آغاز عرضه مجدد مودم‌های ایرانی به بازار؛

بازار کاذب افزایش قیمت مودم شکسته می‌شود

با رفع مشکلات ناشی از بحران کرونا و آغاز روند عرضه‌ و توزیع مودم ایرانی، انتظار می‌رود طی روزهای آتی بازار کاذب افزایش قیمت مودم شکسته شود.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از ممنوع شدن واردات کالاهایی که توان تولیدشان در کشور وجود دارد، واردات مودم‌های خارجی هم به دلیل حمایت از تولید داخل از سوی وزارت صمت، ممنوع شد. از سوی دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر توان تولید و عرضه انواع مودم‌های مخابراتی دیتا در داخل کشور، ابلاغیه‌ای را صادر کرد که طبق آن عرضه و فروش انواع مودم دیتای (کابلی-بیسیم) خارجی در بازارهای داخلی ممنوع و مصداق بارز عرضه و فروش کالای قاچاق محسوب شد، این در حالی است که با یک جستجوی ساده در سایت‌های ایرانی فروش اینترنتی کالا به راحتی عموم مودم‌ها با برندهای متنوع خارجی در دسترس است که ظاهراً نشان از ادامه‌ی قاچاق این کالاها به داخل کشور و عرضه آنها در بازار است.


بیشتر بخوانید: نارضایتی ۸۷ درصد کاربران از سرعت اینترنت


افزایش کاذب قیمت مودم و درخواست‌ها برای واردات، به بهانه کمبود در بازار

در همین حال، پس از بحران کرونا و همزمان با افزایش نیاز کاربران به مودم، مانند اکثر کالاهای دیگر، مشکلاتی هم برای تولید و عرضه مودم‌های تولید داخل ایجاد شد؛ به دنبال آن، گلایه‌ها مبنی بر کمبود مودم در بازار بهانه‌ای شد تا برخی درخواست‌ها مبنی بر اجازه‌ واردات مجدد مودم مطرح شود تا باز هم مودم‌های خارجی، بازار داخلی را به تسخیر درآورند.

اما با رفع مشکلات ناشی از بحران کرونا و آغاز روند عرضه‌ و توزیع مودم ایرانی، انتظار می‌رود طی روزهای آتی بازار کاذب افزایش قیمت مودم شکسته شود و مودم‌های با کیفیت ایرانی بار دیگر بتوانند با قیمت مناسب در دسترس عموم کاربران قرار گیرند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران:
تدارکات تولیدکنندگان داخلی برای پاسخ به افزایش سه برابری مصرف مودم انجام شده است
با برنامه تولیدکنندگان ایرانی، کمبود مودم در بازار طی هفته‌های آتی برطرف می‌شود

فرامرز رستگار در این باره گفت: ایجاد ظرفیت تولید، تهیه مواد اولیه، تأمین سرمایه در گردش بر مبنای مصارف برآورد شده سال قبل و تحویل‌های ماهانه مودم، به خوبی ساماندهی شد.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: در حال حاضر مودم‌های ADSL و VDSL برای شبکه مسی، ONT برای شبکه فیبر نوری، مودم‌های رومیزی 4G/LTE - FDD برای شبکه موبایل و مودم‌های فضای باز برای ارتباطات اینترنت نقاط روستایی با کیفیت مطلوب در داخل کشور تولید می‌شوند.

رستگار افزود: از اواسط اسفندماه ۹۸ و با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و شروع دورکاری و حضور مردم در منازل، میزان مصرف اینترنت به شدت افزایش یافت. با رشد ناگهانی تقاضا، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری اپراتورهای ثابت و سیار برنامه ضربتی توسعه اینترنت را در بخش دسترسی از اوایل فروردین سال جاری مطرح نمود، تا گشایشی در کار مصرف کنندگان به وجود آورد.

وی تاکید کرد: از همان ابتدا، سندیکای صنعت مخابرات ایران با اتکا به توانمندی‌های تولید داخل آمادگی کامل خود را برای مشارکت در این برنامه ملی اعلام نمود. این برنامه توسعه ضربتی، نیازمندی به مودم‌ها را در هر ماه به سه برابر میزان مصرف سال قبل افزایش داد.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، افزود: با وجود شیوع کرونا در تمام کشورها و دشواری‌های پیش آمده برای خرید قطعات و مواد اولیه و همچنین سیستم‌های حمل و نقل کالا، خوشبختانه تدارکات برای تولید با ظرفیت بالا تا حد امکان صورت گرفت.

وی گفت: در همین حال، از منابع مالی داخلی شرکت‌ها برای تدارکات ساخت نیز تا حد امکان استفاده شد، ولی استمرار تولید با ظرفیت بالا نیازمند پرداخت سریع صورتحساب‌ها از جانب کارفرمایان است تا سرمایه در گردش به خوبی مدیریت شود.

رستگار خاطرنشان کرد: از طرفی، اپراتورها به ویژه اپراتورهای ثابت باید سرمایه سنگینی برای توسعه زیرساخت‌ها صرف کنند که حتماً در پرداخت‌های آنها به تولیدکنندگان وقفه ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: جهت تداوم تولید و عدم نیاز به واردات انواع مودم که ساخت داخل دارد، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت انتظار داریم تا نسبت به تزریق مالی سریع از طریق پست بانک و بانک صنعت و معدن با بهره مناسب برای کمک به سرمایه در گردش اقدام نمایند تا این قطار تولید با قدرت و بدون وقفه به حرکت خود ادامه دهد.

رستگار در تشریح برنامه‌ تولیدکنندگان مودم ایرانی برای پاسخگویی به شرایط فعلی بازار، گفت: با برنامه‌ای که تنظیم شده، کمبود مودم در بازار که چندان هم واقعی نیست، طی هفته‌های آتی برطرف می‌شود.

دبیر و عضو هیات مدیره‌ سندیکای صنعت مخابرات ایران، در پایان تاکید کرد: سندیکای صنعت مخابرات ایران و تولیدکنندگان، با یاری دولت و اپراتورهای ارتباطی از تهدید کرونا یک فرصت برای جهش تولید به وجود خواهند آورد.

مدیرعامل شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید:
عرضه مودم به بازار از طریق شبکه مویرگی و سایت‌های آنلاین از سر گرفته شد
وزارت صمت از طریق بانک‌های عامل، سرمایه در گردش را به چرخه فروش محصولات تولید داخلی تزریق کند

مهرداد میراسماعیلی، مدیرعامل شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید (تولیدکننده‌ی مودم‌های ایرانی U.TEL) پیرامون مشکلات موجود در بازار مودم های داخلی در پی شیوع کرونا، گفت: با توجه به این امر که ویروس کرونا از ابتدای ژانویه به صورت جدی‌تر در شرق آسیا شروع شد، عملا تعطیلی بسیاری از کارخانه ها باعث عدم تحویل به موقع قطعات الکترونیکی که مواد اولیه هر تولید الکترونیکی در جهان است، شد.

وی ادامه داد: در همین حال، از اواسط اسفندماه گذشته با جدی شدن این بیماری در کشور و تعطیلی اجباری کارخانه و تامین کنندگان داخلی کارخانه، عملا تا هفته سوم فروردین ماه امکان تولید وجود نداشت و از سوی دیگر تقاضای بازار تجمیع شد. در همین حال، تقاضای بالای مردم برای مودم‌های خانگی مانند ADSL و به تازگی VDSL ، در کنار تعطیلی بازار برای پوشش جامع، باعث شد که به صورت کاملا کاذب و غیر واقعی قیمت‌ها افزایش پیدا کنند.

این تولیدکننده داخلی ادامه داد: کارخانه یوتل از ابتدای اردیبهشت ماه به صورت کامل فعالیت خود را از سر گرفت و ابتدا به دلیل نیاز شدید اپراتورها با مودم‌های VDSL و LTE نسبت به تامین این مودم‌ها برای اپراتورها اقدام و از این هفته نسبت به ارائه مودم به بازار برای خرید عموم از طریق شبکه فروش مویرگی خود و سایت‌های آنلاین فروش اقدام نموده است.

وی افزود: بدیهی است تا زمان توزیع کامل مودم در کل کشور و تامین نیاز بازار که ممکن است یک ماه به طول بیانجامد این قیمت‌های کاذب در سایت‌ها مشاهده می‌شود، اما با رصد کامل بازار و کاهش هفتگی قیمت‌ها به نقطه مطلوب که نیاز مردم را برطرف می‌نماید خواهیم رسید.

میراسماعیلی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی محصولات الکترونیکی که هیچ تولید داخلی هم ندارند مانند موبایل به دلیل بسته بودن شبکه فروش، تعطیلی پروازها و عدم ارسال کالا و تعطیلی حدود دو ماهه چین در ماه ماه های ژانویه و فوریه با افزایش قیمت 50 تا 60 درصدی روبرو شده اند. اما ما به عنوان یک تولید کننده متعهد به بازار به هیچ عنوان از افزایش قیمت استقبال نمی‌کنیم و فقط به دوام تولید و فروش مداوم کالا توجه می‌کنیم که در سال گذشته این تقاضا به خوبی مدیریت شد و با مشکلی در بازار روبرو نبودیم. هم اکنون با بروز کرونا در کشور و کمبود مواد اولیه و افزایش تقاضای مودم، با چالش کمبود کالا و افزایش قیمت روبرو شدیم که با برنامه‌های در دست اقدام، در چند هفته آینده روند کاهش قیمت‌ها را مشاهده خواهیم نمود.

میراسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: مقایسه غلط صنعت خودرو با مودم و اعلام اینکه تولید داخلی مانند پراید می‌ماند، برداشت بسیار نادرستی از تولید داخل است و برای این ادعای خود سه دلیل را اعلام می‌کنم؛

- تمامی محصولات تولید داخلی ما سه سال گارانتی تعویض دارند که به خوبی به خاطر دارم که ما اولین شرکت ارائه کننده گارانتی مودم بودیم و سایر واردکنندگان هم سعی در ارائه مشابه داشتند.
- تمامی محصولات ما کاملاً دارای استاندارد بوده و تمامی اپراتور‌های بزرگ کشور مودم‌های ما را در شبکه‌های خود در سطح وسیع استفاده نموده‌اند و در حال حاضر کلیه محصولات ما مشابه بزرگترین برند‌های دنیا با مشخصات فنی کاملاً مشابه است.
- در صنعت IT تنها چند شرکت بزرگ در دنیا، چیپ‌ست را طراحی می‌کنند که تمامی محصولات از همان چیپ‌ست‌ها استفاده می‌کنند و هیچ برتری برای هیچ تولیدکننده خارجی در این صنعت وجود ندارد، چون چیپ‌ست درون تمامی مودم‌های موجود در بازار استفاده می‌شود. در حال حاضر در ADSL یک نوع چیپ وجود دارد که ساخت هیچ کدام از تولیدکنندگان مودم نیست و آن‌ها هم مانند ما مصرف کننده هستند، لذا برتری فنی وجود ندارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت باید با هدایت درست، شبکه فروش کشور یا همان کسبه محترم بازار را با تولیدکنندگان آشتی دهد و این موضوع با تزریق سرمایه برای جهش تولید فیمابین شبکه فروش و تولیدکننده مانند فروش لیزینگی به شبکه توزیع، وام سرمایه در گردش به تولیدکننده، سیستم های مالی پرداخت مدت دار برای خریداران عمده و پرداخت نقدی به تولید کننده برای سرمایه در گردش میسر است. تنها راه اشتغال پایدار و دائمی تحقق «آشتی بازار فروش محصولات با تولیدکنندگان داخلی» است. در همین حال، تا زمانی که بازار سود خود را در واردات و نه در حمایت از تولید داخلی ببیند امکان ندارد تولید مداوم با کیفیت ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت اتصال صنعت میانه:
پروسه تامین مواد اولیه و قطعات از خارج کشور بزرگترین مشکل تولیدکنندگان مودم داخلی است
فرایند اختصاص ارز و ترخیص مواد اولیه برای شرکت‌های دانش بنیان تولیدی تغییر کند

محمد جابری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه (تولید کننده‌ی مودم) در خصوص مشکلات تولید مودم در داخل کشور پس از بحران کرونا، گفت: تامین کنندگان داخلی به دلیل شیوع کرونا تعهدات خود را با تاخیر انجام دادند و این تاخیرها حدودا دو تا سه هفته در برنامه تحویل ما تغییر ایجاد کرد.

وی پیرامون اقدامات برای رفع این مشکلات تولید و بهبود هرچه بیشتر فضای تولید داخل، گفت: بیشترین مشکلات ناشی از پروسه تامین مواد اولیه و قطعات از خارج کشور بوده است. این مشکلات نه به دلیل شیوع کرونا در کشورهای مبدا که به دلیل تاخیر در فرایندهای بانک مرکزی و گمرک ایران در ترخیص موارد اولیه اتفاق افتاده است.

