بهترین روش‌های بدون دارو برای کاهش استرس

برای کاهش استرس و اضطراب بهتر است به جای استفاده از داروهای شیمیایی از چند روش ساده و موثر استفاده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید این گونه تصور شود که ما یک نوع استرس بیشتر نداریم و آن هم استرسی است که برای انسان مضر است؛ در حالی که استرس می‌تواند جنبه‌های مثبتی هم داشته باشد. استرس مثبت به ما یاد می‌دهد که چطور تمرکز کرده و به هدف خود نزدیک شویم.

برای مثال وقتی فردی امتحان دارد؛ استرس نمی‌گذارد تفریح و اقدامات مشابه آن را انجام دهد؛ بنابراین استرس مثبت نه تنها مضر نیست، بلکه مفید هم هست.

در مقابل استرس مثبت، استرس منفی، استرس شدید و بیش از حدی است که مدت زمان طولانی فرد درگیر آن می‌شود به گونه‌ای که قوای جسمانی او تحلیل رفته و حتی راه رفتن را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی بهترین کار مدیریت استرس است.

برخی از علل استرس

علاقه زیاد به صندلی و نشستن، شهرنشینی، مصرف بیش از حد فست فودها، قرار گرفتن در محیط‌های پر تنش و نبود مدیریت زمان در انجام امور مختلف از جمله عواملی است که منجر به بروز استرس منفی در فرد می‌شود.

آثار منفی استرس بر جسم انسان

احساس بی اعتمادی و طرد، خشم و افسردگی، سردرد، ناراحتی معده، جوش و خارش پوست، بی‌خوابی، زخم معده، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته مغزی از آسیب‌های جسمی حاصل از وجود استرس منفی در بدن انسان است.

کاهش استرس

برای کاهش استرس منفی می‌توانیم از تکنیک‌های زیر استفاده کنیم:

۱) تغییر زاویه دید نسبت به استرس؛ توجه به این موضوع که داشتن استرس همیشه بد نیست و به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. وحشت از استرس و تصور ناتوانی در مدیریت آن، می‌تواند فرد را درگیر عوارض ناشی از استرس کند.

۲) دست برداشتن از تفکرات منفی و داشتن دید منفی نسبت به همه کار‌هایی که انجام می‌دهیم.

۳) استفاده از اسانس بابونه و اسطوخودوس برای تسکین اعصاب و آرامش ذهن می‌تواند به کاهش استرس کمک کند.

۴) مدیریت بهینه انرژی؛ انرژی خود را صرف افکار منفی نکنید و به جای آن به انجام کاری که شما را دچار استرس کرده است، بپردازید.

۵) خندیدن بهترین دوا برای کاهش استرس است.

۶) حمام آب گرم و حمام جنگل؛ حمام جنگل در واقع راه رفتن در میان درختان است. محققان ژاپنی واکنش‌های بدن افرادی که به مدت ۲۰ دقیقه در میان جنگل و بوی خوب چوب و چمن و صدای جریان آب به یاد روی کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند. مشخص شد این افراد استرس کمتری داشته و آرام‌تر هستند.


بیشتر بخوانید:

افراد چاق، در معرض خطر بیماری کرونا هستند!

شرایط روزه‌داری برای مبتلایان به بیماری‌های گوارشی

افراد عادی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا چه اقداماتی انجام دهند؟

استفاده از مسکن‌ها در روز‌های کرونایی

نکات ضروری روزه‌داری برای بیماران دیابتی


انتهای پیام/

برچسب ها: استرس ، کنترل استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار