رئیس بانک مرکزی در گفت و گوی ویژه خبری:

بازپرداخت وام یک میلیونی، ۳۰ ماهه شد

همتی گفت: زمان بازپرداخت وام یک میلیون تومانی با موافقت رئیس جمهور از ۲۴ به ۳۰ ماه افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری تصریح کرد: در ستاد ملی مبارزه با کرونا و ستاد اقتصادی دولت برای کمک به آسیب دید‌ه های کرونا پیشنهاد پرداخت وام را ارائه کردیم. با توجه به وضع سخت بانک‌ها دستور آزادسازی ۲۵ هزار میلیارد تومان از ذخایر قانونی آن‌ها را دادیم.

وی افزود: با توجه به اعتراض برخی علماء بزرگ بر اینکه سود ۱۲ درصدی وام حمایتی حرام است توضیحاتی را ارائه دادیم و آنها را قانع کردیم چرا که تصمیمات بانک مرکزی با شورای فقهی انجام می‌شود.

همتی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر کاهش سود و پرداخت آن توسط دولت اظهار کرد: دولت متقبل ۲ هزار میلیارد تومان از سود این وام برای ۲۳ میلیون خانوار شده است. همچنین بازپرداخت این وام را از ۲۴ ماه به ۳۰ ماه افزایش دادیم.

وی بیان کرد: این وام ثبت نام نمی‌خواهد و با پیامک درخواست‌ها را جمع آوری می‌کنند. دولت با توجه به تحریم‌ها منابع کافی و بودجه‌ای ندارد وگرنه بلاعوض کمک می‌کرد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ۷۵ هزار میلیارد تومان رقم ۵۰ هزار میلیارد تومان به کسب و‌کار‌هایی که کارگر خود را اخراج نکرده باشد اختصاص می یابد. به ازای هر کارگر در تولیدی یک تا ۲ میلیون با سود ۱۲ درصد ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید: وام دولت به یارانه بگیران قرض الحسنه شد 


همتی گفت: برخی می گویند که این نرخ سود، مشکل شرعی دارد اما قرار بود مرابحه عام خرید کالا باشد و از نظر شرعی نیز مشکلی نداشت و برخی، طور دیگر خدمت علما گفته بودند.

وی افزود: ستاد اقتصادی کرونا به بانک مرکزی پیشنهادی داد مبنی بر اینکه اگر دولت بتواند با توجه به مشکلات بودجه ای و فشار تحریم، مابه‌التفاوت قرض الحسنه را تقبل کند وام بدون سود باشد و رییس جمهور هم قبول کرد.

وی افزود: ما ‌نقدینگی را مدیریت می کنیم؛ نرخ سود بین بانکی، ۱۶.۵ درصد شده و تقاضا برای پول کاهش نیافته است. چون عملیات بازار باز آغاز شده، نرخ تورم و نقدینگی با برنامه های متفاوت کنترل می شود.

همتی تاکید کرد: تامین ‌مالی در بازار سرمایه، باید به ۵۰ درصد برسد و عمق بازار سرمایه باید بیشتر شود.

وی گفت: آمارها نشان‌می دهد که رشد اقتصادی بهتر شده و پیش بینی می‌کردیم اگر کرونا رخ‌ نمی داد، رشد بدون‌ نفت افزایش می یافت اما به هر حال، رشد منفی در بدترین حالت ۱.۵ درصد بیشتر نمی شود.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: قطعا بانک مرکزی با ابزارهای خاص خود نرخ تورم را در محدوده ۲۰ تا ۲۲ درصد کنترل خواهد کرد آن هم در شرایطی که کرونا اقتصاد را قفل کرده است.

وی افزود: پیش بینی که صندوق بین المللی پول راجع به اقتصاد ایران انجام داد کاملا بی ربط بوده است و تا حدودی قبول نداریم.

این مقام مسئول در خصوص تعدد یادداشت های اینستاگرامی خود گفت: سعی می کنم با دلیل و تفکر مطالب را برای مردم یادداشت کنم بعضا رسانه ها به صورت یکباره سوالی را می پرسند که آمادگی پاسخگویی نیست.

این عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: مهم ترین بحث این روزها درخواست قرض از صندوق بین المللی پول است. ما در آن صندوق ۲ میلیارد دلار سهم داریم و حالا بعد از ۶۰ سال با دلیل واضح خرید کالا قصد دریافت حقمان را داریم.

وی افزود: منتظر هستیم تا بعد از اجلاس بهاره صندوق بین المللی پول تصمیم نهایی برای پرداخت ۵ میلیارد دلار بررسی شود. اگر این امر محقق نشود قطعا ماهیت اصلی این صندوق که به بهانه کمک های بشردوستانه است از بین می رود.

همتی در پایان با اشاره به عملیاتی شدن سامانه ویژه سود مرکب، اظهار کرد: بازار ارز را با تمام فراز و نشیب ها تحت کنترل داریم و نرخ را به سمت پایداری هدایت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار