پیامد‌های پروژه خطرناک صهیونیست‌ها در قبال کرانه باختری

پیامد‌های الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی به قدری برای اردن سنگین است که بعید به نظر میرسد با این اقدام رژیم صهیونیستی موافقت کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات رژیم صهیونیستی این روز‌ها در سایه تشکیل کابینه جدید این رژیم و کسب رأی اعتماد از پارلمان بیش از پیش بر پروژه الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی در راستای اهداف خود برای توسعه دایره اشغالگری متمرکز شده اند.

مقامات اردن و در رأس آن‌ها عبدالله دوم پادشان این کشور یکی از شدیدترین تهدیدات لفظی را علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه احتمال وقوع درگیری با اردن در صورت الحاق این بخش‌ها بسیار زیاد است مطرح کردند.

صهیونیست‌ها نیز در سطوح غیر رسمی و رسانه‌ای و تحلیلی، این تهدیدات را جدی گرفته و پیشاپیش نگرانی عمیق خود را نسبت به احتمال عملی شدن آن ابراز کرده اند.

به نظر می‌رسد اردنی‌ها در دوره کنونی بیش از هر زمان دیگری نسبت به الحاق این بخشها، به اراضی اشغالی حساس شده اند چرا که این اقدام رژیم صهیونیستی تبعات بسیار سنگینی بر اردن خواهد داشت.

پیامد‌های الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن بر اَمان

شرایط بد اقتصادی و تحمیل شدن بار جدید

اردن در حال حاضر با اقتصاد شکننده و رنجور در سایه گسترش ویروس کرونا از یک سو و بحث آوارگان از سوی دیگر دست و پنجه نرم می‌کند. اردنی‌ها بار‌ها از مجامع بین المللی خواسته اند تا این کشور را برای پوشش دادن هزینه‌های خود حمایت مالی کنند.

با اجرایی شدن این گام، صد‌ها هزار فلسطین و چه بسا میلیون‌ها فلسطینی از شهر‌های بزرگ به سمت اردن روانه شوند و بدین ترتیب کشور اردن تبدیل به کشور جایگزین برای فلسطینی‌ها تبدیل شود. این مسأله پیامد‌های اقتصادی گسترده‌ای برای اردن خواهد داشت. اردنی که در حال حاضر توان حل مشکلات اقتصادی خود را ندارد در آن زمان با بحران اقتصادی بی سابقه‌ای رو به رو خواهد شد.

تهدید امنیتی اردن و قطع ارتباط با خاک فلسطین

دره اردن یک منطقه استراتژیک به شمار می‌رود که ۳۰ درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد. صهیونیست‌ها به دنبال اجرای استراتژی خود در خصوص تبدیل اردن به کشور جایگزین برای فلسطینی‌ها و قطع ارتباط میان آن و خاک فلسطین هستند. در حال حاضر اردن حدود ۶۰۰ کیلومتر با فلسطین اشغالی مرز مشترک دارد و صهیونیست‌ها هر چقدر هم که بخواهند با استفاده از جدیدترین تجهیزات نظامی و پهپاد‌ها و دوربین‌ها از این مرز‌ها محافظت کنند موفق نخواهند بود.

تهدید حاکمیت اردن بر مقدسات اسلامی

یکی از مسائلی که اردن بر آن تاکید بسیار زیادی دارد تثبیت حاکمیت اردن بر مقدسات اسلامی در فلسطین است. اقدامات رژیم صهیونیستی در خصوص گسترش دایره اشغالگری خود در چارچوب معامله قرن می‌تواند این حاکمیت را تحت الشعاع قرار دهد؛ مسأله‌ای که خط قرمز اردنی‌ها به شمار می‌رود و به هیچ عنوان حاضر به عقب نشینی از آن نیستند.

تلاش صهیونیست‌ها برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، باب ورود به اجرای معامله قرن به شمار می‌رود؛ طرحی که در آن عملاً نقش اردن در حمایت از مقدسات اسلامی در فلسطین بسیار کم رنگ شده و جای آن را عربستان سعودی می‌گیرد. ریاض برای آنکه حاکمیت اردن بر مقدسات فلسطین را از دست این کشور خارج کند بسیار تلاش کرده که مهم‌ترین بخش آن در معامله قرن نمود پیدا می‌کند.

پیامد‌های پروژه خطرناک صهیونیست‌ها در قبال کرانه باختری

دره اردن

پیامد‌های گام اشغالگرایانه تل آویو علیه کرانه باختری

۱- لغو معاهده صلح و خطر مرز‌های شرقی

صهیونیست‌ها قصد دارند بیش از ۱۳۰ شهرک صهیونیست نشین در کرانه باختری و دره اردن و نوار میان دریاچه طبریه و بحرالمیت رابه اراضی اشغالی اضافه کنند که بدین ترتیب مرز‌های شرقی جدیدی میان اراضی اشغالی و اردن به وجود می‌آید.

این اقدام، یکی از مهم‌ترین نتایج طرح آمریکایی معامله قرن است که از سوی دولت آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ از آن پرده برداری شد. بر اساس این طرح، چیزی به نام کشور کوچک فلسطین به صورت مجمع الجزایر تشکیل می‌شود که پل‌ها و تونل‌ها آن‌ها را به یکدیگر مرتبط کرده و قدس اشغالی به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی اعلام شده و دره اردن نیز تحت کنترل تل آویو قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که اردن می‌تواند در پاسخ به اقدام اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند لغو معاهده صلح با این رژیم است. به وجود آمدن هر گونه خلل در روابط میان رژیم صهیونیستی و اردن به مثابه ضربه سختی به امنیت داخلی این رژیم به شمار می‌رود.

اردنی‌ها بر اساس معاهده صلح، مرز‌های شرقی با اراضی اشغالی را آرام نگه داشته و مانع ایجاد تهدیدات علیه رژیم صهیونیستی در این منطقه شده اند. در صورتیکه بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی الحاق شود این مرز‌ها دیگر امن نخواهد بود و اردن هیچ مسئولیتی در قبال تهدیدات علیه رژیم صهیونیستی از جبهه مرز‌های شرقی نمی‌پذیرد. این مسأله نگرانی‌های امنیتی شدیدی را در میان نهاد‌های نظامی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

۲- موضع گیری‌های منفی جهانی علیه رژیم صهیونیستی

درست است که آمریکا و در رأس آن دونالد ترامپ مصرانه از اقدامات رژیم صهیونیستی و حتی الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی حمایت می‌کند، اما نباید فراموش کنیم که پیشاپیش، بسیاری از کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های اروپایی و نهاد‌های اتحادیه اروپا مخالفت شدید خود را با این اقدام صهیونیست‌ها اعلام کرده اند.

چنانچه رژیم صهیونیستی این گام را عملی کند علاوه بر موضع گیری‌ها و واکنش‌های منفی، با اقدامات مجازاتی از سوی دیگر کشور‌ها و به ویژه اروپایی‌ها رو به رو خواهد شد. گرچه ممکن است این اقدامات از جمله کاهش روابط سیاسی و یا کاهش تبادلات اقتصادی به صورت محدود و یا در کوتاه مدت انجام شود، ولی تأثیر منفی خود را بر رژیم صهیونیستی و جایگاه این رژیم خواهد گذاشت.

۳- افزایش اختلافات سیاسی داخلی در رژیم صهیونیستی

با وجود آنکه بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی و در رأس آن‌ها بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم به دنبال الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری هستند، اما در مقابل نیز بسیاری از گروه‌ها و شخصیت‌ها و تحلیل گران و نظامیان این رژیم مخالفت شدید خود را با این اقدام نتانیاهو اعلام کرده اند.

