مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه خبر داد؛

مطالبات زعفرانکاران تا پایان اردیبهشت پرداخت می‌شود

مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه گفت: زعفرانکارانی که تا ۱۵ کیلوگرم زعفران تحویل سازمان تعاون روستایی دادند تا ۱۰ روز آینده و مابقی کشاورزان نیز تا پایان اردیبهشت ماه مطالباتشان پرداخت می‌شود.

نسرین شیبانی مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با بیان اینکه تاکنون بخش عمده‌ای از مطالبات زعفرانکاران پرداخت شده، گفت: با ابلاغ وزیر وقت جهاد کشاورزی در ۸ آبان پارسال مبنی بر خرید حمایتی زعفران از کشاورزان، شهرستان تربت حیدریه بعنوان مرکز خرید حمایتی انتخاب و در ادامه ۱۸ مرکز خرید در سطح استان‌های خراسان دایر شد.

او حجم خرید حمایتی زعفران از کشاورزان در سطح استان را ۶۸ تن و ۸۲۵ کیلو گرم و به مبلغ ۶۴۲ میلیارد و ۵۰۹ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۱ تن و ۶۰۹ کیلو گرم زعفران به مبلغ ۱۱۲ میلیارد تومان به کشاورزان تربت حیدریه تعلق دارد که ۳۷ درصد حجم تولید شهرستان را شامل می‌شود.

شیبانی ادامه داد: از این میزان خرید در تربت حیدریه ۵ تن و ۴۶۷ کیلوگرم زعفران نگین و یک تن و ۳۰۰ کیلو گرم شبه نگین از کشاورزان خریداری شده که به لحاظ کیفیت، دقت و سرعت در سطح استان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه به مطالبات پرداختی کشاورزان اشاره کرد و گفت: پرداختی‌ها برای ۲ تن و ۳۵۱ کیلو گرم در تاریخ اول آذر ماه ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به میزان ۵۰ درصد این حجم برای کشاورزان واریز شده است.

او تصریح کرد: در تاریخ ۲۰ دیماه برای ۴ تن و ۱۶۲ کیلو گرم مبلغ ۴۰ میلیارد و ۹۹۷ میلیون تومان به حساب کشاورزان واریز شده و مابقی مطالبات زعفرانکاران به میزان ۵ تن و ۱۲۲ کیلو گرم به مبلغ ۴۷ میلیارد تومان طبق مصوبه کارگروه سازمان، حدود ۲۵ درصد آن در دهه آخر بهمن ماه پارسال به حساب زعفرانکاران واریز شد.

شیبانی ادامه داد: همچنین در اسفندماه دو مرحله واریزی به حساب کشاورزان انجام شده که بخشی از آنان تا ۵۰ درصد و بخشی نیز تا ۴۲ درصد مطالباتشان پرداخت شد.

مدیر تعاون روستایی تربت حیدریه گفت: روز گذشته ۱۹ فرودین ماه بخشی از مطالبات زعفرانکاران نیز پرداخت شده که بر اساس این پرداختی‌ها آن دسته از کشاورزانی که تا ۵ کیلوگرم زعفران به سازمان تحویل دادند بصورت کامل مطالباتشان پرداخت شده و کشاورزانی که ۱۵ کیلوگرم زعفران تحویل دادند طی ۱۰ روز آینده مطالباتشان پرداخت و آن دسته از زعفرانکارانی که بالای ۱۵ کیلو گرم زعفران تحویل دادند تا پایان اردیبهشت ماه مطالباتشان تسویه می‌شود.

از مجموع ۷۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، حدود ۲۲ هزار هکتار یعنی معادل ۳۰ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه و زاوه است.

در خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه و بیش از ۲۰ هزار خانوار در زاوه به این کار اشتغال دارند.
 
انتهای پیام// ا.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.