شناسایی نقاط بحرانی حریق در منابع طبیعی

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از شناسایی نقاط بحرانی حریق در منابع طبیعی استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛فرشید سنجری جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی مناطق بحرانی و نیمه‌بحرانی استان از حیث وقوع حریق با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان‌های مختلف استان در پنج سال گذشته، گفت : شهرستان‌های جنگلی منطقه اورامانات و کرمانشاه از حیث حریق بحرانی هستند.

او گفت : شهرستان‌هایی مثل سرپلذهاب، صحنه و هرسین جزو شهرستان‌های نیمه‌بحرانی استان از حیث وقوع حریق هستند و بقیه شهرستان‌ها وضعیت بهتری از حیث احتمال وقوع حریق دارند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به بالا رفتن احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان در فصل گرم سال، گفت: امسال با توجه به خنک بودن هوا، احتمالا دیرتر و از اواخر خرداد ماه شاهد وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان خواهیم بود که این موضوع ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش وقوع حریق در منابع طبیعی استان را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با حریق در منابع طبیعی را با برگزاری دوره‌های آموزشی شروع کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون طرح آموزش روستا به روستا با اولویت مناطق بحرانی و نیمه بحرانی استان از حیث وقوع حریق در حال برگزاری است که در این طرح روستاییان را با عوامل وقوع حریق آشنا کرده و در نهایت شیوه‌های اطفای حریق به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

او با اشاره به انجام دیگر اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان، گفت: هم اکنون در حال احداث آتش بر و تیغه زنی جاده‌های اصلی و فرعی برای مقابله با حریق‌های احتمالی در سطح استان هستیم.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه برای گشت‌زنی اکیپ‌های شبانه روزی برای مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی استان در برابر حریق برنامه ریزی کرده‌ایم، گفت: همچنین ۱۷ پایگاه موقت اطفای حریق در سطح استان در فصول گرم سال برای انجام اقدامات لازم در هنگام وقوع حریق فعال خواهند شد.

سنجری با بیان اینکه از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و مردم بومی برای امر اطفای حریق در استان استفاده خواهد شد، گفت: از مردم تقاضا داریم تا در بحث پیشگیری و اطفای حریق در منابع طبیعی پای کار باشند.

سنجری اشاره‌ای هم به حریق‌های رخ داده در عرصه‌های منابع طبیعی استان در سال گذشته داشت و گفت: سال گذشته ۶۱ فقره حریق در منابع طبیعی استان رخ داد که در جریان این آتش سوزی‌ها ۱۶۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان طعمه حریق شد که البته بخش زیادی از این حریق‌ها در مناطق مرتعی رخ داد که با اولین بارندگی پوشش گیاهی این مراتع برگشت.

او با اشاره به خسارت بالای وقوع حریق در مناطق جنگلی به دلیل طولانی بودن یا عدم تجدیدپذیری آن، ادامه داد: سال گذشته هفت فقره حریق در جنگل‌های استان رخ داد که ۱۶ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان در شهرستان‌های کرمانشاه، دالاهو، پاوه و گیلانغرب در آتش سوختند که البته این آمار نسبت به سال قبل از آن که ۹ فقره حریق با آتش سوزی ۲۴ هکتاری جنگل‌ها بود، کاهش ۳۳ درصدی داشت .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار