بازی مافیا با جوانان چه می‌کند؟

یک روانشناس گفت: بازی مافیا جوانان را در مرز‌های مختلف به چالش کشانده است و قدرت خلاقیت آنها را محک می‌زند.

علی دربانی روانشناس و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بازی مافیا یا ورولف توسط دیمیتری دیویدوف روس در سال ۱۹۸۶ ثبت شد که بین دو گروه گرگ یا مافیا برگزار می‌شود. نکات مثبت و منفی بازی مافیا مورد  ارزیابی قرار گرفته و دیده شده که مخاطبان بسیاری را درگیر خود کرده است. جالب است بدانید این بازی برای اولین بار در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو بازی شده و به عنوان یکی از ۵۰ بازی برتر دنیا نیز انتخاب شده است. 

او افزود: این بازی می‌تواند محاسن بسیاری از جمله تاثیر مستقیم بر مهارت جرئت‌ورزی و الگوی رفتار فاتح در کسانی که نمی‌توانند به راحتی از حق خود دفاع کنند، داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی دیگر از نکات مثبت این بازی این است که به افرادی که با مشکل ابراز وجود و ترس از صحبت در جمع روبرو هستند، به آرامی قدرت بیان و سخنوری در جمع را می‌دهد.

دربانی آموزش کنترل خشم، مهارت همکاری و تعاون در جمع و افزایش قدرت تحلیل و ارزیابی خود و دیگران را نیز از سایر نکات مثبت این بازی  گفت: تقویت مهارت حل مسئله، بالا بردن قدرت فهم، تشخیص افراد دروغ‌گو و توجه بیشتر به زبان بدن و دیگران نیز با این بازی تقویت می‌شود.


بیشتربخوانید: اختلال زجرآوری که ترس و اضطراب ناگهانی به جانمان می‌اندازد!


او اضافه کرد: با توجه به اینکه یکی از اصول تقویت خلاقیت و هوش هیجانی به چالش کشیدن زوایای مختلف خود و ارائه بازخورد‌های مختلف در موقعیت‌های یکسان است، این بازی شما را در مرز‌های مختلف به چالش کشانده و قدرت خلاقیت شما را محک می‌زند.

این دکترای روانشناسی در عین حال به نکات منفی این بازی نیز اشاره کرد و گفت: این بازی می‌تواند مانند بسیاری از بازی‌های دیگر اعتیادآور بوده و افراط در آن، فرد را از زندگی عادی خود بازدارد، بنابراین بهتر است تعادلی در حضور و انجام این بازی داشته باشیم. از سوی دیگر صادقانه باید بگوییم که این بازی کمی توان دروغ‌گویی افراد را نیز افزایش می‌دهد، اما در کل محاسن این بازی بسیار بیشتر از معایب آن است و انجام این بازی به تمامی گروه‌های سنی بالای ۱۳ سال توصیه می‌شود.

دربانی درباره تولید و پخش مسابقه مافیا از شبکه سلامت در ماه‌های اخیر نیز، گفت: مسابقه مافیا که اخیرا توسط شبکه سلامت پخش می‌شود، برگرفته از همین بازی است و مشاهده می‌کنیم که نوجوانان و جوانان بسیاری را طی ماه‌های اخیر به چالش کشیده و درگیر خود کرده است.

او اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در این برنامه می‌افتد، این است که بازیکنان پس از انجام مسابقه به تمام لحظه‌های بازی فکر و نکات اشتباه و درست بازی خود و دیگران را تجزیه و تحلیل می‌کنند که همین امر سبب می‌شود، توانایی این افراد در تحلیل و تشخیص افزایش یابد.

به گفته این استاد دانشگاه، این برنامه نسبت به سایر برنامه‌ها مخاطبان را نیز بسیار درگیر خود می‌کند و همانطور که دیده می‌شود در فضای مجازی علاقه‌مندان به مصاحبه بازی بلافاصله پس از پخش هر قسمت بازی را تحلیل و نکات مثبت و منفی با شور اشتیاق زیادی به بازیکنان گوشزد می‌کنند.

دربانی تاکید کرد: این را هم باید در نظر گرفت که بازی مافیا یکی از تفریحات سالم است که توانایی فردی افراد را تقویت می‌کند و هم می‌تواند اوقات فراغت آن‌ها را به خوبی پر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
خیلی ممنون بابت نظرات زیبای دوستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
الهی خدا لعنتشون کنه بااین مافیایی که درست کردن زندگی مردم خراب کردن من دیگه دارم ازدست پسرم دیونه میشم تمام وقتشو گذاشته رو مافیا این شدزندگی چرا کسی کاری نمیکنه چراتمومش نمیکنن تو خدا یه کاری کنید جوونا مردم دیونه میشن زندگیا ازهم می پاشن با این مافیایی لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
علی حسین زاده
۱۰:۲۹ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
سلام.ای کاش این آقای روانشناس ،از عادی شدن دروغ،استفاده از دروغ برای پیروزی،بدگمانی و بی اعتمادی به بقیه،تهمت زدن به بقیه،دو رویی و دوشخصیت بودن در شب و روز ،بازی انگاری زندگی واقعی و ناخودآگاه عمل کردن به موارد فوق و تغییر شخصیت واقعی فرد هم چیزهایی می گفت... متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۷:۱۵ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر کس ریا کارتر و دروغ گو تر است برنده است!!!
به کجا داریم میریم!؟؟؟
این چه وموزش و تفریح و بازی است که بر پایه تجلیل از ناراستی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۱۸ آبان ۱۴۰۰
سلام. علیرغم تمام خوبیهایی که از این بازی گفته شد شما بفرمایید بنده چگونه با فرزند جوانم که تمام وقتش را برای بازی مافیا میگذراند رفتار کنم. واقعا کلافه شده ام
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۱۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
چقدر دروغ گفتن راحت شده
خدا کشور را از سه بلا بدور گرداند
قحطی. بیماری.دروغ
این امت هیچ موقع روی خوش زندگی را نخواهند دید
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۰۱:۵۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۰
منم از این بازی اصلا خوشم نمیاد.همش باید نقش بازی کرد و دروغ گفت.به نظر من فقط قدرت سخنوری انسان رو تقویت میکنه اما دروغ گویی و تهمت زدن رو برا انسان درست جلوه میده.
من از این چیزها متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
jacobe
۲۲:۲۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بازی مافیا احمقانه ترین بازی که میشه بازی کرد
و نتایج ضد انسانی آن بیش از اندازه است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۱۱ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
بنظرم اگه بخوایم بی طرف به این بازی نگاه کنیم جدا از تقویت روحیه و به چالش کشیدن... ترویج دروغ و نقش بازی کردن رو هم باید درنظر بگیریم بنظرم جرات صحبت کردن در جمع و ابراز وجود کردن فارق از اهداف این بازیه... به هر حال این نظر شخصی منه بازی فوق العاده هیجانیه ولی شخصیت های خودشو میطلبه... درسته که صرفا یک بازیه اما بلاخره در روابط آتی افراد تاثیر میزاره.. مجددا میگم این نظر شخصی بنده هست
Iran (Islamic Republic of)
نگار شیدایی رزدار
۰۸:۵۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۸:۵۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
فوقمن العاده ست . مسابقه ش از شبکه ی سلامت پخش میشه حتمن ببینید.
آخرین اخبار