مبارزه با آفت سن غلات در سطح ۸۶ هزار هکتاراز مزارع غلات آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از مبارزه با آفت سن غلات در سطح ۸۶ هزار هکتاراز مزارع غلات استان در سال زراعی جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه،اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در اولین جلسه شورای برنامه‌ریزی مدیران جهادکشاورزی جنوب استان که در سالن جلسات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مهاباد برگزار شد، با بیان این‌که بارندگی‌های بهاره، رگبار‌های فصلی و رطوبت بالا در مزارع نیاز به پیشگیری و کنترل بیماری‌های غلات را افزایش می‌دهد، اظهارکرد: در سال گذشته به منظور حفظ عملکرد و ارتقای کیفیت محصول در حدود ۹۶ هزار هکتار از مزارع غلات استان مبارزه شیمیایی با افت سن غلات انجام گرفت و این در حالی است که امسال این عملیات فقط در آفت سن مادری در سطح ۸۶ هزار هکتار انجام گرفته و پیش بینی می‌کنیم در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع غلات نیز مبارزه با آفت سن پوره انجام گیرد.

کرامتی افزود: در سال زراعی جاری حدود ۳۹۰ هزار هکتار ازاراضی دیم و آبی استان به کشت گندم اختصاص یافته است که ۹۰ هزار هکتار گندم آبی و مابقی گندم دیم است.

او ادامه داد: بر اساس برآورد‌های انجام شده درحدود ۷۳۰ هزار تن گندم از مزارع استان در سال زراعی جاری برداشت می‌شود که پیش بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در حدود ۲۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در شرایط مطلوب، در حدود ۵۹۰ هزار تن محصول گندم مازاد برمصرف گندمکاران از سوی مراکز خرید دولتی خریداری شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:با مبارزه به موقع با علف‌های هرز، تغذیه مناسب و مبارزه با آفات و انواع بیماری‌های گیاهی می‌توان تولید را افزایش و از هدررفت محصولات زراعی جلوگیری کرد.

کرامتی با اشاره به تداوم پایش و بررسی مزرعه‌ای توسط کارشناسان، اظهار کرد: در مزارعی که در حد نرم مبارزه باشند، گندم‌کاران با راهنمایی کارشناسان اقدام به مبارزه شیمیایی با عوامل خسارت زای گیاهی می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال گذشته در سطح ۱۸۰ هزار هکتارمبارزه شیمیایی با علف‌های هرز در مزارع غلات استان انجام گرفت، که در سال زراعی جاری نیز تا کنون در سطح ۲۱۴ هزار هکتار از مزارع استان مبارزه با علف‌های هرز انجام شده است واین عملیات همچنان ادامه داد.

او تصریح کرد: مبارزه با بیماری‌های غلات نیز تا کنون در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع استان انجام شده و ادامه دارد.

انتهای پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.