آن‌ها معتقدند که اقدامات نتانیاهو بیشتر از آنکه به نفع رژیم صهیونیستی باشد جنبه تبلیغاتی دارد چرا که جایگاه وی در میان صهیونیست‌ها به شدت متزلزل شده و نتانیاهو در سایه پرونده‌های فساد خود و خانواده و نزدیکانش، تلاش دارد با اجرایی کردن این پروژه، محبوبیتی در میان صهیونیست‌ها کسب کند.

نتانیاهو از لحاظ سیاسی نیز یک دوره پر تنش سیاسی را در فضای داخلی رژیم صهیونیستی در سایه برگزاری سه انتخابات پارلمانی و شکست در تشکیل کابینه و در نهایت تشکیل کابینه جدید، رقم زد که از نظر بسیاری از تحلیل گران دوره وی تمام شده و باید از عرصه سیاست کنار برود.

پیامد‌های پروژه خطرناک صهیونیست‌ها در قبال کرانه باختری

۴- احتمال کنار رفتن آمریکا و تنها ماندن تل آویو در برابر جهانیان

درست است که آمریکا با الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی مخالف نیست، اما نباید از این نکته غافل شویم که آمریکایی‌ها بار‌ها نگرانی خود را در خصوص پیامد‌های این اقدام به ویژه در قبال معامله قرن اعلام کرده اند.

صهیونیست‌ها نیز به شدت نسبت به احتمال تغییر موضع آمریکا به ویژه به رسمیت شناختن الحاق شهرک‌های مذکور نگران هستند؛ این بدان معنی است که رژیم صهیونیستی در رویارویی مستقیم با طرف‌های مخالف الحاق کرانه باختری به ویژه اردن، فلسطین و اتحادیه اروپا تنها خواهد ماند.

آمریکایی‌ها از جمله جرد کوشنر مشاور ترامپ از نتانیاهو خواسته اند تا در اجرای این پروژه عجله نکند چرا که این اقدام می‌تواند به طور کلی بحث اجرای تمام مفاد معامله قرن را دست کم برای مدت زمانی به حاشیه ببرد. اردن که تاکنون مخالفت رسمی خود را با اجرای معامله قرن اعلام کرده در صورت اجرای پروژه صهیونیست‌ها در قبال کرانه باختری، دیگر به هیچ عنوان در این پازل نقشی ایفا نخواهد کرد.

اما اینکه چرا صهیونیست‌ها شرایط کنونی را برای الحاق کرانه باختری انتخاب کرده اند باید بگوییم که بحث گسترش ویروس کرونا و توجه افکار عمومی جهان به این مسأله باعث شده رژیم صهیونیستی یکی از شدیدترین و گسترده‌ترین روند ساخت و ساز‌ها را در مناطق موسوم به (ج) در پیش بگیرد به طوریکه ساخت شهرک‌ها در این مناطق طی چهار ماه نخست سال جاری رشد ۶۰۰ درصدی داشته است.

۵- شدت گرفتن احتمال وقوع انتفاضه سوم در فلسطین

پروژه صهیونیست‌ها در کرانه باختری می‌تواند شعله‌های آغاز انتفاضه سوم را در فلسطین روشن کند و این مسأله می‌تواند امنیت رژیم صهیونیستی را به صورت محسوسی تحت الشعاع قرار دهد. احتمال انحلال تشکیلات خودگردان و لغو معاهده اسلو نیز از دیگر پیامد‌هایی است که رژیم صهیونیستی در صورت اجرای پروژه خود با آن‌ها رو به رو خواهد شد.

در هر صورت باید گفت که به نظر می‌رسد جدیت مقامات اردنی در عملی کردن تهدیدات خود از یک سو و همراهی ملت اردن با حاکمیت خود در قبال مسأله فلسطین و در برابر رژیم صهیونیستی از سوی دیگر می‌تواند بارقه‌های امیدی را در خصوص عملی نشدن پروژه صهیونیست‌ها ایجاد کند. همان طور که اردنی‌ها با جدیت اراضی خود را در الباقوره و الغمر از دست صهیونیست‌ها بازپس گرفتند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.