چرا محبوب‌ترین ژنرال هیتلر خودکشی کرد؟

اروین رومل یکی از برجسته‌ترین نظامیان آلمان طی سال‌های نیمه اول قرن بیستم است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اروین رومل یکی از برجسته‌ترین نظامیان آلمان طی سال‌های نیمه اول قرن بیستم است. طی جنگ جهانی دوم، او در شمال آفریقا چنان عرصه را بر متفقین تنگ کرد که سقوط این منطقه را حتمی می‌دانستند و اگر دیر رسیدن تجهیزات نبود، بی‌تردید رومل فاتح شمال آفریقا بود. او را به دلیل تدابیر جنگی ویژه‌اش، «روباه صحرا» می‌نامیدند.

اما روز ۱۴ اکتبر سال ۱۹۴۴، خبری منتشر شد که نشان می‌داد فیلدمارشال محبوب هیتلر، خودکشی کرده است! این‌که چرا رومل خودکشی کرد، تا پایان جنگ فاش نشد.

در آن سال‌ها تعدادی از افسران‌ارشد آلمانی که از جاه‌طلبی‌های هیتلر عاصی شده‌بودند، تصمیم گرفتند با فرماندهی «فون اشتفانبرگ»، یکی از فرماندهان زیردست رومل در آفریقا، هیتلر را ترور کنند و آلمان را از وضعیت وخیمی که در آن گرفتار شده بود، نجات دهند. «فون اشتفانبرگ» توانست نظر مثبت رومل را جلب کند، اما او حاضر نشد نقش مستقیمی در ترور داشته باشد. روز ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۴۴، «فون اشتفانبرگ» که در جلسه محرمانه نظامی هیتلر حاضر بود، بمبی را زیر میز نقشه کار گذاشت. اما این ترور نافرجام بود و هیتلر با مختصر جراحتی، از آن جان به در برد. به دنبال این ترور، گشتاپو به سرعت وارد عمل شد. کلنل «فون هوفاکر»، یکی از افسران بازداشتی، زیر شکنجه لو داد که رومل هم با آن‌ها موافق بوده است. همین موافقت برای تصمیم قطعی هیتلر کافی بود؛ او دستور داد رومل خودکشی کند، چون نمی‌توانست ژنرال محبوب خودش و مردم آلمان را آشکارا به جوخه اعدام بسپارد. روز ۱۴ اکتبر ۱۹۴۴، دو ژنرال آلمانی حکم هیتلر را به رومل تحویل دادند و او را بین محاکمه نظامی و خودکشی مخیّر کردند. رومل خودکشی را برگزید و پس از خداحافظی با همسر و پسرش، در جنگل مجاور ویلای خود، سیانور خورد و خودکشی کرد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: جنگ جهانی دوم ، هیتلر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار