داروی تولمتین (تسکین التهاب) + فواید و عوارض

داروی تولمتین با کاهش هورمون‌های درد موجب تسکین التهاب می‌شود.

داروی تولمتین (تسکین التهاب) + فواید و عوارضبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، داروی تولمتین، یک داروی غیر استروئیدی است که با کاهش هورمون‌های درد، التهاب را کم می‌کند. تولمتین برای تسکین بیماری‌هایی نظیر استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. هم چنین برای روماتیسم نیز مورد مصرف قرار می‌گیرد.

نحوه استفاده:

دوز مصرفی بزرگسالان: ۶۰۰ تا ۱۸۰۰ میلی گرم، در دوز‌های تقسیم شده ۳ بار در روز

دوز مصرفی کودکان بیشتر از ۲ سال برای آرتریت روماتوئید: ۱۵ تا ۳۰ میلی گرم در کیلوگرم، در دوز‌های تقسیم شده ۳ تا ۴ بار در روز

احتیاط ها:

مصرف دارو برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.
ممکن است این دارو برای افراد مسن تر، خطراتی هم، چون خون ریزی معده و روده را به همراه داشته باشد که عموما نشانه چندانی ندارند و عارضه‌های خاموش هستند. در صورت بروز هر گونه علائم غیر عادی به پزشک مراجعه کنید.
تولمتین خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. در صورتی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستید، به پزشک اطلاع دهید.
اگر در گذشته از این دارو استفاده کرده اید و نسبت به آن حساسیت داشته اید یا نسبت به دارو‌های غیر استروئیدی آلرژی دارید، از تولمتین استفاده نکنید.
در صورتی که شرایط خاص پزشکی نظیر آسم، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سابقه زخم معده یا خون ریزی معده، دیابت، سکته مغزی و قلبی، احتباس مایعات، بیماری کبدی و کلیوی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید که مصرف دارو برای شما بی خطر است.
اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. مصرف این دارو در دوره بارداری می‌تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. خصوصا در سه ماه آخر بارداری، مصرف تولمتین می‌تواند موجب نقص عضو در نوزاد شود.
این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و تغذیه از شیر حاوی تولمتین، می‌تواند برای نوزاد مضر باشد. در صورتی که در حال مصرف دارو هستید، نباید به شیردهی ادامه دهید.
این دارو باید با معده خالی مصرف شود. دارو را می‌توانید ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنید.
مدت زمان احساس بهبود، یک هفته است. اگر بعد از یک هفته احساس بهبود نداشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.
در طول مصرف برای کنترل درمان و عدم بروز مشکل جدید، ممکن است به آزمایش‌های مرتب نیاز داشته باشید.
قبل انجام آزمایش‌های مختلف به پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که از تولمتین استفاده می‌کنید. ممکن است که این دارو، در نتیجه آزمایش‌های شما تاثیر بگذارد.
اگر یک دوز مصرفی را از دست دادید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. اگر زمان یادآوری به زمان مصرف بعدی، بسیار نزدیک بود، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید.
هرگز دو دوز را باهم مصرف نکنید.
از مصرف الکل و آسپرین، هنگام مصرف تولمتین خودداری کنید.
علائم رفتار آلرژیک عبارت است از: کهیر، خس خس، بثورات پوستی، تنگی نفس، تورم زبان، گلو و صورت، آبریزش بینی و عطسه. در صورت مشاهده این علائم، مصرف را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که از دارو‌های شیمیایی یا گیاهی دیگر استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است که محصولات و ویتامین‌های مصرفی شما با تولمتین تداخل دارویی ایجاد کنند.

محل نگه داری:

دارو را در دمای اتاق، به دور از نور و رطوبت نگه داری کنید. دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار داده شود.
عوارض:

عوارض جانبی شایع:

معده درد، اسهال، سرگیجه، سر درد، حالت تهوع، بی حسی دست و پا، سوزن سوزن شدن، ورم، اختلال در تفکر و گفتار، استفراغ، افزایش ناگهانی وزن و ضعف.

عوارض جانبی نادر:

مدفوع سیاه و خاردار، درد مثانه، استفراغ خونین، ادرار خونین، سوزش و درد قفسه سینه، اختلال در ادراک رنگ ها، تکرر ادرار، سوء هاضمه، کمر درد، ناراحتی معده، پا درد، لرز، گوفتگی، تغییر رنگ ادرار، تنگی نفس، گشاد شدن رگ‌های گردن، تب، تپش قلب، تورم عمومی بدن، کهیر، سوزش قلب، التهاب مفاصل، بی اشتهایی، رنگ پریدگی، مشاهده لکه‌های قرمز روی پوست، سرخی و تحریک پذیری چشم، لکه و زخم‌های سفید اطراف دهان و لب ها، تورم غدد لنفاوی، حساسیت گردن نسبت به لمس، سفتی، خستگی و ضعف غیر معمول، خون ریزی و کبودی غیر عادی، خس خس سینه و زردی رنگ پوست و چشم.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار