روشنفکر دلسوز وظیفه نقد جامعه را بر عهده دارد

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور تبریز با اشاره به نقش روشنفکران در هدایت جامعه گفت: روشنفکر دلسوز وظیفه نقد جامعه را بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،دکتر فیروز راد عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور تبریز در اولین همایش مجازی اصلاح طلبان آذربایجان شرقی با موضوع «کارکرد‌های دین از منظر جامعه شناسی» اظهار کرد: روشنفکر، در هر زمان و مکانی،۲ رسالت اصلی بر عهده دارد، نقد قدرت و نقد معرفت؛ البته خیلی‌ها در عرصه نقد قدرت فعالند، اما بسیار اندک اند آگاهانی که به حوزه نقد معرفت و از آن جمله نقد معرفت دینی، ورود پیدا کنند.

او افزود:، چون که چنین کاری، بسیار دشوار و پیچیده و در عین حال خطرناک است، مولایمان امام حسین (ع)، در روزگار خود این ۲ رسالت سنگین و سترگ را به وجه نیکو به انجام رساند.

راد ادامه داد: یکی از وظایف و نقش‌های مهم و اساسی اصلاح طلبان در جامعه کنونی ایران اسلامی، التزام به ارزش‌های دینی است که نسبت به کار ویژه‌های منفی و تحریف مفاهیم و مضامین دینی، حسّاس و دغدغه‌مند باشند و چهره درخشان و تابان دین را از آلایش به زنگار تحریف، پاک نمایند و صیقل دهند.

او با اشاره به کارکرد‌های مثبت دین، گفت: کارکرد معنا بخشی، تسلّی بخشی، وحدت و هویت بخشی، تقدس بخشی به هنجار‌ها و نظم اجتماعی، کارکرد اعتراضی و انتقادی، تربیتی و جامعه پذیری، خود شناسی، خودیابی و خویشتن بانی و کارکرد ابرازی از کارکرد‌های مثبت دین هستند.

او یادآور شد: محصول و نتیجه تبعی کارکرد تربیتی دین، خود شناسی و خود یابی است و اینکه مختصات وجودی من در هستی، چیست و از چه قابلیت‌ها و استعداد‌هایی برخوردار هستم و به سوی کدام اهداف و مقاصد و غایات، رهسپارم.

تیموری، رئیس شورای منطقه‌ای اصلاح طلبان آذربایجان شرقی نیز با بیان فضیلت‌های ماه مبارک رمضان به اختصار در مورد ضرورت و فرایند برگزاری این همایش مجازی و تداوم آن در برنامه‌های آینده مطالبی ارایه کرد.

اولین همایش مجازی اصلاح طلبان استان آذربایجان شرقی به ابتکار و میزبانی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی (منطقه آذربایجان شرقی) در بستر وب کنفرانس برگزار شد.

این همایش با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی، اجرائی و دانشگاهی اصلاح طلب و اعضای حزب اتحاد ملت با بهره گیری از فن آوری اطلاعات و ارتباطات برگزار شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار