معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از لاله واژگون به عنوان یکی از گونه‌های قدیمی و منحصر به فرد گیاهی یاد کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛آذر، ولی زاده معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه از لاله واژگون به عنوان یکی از گونه‌های قدیمی و منحصر به فرد گیاهی یاد کرد و گفت : قدمت لاله واژگون آنقدر زیاد است که نقش آن را حتی می‌توان در بنا‌های ساسانی در تاقبستان نیز مشاهد کرد.

او با بیان اینکه لاله‌واژگون از راسته سوسن‌سانان است، گفت : منطقه زاگرس یکی از رویشگاه‌های اصلی این گل است. در کرمانشاه نیز لاله واژگون در نقاط مختلفی خصوصا در دامنه‌های شاهو در منطقه اورامانات، منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش بیستون و همچنین منطقه امروله و دالاخانی مشاهده می‌شود.

 ولی زاده،افزود: لاله واژگون معمولا در فصل بهار و خصوصا اردیبهشت ماه گل می‌دهد و با گرم شدن هوا میزان گلدهی آن افزایش پیدا می‌کند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه لاله واژگون یک گیاه خودرو است که معمولا در مناطق سنگلاخی رویش دارد، ادامه داد: در کرمانشاه عمدتا لاله واژگون را به رنگ نارنجی، قرمز تا زرد مشاهده می‌کنیم.

ولی زاده چیدن لاله واژگون را باعث آسیب جدی به این گیاه دانست و افزود: اگر هنگام چیدن به غده لاله واژگون آسیب وارد شود، دیگر روش مجدد نخواهد داشت.

او گفت: به هیچ عنوان لاله واژگون را نچینند و اگر به زیبایی آن علاقمند هستند از انواع گلخانه‌ای این گیاه در منازل خود استفاده کنند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در ایامی که فصل رویش لاله واژگون است نظارت‌ها را بیشتر می‌کنیم و اجازه چیدن آن را نخواهیم داد.

ولی زاده خرید و فروش این گونه گیاهی در بازار را تخلف دانست.

او ادامه داد: در کنار دست‌اندازی انسان، چرای بی‌رویه دام و لگد کردن کردن نیز به لاله واژگون آسیب می‌رساند و به علاوه برخی از دام‌ها از این گیاه تغذیه می‌کنند که ممکن است مانع رویش مجدد آن شود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.