مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان:

کشت میگو در هر هکتار برای ۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند

شهلی بر گفت: هر هکتار از مزارع پرورش میگو در این شهرستان برای ۲ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمد شهلی بر مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهارداشت: سایت پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر در ۱۲۰ کیلومتری مرکز شهرستان چابهار و در نزدیکی مرز پاکستان با حدود چهار هزار هکتار اراضی یکی از مناطق مستعد برای کشت و برداشت میگو است.

او  افزود: میگوی تولید شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه‌ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و به دور از آلودگی‌های صنعتی و شهری، نزدیکی به خط استوا و هوای نسبتاً گرم و مرطوب و بادهای موسمی مونسون پرورش داده می شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه از حضور سرمایه گذار جدید جهت احیا مزارع سایت پرورش میگوی گواتر آماده همکاری هستیم

او  بیان کرد: ظرفیت‌های آبزی پروری نوار ساحلی چابهار وکنارک بسیار بی‌نظیر است و علاوه‌بر میگو قابلیت‌ها همچون پرورش آبزیانی نظیر انواع جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، لابستر، آرتمیا و آبزیان زینتی نیز وجود دارد که نیازمند توجه و توسعه و سرمایه گذاری در این زمینه است.

شهلی بر ادامه داد: سرمایه گذاران نیز برنامه‌ها و اهداف خود را جهت سرمایه گذاری در این زمینه ارائه تا بررسی شود و سپس فعالیت‌ها را آغاز کنند.

او تصریح کرد: زمان ذخیره سازی میگو از ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت بوده و زمان برداشت نیز حدود ۹۰ روز بعد از آن است.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ورود سرمایه گذاران به حوزه شیلات و اجرای برنامه ها و اهداف برای سرمایه گذاری و فعالیت در حوزه پرورش آبزیان بویژه جلبک و خیار دریایی می‌تواند براحتی و در کمترین زمان بازگشت سرمایه و سود قابل توجه را به دنبال داشته باشد.

او ادامه داد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیلاتی محرک توسعه اقتصادی سواحل بکر مکران است که می‌توان با سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر و نقش‌آفرینی گسترده در صادرات آبزیان و ارزآوری، زمینه توسعه هرچه سریعتر سواحل مکران را فراهم کرد.

شهلی بر افزود: چابهار و کنارک ۲ شهرستان ساحلی زیبا و با ظرفیت‌های فراوان در حوزه گردشگری، شیلات، اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و اشتغالزایی به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و درجه حرارت سواحل این شهرستان در طول سال مناسب برای پرورش میگو، صید و صیادی و بویژه تن ماهیان است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروری تشبیه کنند.

او  با اشاره به اینکه ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو به مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار، دشتیاری و کنارک شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: منطقه گواتر و رودیک با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است.

 چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران خارج از خلیج فارس و تنگه هرمز نقش بسیار مهمی در توسعه تجارت، صادرات و واردات کالا و صید و صیادی دارد و با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران و اجرای طرح‌های مهم توسعه از سوی دولت تدبیر و امید در حال پیشرفت و تبدیل شدن به یکی از بنادر مهم دنیا است.

چابهار و کنارک از توابع استان سیستان و بلوچستان در ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای مکران (عمان) قرار دارند.


بیشتر بخوانید: صادرات سه هزار تن انواع آبزیان دریایی از چابهار به ۱۱ کشور دنیا

٣٥ هزار تن انواع محصولات شیلاتی در سیستان وبلوچستان تولید شد


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار