واگذاری ۷۵ بنای تاریخی در اصفهان به بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: ۷۵ بنا و خانه تاریخی این استان در پنج سال گذشته با هدف نجات‌بخشی این مجموعه‌ها و رونق‌ بخشی گردشگری به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: این ۷۵خانه‌ از شهر‌های مختلف استان هستند که بیشترشان در شهر‌های اصفهان و کاشان مستقر هستند.

او با بیان اینکه بیشتر این خانه‌ها به‌صورت اجاره‌های بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شد، توضیح داد: بنا‌هایی که زیر پوشش میراث فرهنگی بودند به‌صورت اجاره‌های بلندمدت به بخش خصوصی واگذار شد تا این بخش فرصت کافی برای مرمت، اصلاح و بهره‌برداری از آن داشته باشد.

اله‌یاری با اشاره به اینکه بخشی از این بنا‌ها از سوی مالکان حقیقی و بخش خصوصی برای واگذاری معرفی شد، تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی اصفهان اقدام به ارزش‌گذاری، قیمت‌گذاری و مشاوره برای واگذاری این بنا‌ها به سرمایه‌گذاران کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه این خانه‌ها برای اقامتگاه سنتی در شهر‌های بزرگ یا واحد‌های بومگردی در شهر‌های کوچک و روستا‌ها و در مواردی هم سفره‌خانه سنتی استفاده می‌شود، افزود: مُشوق‌هایی مانند تسهیلات کم‌بهره در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

او با بیان اینکه از این تعداد خانه تاریخی، ۲۰ بنا در سال گذشته به فعالان گردشگری استان واگذار شد، گفت: واگذاری این بنا‌ها در پنج سال گذشته با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و صندوق احیای آثار تاریخی و با هدف ادامه حیات آن‌ها با ارائه کاربری‌های جدید و مناسب از جمله گردشگری و کسب درآمد اقتصادی مالکان و افزایش زیرساخت‌های اقامتی استان انجام شده است.

استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آن‌ها در شهر اصفهان قرار دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.