برداشت ۱۰۸۰ تن ریواس در نیشابور

امسال ۱۰۸۰ تن ریواس از دامنه رشته کوه‌های بینالود نیشابور برداشت می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد علی فرهمند راد رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور گفت: دامنه رشته کوه‌های بینالود نیشابور دارای بهترین و مناسب‌ترین شرایط اقلیمی برای پرورش گیاه ریواس است وعمده محصول ریواس نیشابور در دامنه کوه‌های گرینه، خرو، درود و میرآباد برداشت می‌ شود.

 او افزود: زمان پرورش ریواس حدود ۱۰ روز پیش از عید نوروز تا اواخر خرداد ماه می‌باشد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه ۵۰۰ بهره بردار در ۴۰۰ هکتار اراضی زیرکشت ریواس در این شهرستان فعالیت دارند ادامه داد: حدود ۲۰۰ تن ریواس هرسال در کارگاه‌های نیشابور آبگیری و تبدیل به شربت ریواس می‌شود.
 

پرورش ریواس در نیشابور

محمد رضا کیانی رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: باتوجه به اینکه برداشت ریواس از عرصه‌های منابع طبیعی انجام می‌گیرد، بهره برداران این محصول از سال قبل اقدام به شناسایی اماکن تولید محصول می‌کنند و با ایجاد سامانه‌های مخصوص نسبت به حفظ و پرورش ریواس مبادرت می‌ کنند.
 
او افزود: با توجه به اینکه بهره برداران افراد بومی و محلی هستند از برداشت غیر اصولی وبی رویه خودداری می‌کنند تا این میراث بجا مانده در طبیعت حفظ شود.

رئیس اداره تولیدات گیاهی ادامه داد: این محصول با ارزش، توسط کوهپایه‌نشینان تحت مراقبت‌های خاص پرورش یافته و هر ساله در اواسط بهار به بازار‌های مصرف عرضه می‌شود.

کیانی به وضعیت برداشت این محصول امسال اشاره و بیان کرد: بالغ بر ۴۰۰ هکتار از مناطق کوهپایه‌ای شمال شهرستان نیشابور دارای گیاه سبز ریواس بوده و  امسال با توجه به آب و هوای مناسب و بارندگی‌های مطلوب پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار حدود ۲۷۰۰ کیلوگرم محصول برداشت شود که از این سطح بیش از ۱۵ میلیارد ریال سود ناخالص عائد کشاورزان دست اندرکار کشت و پرورش ریواس می‌شود.
 
انتهای پیام// ر.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.