معاون غذا و داروی آذربایجان غربی از تولید ۲۷۰ هزار ماسک در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه،جلال غفارزاده معاون غذا و داروی آذربایجان غربی اظهار کرد: در حالی که استان آذربایجان غربی روز‌های رضایت بخشی را در خصوص توزیع محلول‌های الکلی ضدعفونی کننده و دستکش سپری می‌کند، ولی در حوزه تولید ماسک به دلیل عدم وجود زیر ساخت قبلی در استان و متناسب نبودن عرضه و تقاضا، با تقاضای ماسک مواجه است.

غفارزاده گفت: به منظور رفع دغدغه‌های مردم و تامین و توزیع ماسک بهداشتی که از اهمیت چشمگیری برخوردار است و نظر به اینکه در روز‌های اول شیوع بیماری تقاضا بسیار زیاد بود لذا؛ پیشگیری از احتکار اقلام حفاظتی به ویژه ماسک به علت افزایش و تشدید نظارت‌ها بر سطح عرضه و ضرورت و اولویت تامین تجهیزات حفاظتی ویژه کادر درمانی در کنار ایجاد و ساماندهی واحد‌های کارگاهی تولید ماسک و نیز جذب سهمیه‌های خارج استانی از سایر استان‌های کشور در دستور کار این معاونت قرار گرفت.

او در ادامه به اقدامات انجام یافته از سوی این معاونت اشاره کرد و افزود: در زمان بروز بحران شیوع بیماری، «زمان» حرف اول را در زمینه کنترل بحران می‌زند؛ بویژه مقابله و پیشگیری از سوء استفاده افراد سودجو و محتکر اقلام پیشگیری از بیماری بویژه ماسک، که هر گونه کوتاهی می‌تواند سلامت شهروندان را با مشکل مواجه کند.

معاون غذا و داروی آذربایجان غربی افزود:در فاز اول معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی با تشدید نظارت‌های کارشناسی شبانه‌روزی و با همکاری ارگان‌های اطلاعاتی و انتظامی در اقدامی جهادی و شجاعانه بخش قابل توجهی از این سودجویی‌ها را شناسایی و با انجام ۲۰۸۱ مورد بازرسی، مراکز غیر مجاز و احتکار اقلام پیشگیری از بیماری کرونا شناسایی و توقیف و به مراجع قضایی معرفی گردید.

غفارزاده گفت: این بازدید‌ها شامل: ۱۵۶۲ مورد بازدید توسط کارشناسان در حوزه‌های نظارت بر مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های طبیعی و مکمل، ۳۹۶ مورد بازدید مشترک با سازمان تعزیرات و صمت و سایر ارگان‌های نظارتی و ۱۲۳ مورد بازرسی که توسط معاون غذا و داروی استان و مدیران نظارت و ارزیابی مواد و فراورده‌های دارویی، نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی، نظارت بر فرآورد‌های طبیعی و سنتی و مکمل،نظارت بر مواد غذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی شخصا انجام شده است.

در طی این بازرسی‌های ویژه و به همت معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی و با دستور دادستانی محترم استان ۲۲ واحد متخلف پلمپ و ۳۵ واحد متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

دکتر غفارزاده گفت: در طی این بازرسی‌های ویژه ۲۰۸۷۵ عدد ماسک فیلتردار N۹۵ و ۲۴۰۳۶۳ عدد ماسک ساده کشف شد؛ که از این تعداد، پس از بررسی کارشناسی ۱۶۶۹۴ عدد ماسک فیلتردار N۹۵ و ۷۹۰۷۰ عدد ماسک ساده قابل استفاده و ۴۱۸۱ عدد ماسک فیلتردار N۹۵ و ۱۷۸۰۶ عدد ماسک ساده فاقد کیفیت لازم تشخیص داده شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: از این تعداد ماسک قابل قبول، ۱۵۹۲۰ عدد ماسک فیلتردار N۹۵ و ۸۰۶۶۶ عدد ماسک ساده جهت ارائه خدمات به بیماران مراکز بهداشتی و درمانی در کل استان و فوریت‌های پزشکی، معاونت بهداشتی، تحویل داده شد همچنین بخشی به مراکز تحت حمایت و نظارت بهزیستی شامل مراکز نگهداری سالمندان و شیرخوارگاه‌ها اهدا شد.

غفارزاده افزود: به تعداد ۱۰۹۴ عدد ماسک فیلتر دار و ۳۱۱۵۰ عدد ماسک سه لایه نیز علاوه بر اقلام فوق به انبار معاونت درمان و توسعه دانشگاه جهت استفاده کادر درمان و ۲۳ هزار عدد ماسک ساده نیز به واحد‌های نیازمند و اولویت‌دار تحویل گردید.

او گفت:فاز دوم مدیریت تامین و تولید ماسک بهداشتی، ساماندهی و بررسی صلاحیت کارگاه‌های تولیدی ماسک در دستور کار معاونت غذا و داروی استان قرار گرفت

غفارزاده در ادامه به اهمیت کیفیت ماسک در ایمنی از بیماری اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه اولین محل مواجه‌ی بیماری در بدن از راه دهان، بینی، گلو و سپس انتشار در سایر بخش‌های دستگاه تنفسی می‌باشد؛ لذا استفاده از ماسک با کیفیت از اهمیت ویژه برخوردار است و معاونت غذا و داروی استان طبق دستورالعمل‌های بهداشتی ارسالی از سوی سازمان غذا و دارو وضعیت کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی ماسک که اعلام آمادگی نموده بودند را، با حساسیت کامل بررسی و واحد‌هایی که شرایط کارگاهی مناسب، مواد اولیه استاندارد، تجهیزات مناسب، نیروی انسانی کارآمد و سالم و... برخوردار بودند مجوز‌های لازم صادر نمود؛ که تاکنون ۱۹ کارگاه تولیدی وارد مدار تولید شده‌اند.

غفازاده تصریح کرد: در فاز سوم مدیریت تامین و تولید ماسک بهداشتی، با هدف کنترل رعایت استاندارد‌های تولید ماسک و عدم خروج ماسک‌های تولیدی به خارج از چرخه توزیع معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی با شیفت بندی و استقرار کامل کارشناسان بر پرسه تولید نظارت دقیق دارد.

انتها پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.