میناکاری، هنری ثبت شده به نام نصف جهان/نام هنرمندان بر خیابان های شهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برای 9 رشته صنایع دستی در اصفهان، نشان جغرافیایی کسب کرده ایم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر اینکه میناکاری در دنیا به اسم اصفهان است و نشان جغرافیایی بین‌المللی برای آن کسب کرده‌ایم گفت: در اصفهان در 199 رشته صنایع دستی دارای ظرفیت هستیم، باید اقدامات اساسی صورت گیرد تا این هنرها با اصفهان پیوند بخورد و به لحاظ تاریخی این امتیاز را همیشه برای اصفهان حفظ کنیم.

وی با اشاره به ثبت مهارت نشانه‌های صنایع دستی در میراث ناملموس افزود: امروزه بیش از 130 میراث ناملموس در فهرست ملی ایران ثبت شده است.
 

پروژه های شاخص تاریخی در حال تکمیل

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: پروژه‌های شاخص اصفهان مثل مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌اله و عالیقاپو 13 سال طول کشید که 70 درصد آن در 4 سال گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: بیش از 3 هزار و 100 پروژه میراث فرهنگی در پهنه جغرافیایی استان انجام شده است، البته حفظ برنامه‌های شاخص را در اولویت قرار داده‌ایم، بیش از 80 مراجعات به میراث فرهنگی در اختیار گرفتن خانه تاریخی برای احیا است.



نام هنرمندان بر خیابان‌های اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در المان‌های شهری و نام‌گذاری خیابان‌ها، معابر و پارک‌های شهر باید از ظرفیت صنایع دستی استفاده و سهم هنرمندان و هنرهای سنتی استفاده شود.

فریدون اللهیاری با تاکید بر اینکه شهر اصفهان در حوزه صنایع دستی مهمترین عناوین را در عرصه بین‌المللی دارد، اظهار کرد: هنرمندان صنایع دستی مهمترین سرمایه‌های فرهنگی و هنری این شهر هستند و قدر نهادن هنرمندان و هنرشان توجه به ارزش‌های شهر اصفهان است، اصفهان دومین شهر جهانی صنایع دستی بوده و به عنوان شهر خلاق صنایع دستی نیز به شبکه شهرهای خلاق پیوسته است.

وی با تاکید بر اینکه صنایع دستی و هنرهای سنتی جایگاه ویژه‌ای در عرصه فرهنگی و هنری در کشور دارد و یکی از مهمترین عناصر و مؤلفه‌های هویتی جامعه ایرانی هستند افزود: بیش از 40 هزار هنرمند شناسنامه‌دار صنایع دستی در استان اصفهان فعالیت دارند و با توجه به اینکه اقتصاد و معیشت بخش مهمی از مردم به صنایع دستی گره خورده است، اگر به هنرمندان صنایع دستی توجه داشته باشیم و در فضای شهر حضور هنرمندان و آثارشان را داشته باشیم ، افراد جامعه از شرایط فرهنگی و هنری متأثر خواهند شد.



اصفهان، شهر خلاق گردشگری


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: یکی از انواع گردشگری که توجه ویژه به آن می‌شود گردشگری خلاق است، در حوزه گردشگری فرهنگی تاریخی در استان و کشور ما ظرفیتی ویژه، مهم و ممتاز وجود دارد و کشور ما میراث فرهنگی ارزشمندی دارد، مهمترین انگیزه سفر توریست‌هایی که وارد کشور می‌شوند بازدید از اماکن و بناهای تاریخی است.

اللهیاری عنوان کرد: وقتی شهر اصفهان در حوزه گردشگری خلاق به عنوان شهر صنایع دستی وارد شبکه شهرهای خلاق یونسکو می‌شود معنای آن این است که در حوزه صنایع دستی گردشگری ما جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند تأثیرات ویژه‌ای در حوزه گردشگری داشته باشد، البته برای استفاده از ظرفیت گردشگری خلاق باید زیرساخت‌های گسترده‌ای را در شهر و کشور ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق نوعی دیپلماسی شهری است و اگر رایزنی‌هایی انجام شود می‌توان در نمایشگاه‌های جهانی حضور بیشتر هنرمندان را داشته باشیم.


المان های صنایع دستی نباید به مناطق خاصی از شهر محدود شود

 
وی با اشاره به اینکه المان های هنری و صنایع دستی فقط به فضاهای محدودی از شهر خلاصه می‌شود افزود: نصب المان های هنری و صنایع دستی بیشتر در مکان‌هایی است که هنرمندان در آن فعالیت می‌کنند، اما در محیط شهر خیلی نهادها و نشانه‌های شهر جهانی و خلاق صنایع دستی وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اگر بناست که از این ظرفیت بهره‌برداری مناسب صورت گیرد باید در شهر این زمینه ایجاد شود که نخستین چیزی که توجه هر کس وارد اصفهان می‌شود را جلب می‌کند این باشد که این شهر، شهر صنایع دستی است، این مسأله باید با الزاماتی صورت گیرد.

انتهای پیام/ی




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.