامل توزیع نوغان دراستان‌های خراسان است و این مرکز با همراهی این شرکت برای امسال، توزیع ۱۲ هزارجعبه نوغان را در خراسان رضوی برنامه ریزی کرده است.

او گفت: همچنین ۵ هزارجعبه تخم نوغان درخراسان شمالی و ۱۶۰ جعبه در خراسان جنوبی توزیع خواهد شد.

مدیر مرکز توسعه نوغانداری استان‌های خراسان گفت: قیمت خرید تضمینی پیله‌ تر امسال توسط شورای اقتصاد به ازاء هرکیلوگرم ۳۳ هزارتومان تعیین شده که بدون شک با توجه به شرایط بازار امسال نیز بخش خصوصی با قیمت‌های بالاتر، پیله نوغانداران را خواهد خرید.

سرجمعی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، همه تخم نوغان‌های وارداتی قرنطینه شده و آزمایش‌های مورد نیاز بر روی آن‌ها انجام شده ونوغانداران نگرانی از این بابت نداشته باشند.

او گفت: با هدف جلوگیری از تجمع‌ها در اماکن عرضه تخم نوغان نیز تلاش می‌کنیم بیشتر فعالیت‌ها به صورت تلفنی و از سوی نمایندگان درشهرستان‌ها انجام شود تا از رفت وآمد نوغانداران و تجمع جلوگیری شود.

خراسان رضوی با حدود ۴هزار و ۲۰۰ خانوار نوغاندار بعد از استان گیلان دومین تولیدکننده پیله کرم ابریشم درکشور محسوب می‌شود. همچنین شهر بایگ از توابع شهرستان تربت حیدریه، به عنوان شهر ملی ابریشم کشی انتخاب شده است و به دلیل شهرت زیاد ابریشم کشی بایگ هر ساله گردشگران زیادی از کارگاه‌های این حرفه بازدید می‌کنند.


انتهای پیام//د. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.