جابری افزود: متاسفانه تجمع کارها به دلیل شیوع کرونا در کشورهای مبدا و ایران حجم بالایی از کار را در سازمان هایی ایجاد کرده است که به طور ذاتی هم چابکی چندانی ندارند. پیشنهاد این است که فرایند اختصاص ارز و ترخیص موارد اولیه برای شرکت های دانش بنیان تولیدی برای افزایش سرعت تغییر کند.

وی پیرامون شبکه‌ی توزیع مودم در بازار هم اظهار داشت: بازار نیاز خود را دارد و روشهای توزیع هم هرچند با تاخیر اما کار خود را انجام دادند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اتصال صنعت میانه، توضیح داد: هم اکنون در حال برنامه ریزی برای افزایش تولید و طراحی تجهیزاتی برای آموزش به صورت اختصاصی هستیم. برنامه ریزی برای این کار نیازمند همکاری مشتریان نیز می باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه تولید نیازمند برنامه ریزی بلند مدت می باشد، نهایی کردن و اعلام برآورد نیاز به ما به عنوان تولیدکننده می تواند بسیار مفید باشد تا پروسه تولید و توزیع در بازار به روانی و با شیب مناسب صورت بگیرد که هیچ گاه دچار کمبود در بازار نباشیم.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی آزمون کیفیت:
افزایش چشمگیر زمان ثبت سفارش در ایام کرونا، طاقت فرساست
دولت و شرکت مخابرات در پروژه FTTH سرمایه گذاری بالایی انجام دهند

علیرضا احتشامی‌فر، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی آزمون کیفیت (تولیدکننده مودم) در رابطه با مشکلات موجود در بازار مودم داخلی پس از بحران کرونا، گفت: با توجه به تایید زمان‌بر ثبت سفارش از سوی وزارت صمت که در روزهای عادی نیز پروسه طولانی داشت، با آمدن کرونا دو صد چندان طولانی تر شده است؛ به طوری که انسان را مایوس از ادامه کار می‌کند.

وی پیرامون اقدامات برای رفع این مشکلات، گفت: چنانچه چشم تولیدکنندگان به اخذ ارز نیمایی پس از تایید ثبت سفارش از بانک مرکزی باشد، ناچارند چند هفته منتظر بمانند و سپس با صرافی‌هایی که بانک مرکزی اعلام نموده وارد بحث قیمت ارز نیما شوند و پس از پرداخت چندین درصد به عنوان کارمزد، اگر صرافی منصف بوده و پول واریزی تولید کننده را برندارد، ارز نیما را باید بعد از چندین هفته در جایی و در چمدان تحویل گیرند که معلوم هم نیست قیمت تمام شده ارز نیما از ارز آزاد بالاتر نشود، پس بهتر است عطایش را به لقایش ببخشند و از اخذ ارز نیما بگذرند و ارز صادراتی که همان ارز آزاد است را قبول کنند زیرا چند هفته جلو می افتند.

احتشامی‌فر پیرامون شبکه توزیع مودم هم گفت: برای فروش مودم نیاز به توسعه تجهیزات دسترسی در شرکت مخابرات ایران است که سرمایه گذاری بسیار زیادی نیاز دارد که در این شرایط امکان چنین سرمایه گذاری بعید به نظر می رسد.

وی خاطرنشان کرد: کرونا نشان داد که اهمیت پروژه FTTH تا چه میزان زیاد است، لذا دولت و شرکت مخابرات باید در این خصوص سرمایه گذاری بالایی انجام دهند. هر چه تاخیر در این امر صورت گیرد ضرر و زیان مالی و فرهنگی و اجتماعی بیشتری در بر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی آزمون کیفیت تاکید کرد: برای انجام یک کار بزرگ برنامه ریزی دقیق لازم است، لذا پروژه های توسعه تجهیزات دسترسی در شرکت مخابرات ایران که نیاز به سرمایه گذاری سنگینی دارد، هم نیاز به یک برنامه ریزی مالی و هم نیاز به یک برنامه ریزی فنی دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهصا
۲۰:۵۶ ۰۷ تير ۱۳۹۹
این چند ماه که تولید نداشتیم، چه لزومی داشت واردات مودم ممنوع باشه!!!!!!!!!؟
United States of America
محمد
۱۷:۳۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی چی ممنوع شده به جای ایجاد فضای رضایت حالا دارن کل کشور رو به سمت بازاری مثل باز خودرو می برن؟
کسی تو این مملکت هست که بدونه این ممنوعیت تهش میشه سایپا و ایران خودرو که با حذف رقبا هر ماشینی خواستن به مردم دادن
عجبا از این همه تفکر!