رباتی که سطوح آلوده به ویروس را ضدعفونی می‌کند

محققان سنگاپوری به منظور تمیز کردن سریع و آسان‌تر سطوح آلوده به ویروس، موفق به ساخت یک ربات ضدعفونی کننده شدند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور (NTU) موفق به ساخت یک ربات نیمه خودکار شده‌اند که می‌تواند سطوح بزرگ را به سرعت ضدعفونی کند، این محققان در حال برنامه‌ریزی برای انجام آزمایشات عمومی به منظور حمایت از مبارزه سنگاپور علیه بیماری کووید ۱۹ هستند.

این ربات که ضدعفونی کننده بی‌نهایت نام گرفته (XDBOT) می‌توان آن را به صورت بی‌سیم از طریق لپ تاپ یا تبلت کنترل کرد، این ربات نیاز تماس پاک‌کننده‌ها با سطوح را از برده و در نتیجه خطر برداشت ویروس از مناطق آلوده را کاهش می‌دهد.

در شرایط شیوع کووید ۱۹، تقاضای ملی برای خدمات تمیز کردن و ضدعفونی بالا رفته، براساس اخبار منتشر شده، ساعت کار با تمیزکننده‌ها به دلیل استفاده آن‌ها توسط نیروی انسانی به ۱۶ ساعت در روز رسیده است.

تفاوت ربات XDBOT با سایر ربات‌ها

این ربات جدید با سایر ربات‌های ضد عفونی‌کننده موجود در بازار متفاوت است که  ربات‌های موجود در بازار در درجه اول برای تمیز و پاک‌کردن سطوح کفی ساخته شده‌اند و قادر به ضد عفونی سطوح نیستند. XDBOT با تشکیل یک واحد کنترل نیمه خودکار با چرخ‌های حرکتی، دارای یک بازوی رباتیک ۶ محوره می‌تواند حرکت انسان را تقلید کند تا به مکان‌های غیر قابل دسترسی مانند زیر میز و تختخواب برود.

پخش بیشتر موادضدعفونی‌کننده توسط ربات XDBOT 

این ربات هوشمند به جای دهانه اسپری با فشار معمولی از دهانه با فشار الکترواستاتیک استفاده می‌کند تا موادضدعفونی‌کننده را در پشت و روی سطوح پنهان پخش کند. بر خلاف دهانه اسپری‌های معمولی، XDBOT مواد شیمیایی را با بار الکتریکی مثبت تخلیه می‌کند، این مواد ضدعفونی کننده به تمام سطوح دارای بار منفی جذب می‌شوند و مناطقی که قبلاً با مواد ضدعفونی کننده پوشانده شده را پاک‌سازی می‌کنند. این روش در از بین بردن ویروس‌ها از روی سطوح بسیار کارآمد است، مفهوم جذب بار شبیه به نحوه جذب قطب‌های مثبت و منفی آهنربا به یکدیگر است.

ایده ساخت ربات XDBOT از ابتدای شیوع ویروس کرونا 

رئیس این پروژه، پروفسور چن آیمینگ، یک رباتیک از مرکز تحقیقات Robotics NTU، گفت: تصور ساخت ربات XDBOT وقتی که موارد کووید ۱۹ در اواسط فوریه رو به افزایش بود، تخمین زده شده بود و تلاش‌ها در جهت ضدعفونی فرودگاه چنگی، هتل‌های محلی، بیمارستان‌ها و ... انجام شد.

پروفسور چن ادامه داد: متوقف کردن شیوع ویروس به این معنی است که به روشی برای ضدعفونی سریع سطوح نیاز داریم که این فعالیت با نیروی کار و تکرار قابل انجام است.

ربات XDBOT  قابلیت کنترل از راه دور را دارد

او افزود: با استفاده از ربات جدید ما، یک اپراتور انسانی از راه دور می‌تواند دقیقاً روند ضدعفونی را کنترل کند و زمان تمیز شدن سطوح را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

این ربات در پردیس هوشمند NTU ساخته شده و طی دو ماه از یک مفهوم نظری به یک نمونه عملیاتی تبدیل شد.

پروفسور لام خین یونگ، معاون رئیس جمهور ارشد NTU گفت: پیشرفت سریع این ربات، توانایی NTU را در داشتن راه‌حل‌های نوآورانه برای چالش‌های جهانی نشان می‌دهد و طیف گسترده‌ای از نقاط قوت تحقیقات دانشگاه را به تصویر می‌کشد.

او ادامه داد: در این دوره چالش برانگیز، ما مفتخریم که دانشمندان ما گرد هم آمدند و در توسعه ساخت یک ربات خانگی به منظور کمک به نیروی انسانی فعلی برای به حداقل رساندن خطرات انتقال مرتبط با کووید ۱۹ موفق بوده‌اند.

استفاده از دوربین‌های هوشمند در ربات XDBOT 

XDBOT می‌تواند با استفاده از دوربین‌های LIDAR (تشخیص نور و در حال حرکت) و دوربین‌های با کیفیت بالا، نیمه خودکار در هر محیطی حرکت کند، در حالی که توسط یک اپراتور انسانی از راه دور کنترل شود.

در حال حاضر، این ربات می‌تواند با استفاده از لپ‌تاپ و تبلت از فاصله ۳۰ متری کنترل شود که این فاصله را با نصب آنتن‌های بیشتر می‌توان به ۵۰ متر یا بیشتر ارتقا داد.

این ربات دارای یک مخزن بزرگ ۸.۵ لیتری است که می‌تواند انواع ضدعفونی کننده‌ها را متناسب با محیط‌های مختلف مانند مراکز مراقبت از کودک، بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و مراکز خرید را در خود جای دهد.

این دستگاه می‌تواند به مدت چهار ساعت به طور مداوم روی یک باتری قابل شارژ کار کند و قادر به ضد عفونی مساحت حداکثر چهار برابر تمیز کردن دستی می‌باشد.

ارتقای باتری ربات XDBOT  امکان‌پذیر است

شارژ مجدد باتری‌های آن در حال حاضر هشت ساعت طول می‌کشد، اما به گفته محققان در صورت اتخاذ فناوری شارژ سریع زمان شارژ باتری آن می‌تواند ارتقا یابد.

این تیم در حال مذاکره با چندین موسسه مراقبت‌های بهداشتی است و امیدوارند تا آزمایشات بیشتری بر روی نمونه اولیه در مناطق عمومی و بیمارستان‌های محلی صورت بگیرد.

اگر کارآزمایی این ربات موفقیت آمیز باشد و تقاضای تجاری برای ساخت آن کافی باشد، این سه نسخه نهایی قصد دارد نسخه XDBOT را برای تولید آماده کند و تولید را افزایش دهد تا از تلاش‌های سنگاپور برای جلوگیری از انتشار کووید ۱۹ پشتیبانی کند.


بیشتر بخوانید:

قرمزی پوست از علائم کروناست؟

اتاق فرد مبتلا به کرونا چگونه باید باشد؟

قانعی: صادرکننده واکسن می‌شویم

طریقه ساخت ماسک N-95 در خانه + فیلم


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.