وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

خیام نیشابوری از چهره‌های پر تلألو فرهنگ و ادب ایران زمین است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیامی روز ملی بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری را گرامی داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیامی ۲۸ اردیبهشت، روز ملی بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری را گرامی داشت.

متن پیام به شرح زیر است:

خیام می‌تواند الگویی شایسته، پیش‌روی تمام پژوهندگان علم و دانش و به‌ویژه نسل جوان باشد تا با تکیه بر پیشینه غنی و پرافتخار خویش، آوازه بزرگی و عظمت این مرز و بوم مقدس را به گوش جهانیان برسانند.

ایران اسلامی از گذشته، مطلع ستارگان درخشان و خورشید‌های فروزانی بوده است که پرتو معرفت، ادب، خرد و حکمت را کریمانه بر اقصی نقاط گیتی افشانده‌اند.

یکی از چهره‌های پرتلالو آسمان فرهنگ و ادب ایران زمین، حکیم عمر خیام نیشابوری است که شخصیت بزرگش پیوندگاه دو بحر ژرف و دو رود خروشان علم و خرد، ادب و معرفت ایرانی و اسلامی است.
 


خیام شخصیتی ادیب و دانشمند است که علم و ادب را با یکدیگر همراه کرده و با وجود اشعار اندک، یکی از مشهورترین شاعران ایران در جهان است؛ تعداد ترجمه‌های کتاب خیام بیشترین ترجمه هاست و این یکی از شگفتی‌های اقبال جهانی به اشعار خیام است.

امروزه معرفت و شناخت جامع شخصیتی، چون حکیم عمر خیام نیشابوری می‌تواند الگویی شایسته، پیش روی تمام پژوهندگان علم و دانش، و به‌ویژه نسل جوان باشد تا با تکیه بر پیشینه غنی و پرافتخار خویش، آوازه بزرگی و عظمت این مرز و بوم مقدس را به گوش جهانیان برسانند و این افتخاری است که در طول تاریخ نصیب کمتر ملتی شده است.

بی تردید شناخت مفاخر فرهنگی ایران اسلامی یکی از راه‌های مهم و اساسی تقویت هویت ملی و غرور ملی ما است.

مونسان در بخش پایانی این پیام ضمن تبریک روز ملی خیام نیشابوری به تمام ایرانیان در سراسر جهان، از همه کسانی که در راستای تکریم نام و یاد آن حکیم بی‌بدیل تلاش می‌نمایند، قدردانی کرده است.

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.