دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با تلفن‌ همراه آزمون می‌دهند

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشجویان این دانشگاه با تلفن‌ همراه هم می‌توانند در امتحانات شرکت کنند.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید غیاثی ندوشن، مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی، در  مراسم تبریک روز استاد، گزارشی در خصوص آموزش های مجازی ارائه کرد و گفت: تحول بزرگی را در نظام آموزشی دانشگاه شاهد هستیم و تمام تلاش ما این بوده است تا مقررات آموزشی را با شرایط جدید پیش آمده انطباق دهیم که این جریان سبب استقلال در برنامه ریزی و مدیریت امور آموزشی شده است.

او افزود: پس از شیوع و بروز پدیده کرونا به لحاظ ساختاری در وضعیتی قرار گرفتیم که باید به دنبال یک تغییر و تحول بزرگ در ساختار نظام آموزشی دانشگاه و حرکت به سمت فضای مجازی باشیم. مجموعه اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت را می توانیم در چهار دسته اقدامات اجرایی، حقوقی، فرهنگی و سنجشی تقسیم کنیم.

غیاثی ندوشن گفت: در بعد اقدامات اجرایی در دوره ای، امکان برگزاری کلاس های مجازی برای ما فراهم شد، تولید محتواهایی صورت گرفت، اما متاسفانه وزارت علوم دوباره تغییر دیدگاه داد و امکان برگزاری کلاس ها در برخی از دروس فراهم نشد و آنچه انجام شده بود، تعطیل شد. دانشگاه در بحث زیرساخت های فناوری برای برگزاری دوره های آموزشی دچار چالش های متفاوتی بود.

او ادامه داد: در فاز اول با شرکت های متعدد از جمله همین شرکتی که عهده دار سامانه دانشگاه است وارد مذاکره شدیم ولی بعد از ۱۰ روز مذاکره به استانداردهای مورد نظر دانشگاه دست پیدا نکردیم، بنابراین با شرکت های دیگری مذاکره هایی انجام شد و توانستیم آموزش مجازی را شروع کنیم.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: با استقرار سامانه و رفع ایرادات، اجاره سرورها و خرید سرورهای جدید موفق شدیم بسیاری از مشکلات ابتدایی به ویژه قطع و وصلی‌ها را تا حد زیادی برطرف کنیم و سیستم را ارتقا دادیم. این سیستم روزانه بروزرسانی می شود تا به آن استانداردهای لازم دست پیدا کند.

او ادامه داد: در کنار استقرار سامانه مجبور بودیم ساختار کلاس درس، ساختار پایان‌نامه‌ها و برگزاری جلسات هم تغییر کند که با برنامه‌ریزی‌ها، صدور بخشنامه و اطلاعیه‌هایی توانستیم نظام آموزش مجازی را ساماندهی کنیم. همچنین ما به دنبال دستیابی به سامانه‌ای با ویژگی‌های مطلوب بودیم که ۲۴ ساعته در دسترس باشد و امکان بهره‌مندی استاد و دانشجو در ساعت های مورد توافق فراهم شود. هر چند به دلیل بازیابی اطلاعات، برگزاری کلاس ها را بین ساعت ۸ تا ۲۱ محدود کردیم ولی باز هم مدیریت زمان را به عهده استاد گذاشته‌ایم.


بیشتر بخوانید: بازگشایی خوابگاه‌های دانشگاه علامه طباطبایی در صورت حضوری شدن امتحانات


مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جامع بودن سیستم آموزشی دانشگاه، افزود: اکنون در بخش امتحانات و آزمون سازی مشغول به کار هستیم و امکان برگزاری ۱۳ نوع آزمون و انواع و اقسام فایل ها بدون هیچ محدودیتی را با این سیستم داریم. استفاده از این سیستم بسیار ساده، روان، پویا و جوابگوی نیاز دانشجویان و استادان است و روی تلفن همراه به راحتی پاسخ می دهد.

او در خصوص اقداماتی که در بعد حقوقی و قانونی انجام شد، گفت: شرایط تغییر و پدیده‌ای ظهور و بروز کرده بود. فضا و آموزش مجازی توسعه پیدا کرده بود و باید می توانستیم خود را از لحاظ ساختار قوانین و مقررات مطابقت می دادیم. بنابراین آیین‌نامه برگزاری رساله‌ها و پایان‌نامه ها را به شکل مجازی ارائه دادیم و شیوه نامه برگزاری امتحانات را با رویکرد تسهیل گرایانه تدوین کردیم. بسیاری از قوانین و مقررات از جمله معرفی به استاد در مقطع کارشناسی از دو درس به چهار درس تغییر پیدا کرده است. همچنین ساعت حضور در کلاس، زمان‌بندی کلاس و حضور و غیاب را به استادان تفویض اختیار کردیم.

غیاثی ندوشن ادامه داد: اگر دانشجویی خودش یا خانواده‌اش به بیماری کرونا مبتلا شود، شرایطی را فراهم کردیم تا در صورت درخواست، امکان حذف ترم یا مرخصی بدون سنوات را داشته باشد. همچنین برای دروس عملی شرایطی در نظر گرفته شد تا چنانچه استاد و دانشجو بخواهند بتوانند دروسی را در این ترم پایان‌شده اعلام نکنند تا نیم سال بعدی ادامه پیدا کند. دانشجویانی هم که در مناطق محروم به سر می برند می توانند از امکان حذف ترم یا مرخصی بدون احتساب سنوات به راحتی استفاده کنند. فرصت درخواست این دسته از دانشجویان تا ۲۵ اردیبهشت است.

او به برگزاری آزمون جامع در شهریور اشاره کرد و افزود: آزمون زبان نیز برای راحتی دانشجویان در دو نوبت برگزار می شود و مهلت حذف اضطراری تا ۱۴ خرداد افزایش یافته است. همچنین برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که برای تعیین داور دچار مشکل بودند شرایط جدیدی با یک رویکرد تسهیل گرانه تدوین شد. علاوه بر این فرصت دفاع دانشجویانی که تا اسفند امکان دفاع داشتند را تا ۱۰ اردیبهشت بدون در نظر گرفتن جریمه تمدید کردیم.

مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در ادامه اقدامات حقوقی، در هر دانشکده یک کارشناس در نظر گرفته شد تا به سوالات دانشجویان و استادان پاسخگو باشد. در خصوص دانشجویانی هم که درس های عملی دارند امکانی فراهم شد تا اگر دانشجو با توجه به شرایط نتواند از برگزاری کلاس بهره ببرد امکان حذف درس را داشته باشد. همچنین هماهنگی هایی با کتابخانه مرکزی صورت گرفته است تا نیاز دانشجویان را به منابع آموزشی از طریق کتابخانه دیجیتال و نرم افزار به پژوه برطرف کند.

وضعیت شهریه خوابگاه دانشجویان دانشگاه علامه در ترم جاری

غیاثی ندوشن گفت: در خصوص وجوه پرداختی دانشجویان برای خوابگاه تصمیم‌گیری‌هایی انجام شده است و چناچه دانشجویی در این ترم فارغ التحصیل شود هزینه ای که پرداخت کرده است، برگشت داده می شود و شهریه دانشجویانی که فارغ التحصیل نمی شوند برای ترم های آتی ذخیره می شود.

او در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی پرداخت و بیان کرد: در بعد فرهنگی اقدامات مهمی انجام شده است، چرا که در این بخش با چالشی مواجه شدیم که در آن بسیاری از دانشجویان و استادان با فضای آموزش آنلاین آشنا نبودند به همین دلیل نیاز به فضاسازی و فرهنگ سازی جدی بود. بنابراین اقدام به برگزاری ۱۲ دوره آموزش فضای مجازی برای استادان کردیم و همچنان در حال برگزاری است.

برای دانشجویان نیز در کانال ها و گروه های دانشجویی و سایت دانشگاه دوره های آموزشی برگزار کردیم. با تهیه کلیپ های ویدیویی برای اطلاع رسانی، برقراری ارتباط زنده با دانشجویان، حضور در برنامه های صدا و سیما و انجام مصاحبه های متعدد با روزنامه ها و خبرگزاری ها، به بخش عمده های از دغدغه ها و نیازهای دانشجویان و استادان در مورد کلاس های آنلاین پاسخ داده شد. علاوه بر این فعالیت ها در شروع کلاس های مجازی روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تماس تلفنی به خوبی و با صبر و حوصله پاسخ داده شد.

غیاثی ندوشن گفت: در قدم بعدی، رویکردهای سنجشی و ارزشی را در پیش گرفتیم تا پیگیر بازخوردهای روزانه دانشجویان و استادان باشیم. پرسشنامه سنجش و ارزیابی آموزش مجازی تهیه شده و در اختیار دانشجویان و استادان قرار گرفته است. طبق تحلیلی که انجام شد، مشخص شده است که حدود ۷۰ درصد از دانشجویان از کلاس ها و آموزش های آنلاین ابراز رضایت کرده اند. این سیستم با وجود همه کاستی هایی که داشت و حتی با وجود حملاتی که به سیستم شد و ما را در هفته گذشته دچار مشکل کرد توانست به نیاز آموزشی دانشجویان پاسخ دهد.

او با مثبت ارزیابی کردن اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است، افزود: تا کنون ۹۶ درصد از کلاس های درسی دانشگاه و ۹۱ جلسه دفاع به صورت مجازی برگزار شده است و همچنین ۹۷ درصد از دانشجویان نیز در برگزاری کلاس های آنلاین مشارکت داشته اند.

غیاثی ندوشن در پایان با اعلام اینکه برگزاری امتحانات را به صورت مجازی دنبال خواهیم کرد، افزود: تابع دستورالعمل هایی هستیم که از سوی مدیریت های ارشد وزارتخانه و دانشگاه ابلاغ می شود و نکته ای که برای ما بسیار حیاتی است این است که استفاده از فضای مجازی نباید کیفیت ها و شاخصه های کیفی که پیش از قرار گرفتن در این شرایط، دانشگاه و معاونت آموزشی به آن پرداخته را از دست بدهیم. برنامه هایی مثل طرح درس جزو خطوط قرمزی است که معاونت آموزشی دانشگاه مد نظر دارد و باید انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب پس امروز هم روز استاد هست