استفاده از دستکش برای مقابله با کرونا بی‌فایده است

به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی استفاده از دستکش نه تنها باعث مقابله در برابر کرونا نمی‌شود بلکه منجر به پخش بیشتر ویروس نیز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سی‌تی‌وی نیوز، در حالی که بحث‌های زیادی درباره تأثیر پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی مطرح است، دکتر سامون چاکرابارتی (Sumon Chakrabarti) متخصص بیمار‌های عفونی، در پاسخ به اینکه آیا دستکش باعث جلوگیری از ابتلای ویروس کرونا می‌شود یا خیر، گفت: پوشیدن دستکش در مکان‌های عمومی ضروری نیست.

این متخصص بیمار‌های عفونی، گفت: زمانی که مردم دستکشی را می‌پوشند اغلب در همه‌جا از همان دستکش استفاده می‌کنند.

او تاکید کرد: با پوشیدن دستکش شما خود را بیشتر در معرض آلودگی ویروس کرونا قرار می‌دهید.

چاکرابارتی افزود: لمس کردن سطوح مختلف با یک جفت دستکش یکبار مصرف نه تنها میکروب‌های مضر را گسترش می‌دهد بلکه ویروس را از یک مکان به مکان دیگری انتقال می‌دهد.

به گفته این پزشک پوشیدن انواع دستکش‌های یکبار مصرف می‌تواند این تفکر غلط را در بین مردم به وجود آورد که تنها با استفاده از دستکش در برابر ویروس محافظت می‌شوند و باعث احساس اطمینان کاذب در آنها شده، در نتیجه دست خود را کمتر می‌شویند.

راه انتقال ویروس کرونا تنفس قطرات آلوده به ویروس است

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت عمدتاً راه انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی که از دهان یا بینی فرد آلوده آزاد می‌شود و به شخص دیگری منتقل می‌یابد، است.

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت این عفونت زمانی شیوع پیدا می‌کند که فرد مبتلا به کووید ۱۹ سرفه یا عطسه کند و یا بازدم کند و شخص دیگری با نفس کشیدن این قطرات را وارد مجاری تنفسی خود کند.

این سازمان افزود: اگر فردی سطح آلوده به ویروس کرونا را لمس کند و سپس دست خود را به چشم‌ها و بینی و دهان خود بزند، به ویروس کرونا مبتلا خواهد شد.

پوشیدن دستکش در مکان‌های عمومی ضروری نیست

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت پوشیدن دستکش در مکان‌های عمومی در برابر شیوع ویروس کرونا مؤثر نیست.

دکتر جف کوونگ، (Jeff Kwong) متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه تورنتو، درباره انتقال ویروس کرونا، گفت: تماس ویروس کرونا با غشای مخاطی سطح دهان، بینی و چشم‌ها باعث ایجاد عفونت شده و در نهایت فرد به این ویروس مبتلا می‌شود.

او افزود: اگر ویروس کرونا فقط روی دست‌ها باشد تا زمانی که صورت خود را لمس نکنید، به این ویروس مبتلا نخواهید شد.

شستن دست‌ها و کرونا

شستشوی مکرر دست‌ها مهمترین روش برای پیشگیری از کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره شستن دست‌ها برای مقابله با ویروس کرونا، افزود: شستن دست‌ها همواره یکی از بهترین راه‌های مقابله با ویروس کروناست.

کوونگ گفت: مردم ممکن است دستکش را به عنوان یک لایه اضافی و محافظتی در برابر ویروس کرونا بدانند، اما چه از دستکش استفاده کنید چه نکنید باید دستان خود را بشویید.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) مکرراً توصیه می‌کند که پوشیدن دستکش برای مکان‌های عمومی ضروری نیست، اما برای انجام فعالیت‌های روزانه رعایت بهداشت دست‌ها و شستن مداوم آنها ضروری است. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر میکروب شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست با حداقل ۶۰ درصد الکل است.

دستکش‌ها را می‌توان ضدعفونی کرد؟

تحقیقات نشان داده است که ضدعفونی کردن هر دو دستکش لاتکس و نیتریل باعث کاهش محافظت این دستکش‌ها می‌شود. با این وجود متخصصان بیماری‌های عفونی توصیه می‌کنند ضدعفونی کننده دست برای استفاده روی پوست طراحی شده، نه برای دستکش‌های لاتکس یا نیتریل.

به منظور جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ درحین انجام همه کار‌های روزمره متخصصان توصیه می‌کنند که مرتباً دست‌های خود را بشویید و صورت خود را لمس نکنید.


بیشتر بخوانید:

آیا ویروس کرونا از دستکش رد می‌شود؟

آغاز توزیع ماسک و دستکش در داروخانه‌ها

ویروس کرونا؛ ماسک و دستکش جلوی بروز آلودگی را نمی‌گیرد

آیا دستکش پارچه‌ای برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است؟

آیا استفاده از دستکش در خرید‌های روزانه برای پیشگیری از کرونا مفید است؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمع کنید هر روز یچی میگید یعنی چ ?? با خودتونم درگیرین بخدا
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۰:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
لمس کردن سطوح مختلف با یک جفت دستکش یکبار مصرف نه تنها میکروب‌های مضر را گسترش می‌دهد
نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علاج كرونا فقط ماسك ماسك ماسك و باز هم ماسك
آخرین اخبار