پیگیری برنامه‌های تحولی قوه قضائیه

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ستاد پیگیری برنامه‌های تحولی قوه قضائیه در استان تشکیل می‌شود تا به صورت مستمر روند اجرای این برنامه‌ها را رصد و اعلام کند.

پیگیری برنامه‌های تحولی قوه قضائیهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان در ارتباط ویدئو کنفرانس با دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های سراسر استان، گفت: براساس نظر ریاست قوه قضائیه، دستگاه قضایی باید دستگاهی هوشمند باشد و متناسب با هر شرایطی کار خود را با وجود موانع و محدودیت‌ها پیش برده و با خلاقیت در راستای پیشبرد اهداف خود گام بردارد.

او افزود: در شرایط کنونی، ویروس کرونا ممکن است محدودیت ایجاد کند، اما نباید مانع اجرای برنامه‌های تحولی در قوه‌قضائیه شود و باید سازوکار‌های متعارف در این زمینه را تعریف کرده و کار را پیش برد.

موحد بیان داشت: اگرچه کرونا یک تهدید است، اما فرصت‌هایی را در درون خود دارد و یکی از فرصت‌های موجود در این زمینه فرصت تغییر نظام دادرسی از نظامی حضوری و سنتی به نظامی غیرحضوری و مدرن با استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های نوین است تا حضور افراد در مراجع قضایی را به حداقل رسانیم.

او اظهار داشت: حفظ کرامت قضات، کارکنان دستگاه قضائی و سازمان‌های وابسته، اصحاب دعوا، وکلا، وکارشناسان و سایر افرادی که به این دستگاه مراجعه دارند یکی دیگر از اولویت‌های قوه‌قضائیه به شمار می‌رود و مدیران باید این کار را در دستور کار قراردهند و لحظه‌ای از آن غفلت نداشته باشند.

موحد گفت: در راستای تعیین تکلیف پرونده‌های معوقه در کشور قدم‌های خوبی برداشته شده و ۵۰ تا ۷۰ درصد این پرونده‌ها در سطح کشور تعیین تکلیف شده اند و در این راستا در استان کرمان ۶۲ درصد پرونده‌های معوقه مشمول دستورالعمل قوه قضائیه مختومه و منجر به صدور رای شده است.

او افزود: ایده کاهش قطر پرونده‌ها و حذف اوراق قضائی زائد و فهرست نویسی در پرونده‌ها طی سال جاری در استان کرمان به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان در ادامه سخنان خود بر ورود جدی دادستان ها، روسای حوزه‌های قضائی و قضات استان برای تعیین تکلیف پرونده‌های کثیرالشاکی، تصریح کرد: این موضوع در اولویت برنامه‌های ریاست قوه‌قضائیه به شمار می‌رود و باید به صورت جدی و ویژه پیگیری شود.

موحد گفت: باید به نحوی برنامه ریزی شود که پرونده‌های کثیرالشاکی کنونی در سه ماه ابتدای سال جدید تعیین تکلیف شده و به نتیجه قطعی برسند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه این استان در نرخ رسیدگی به پرونده‌های دادگاه‌های تجدید نظر عملکرد بسیار خوبی در کشور داشته است، گفت: شاخص نرخ رسیدگی به پرونده‌های دادگاه انقلاب نیز در این استان وضعیت نسبتا خوبی دارد.

موحد اظهارداشت: استان کرمان جزء پنج استان اول کشور از حیث موجودی پرونده‌های خانواده است و در رابطه باید تدبیر جدی برای کاهش ورودی پرونده‌ها و نیز تعیین تکلیف پرونده‌های موجود صورت گیرد.

او بیان داشت: نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه‌های عمومی حقوقی استان نیز ۱۰۷ درصد بوده، اما در این زمینه نیز نیاز به همت جهادی برای تعیین تکلیف پرونده‌ها داریم.

موحد تصریح کرد: در بازه زمانی یکساله منتهی به بهمن پارسال ۴۵۸ هزار و ۸۰۱ پرونده وارد مجموعه قضائی استان و ۴۶۵ هزار و ۶۲۸ فقره پرونده مختومه شده است و نرخ رسیدگی در این بازه زمانی ۱۰۱.۴۸ بوده و عملکرد دادگستری استان کرمان در این زمینه در سطح کشوری نسبتا مطلوب ارزیابی شده است.

او در ادامه گفت : استان کرمان وضعیت نسبتا خوبی در متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها دارد که باید با تلاش بیشتر و همت جهادی قضات و دادستان‌ها، در این زمینه نیز شاهد ارتقای عملکرد استان باشیم.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار